Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ACER FERRARI 3400


vismbr

Rekommendera Poster

Hej

Har börjat kolla runt efter en ny dator, hade tänkte att köpa en bärbar denna gång.

 

Datorn ska användas främst för surfning och skolarbeten, men vill även kunna spela en del spel ( dock inte så grafik krävande ). Dom flesta skulle nog rekomendera en stationär men eftersom jag flyttar runt datorn en del så funkar inte det så bra.

 

Hittade en dator på dustin som jag tycker verkar ganska bra

 

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010075916

 

Skulle vilja ha lite för/nackdelar på den här datorn, och om priset är rimligt.

 

På processor så står det 3000+, hur snabbt är det om i ghz ?

 

//

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har sjunkit i pris en hel del senaste månaderna. Tidigare har man antagligen fått betala extra för att det är Ferrarimärke på men det är nog delvis den delen de kapat bort. Jag köpte min i mars och är helnöjd! Använder den dagligen, både till jobb och nöjen. Jag gillar att den har lite "attityd" och skiljer sig från mängden men det är ju en smaksak. Skapliga prestanda har den också även om det har kommit modernare saker nu.

 

Jag kan definitivt rekommendera att du köper en lite dyrare bärbar istället för att ta billigaste som finns för det är stor skillnad i kvalitetskänsla.

 

2 GHz går den i som max. Om du ska jämföra GHz bör du nog jämföra mellan samma sorts processorer. Är själv inte så insatt i de olika processortyperna som finns idag men jag skulle gissa att teknikerna kan vara ganska olika och att det är dumt att stirra sig blind på Ghz...

 

Skärmen tycker jag absolut är värd ett plus. Gillar även tangentbordet, skönt att skriva på och lite böjt.

 

Kommer inte på några direkta nackdelar.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastighet

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Processor&n=100&prisMin=&prisMax=&q=3000%2B

 

men hastigheten har ingen större betydelse utom när man jämför identiskt konstruerade processorer dvs AMD 64 3000+ mot AMD 64 3500+

 

Jämför buss som tar 30 passagerare och gör max 90km/h (AMD 64) och Volvo S80 (Pentium 4) som gör 210km/h och tar 5 personer och uppgiften är att köra en skolklass från göteborg till borås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speciellt när man tänker på att vägen till Borås är 70/90/110!

;)

 

När det gäller CPU idag, så räcker "ALLA" att köra de vanligaste programmen (IE, word, excel etc.) tillräckligt fort. Enda "pluset" med snabbare CPU och framförallt grafikkort är om man vill syssla "hårt" med spel och/eller videoredigering..

 

Se dock till att datorn har gott om RAM!

(samt stor HDD!)

 

Edit: När det gäller laptop skall man se till att den är fysiskt stark (har bra "hölje" samt att man får med bra garanti, gärna tre års! Vad jag vet är det "bara" IBM som har stryktåliga chassin/lådor. Kan ha ändrats på senare tid.

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-03 16:06:26 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.

Har en del polare som har bärbara datorer och jag tycker ljud nivån på deras är väldigt hög trots att dom är ganska nya och moderna. Läste på hemsidan att den här skulle vara ganska tyst, stämmer det ?

 

Jag kan definitivt rekommendera att du köper en lite dyrare bärbar istället för att ta billigaste som finns för det är stor skillnad i kvalitetskänsla.

 

Har inte så mycket pengar och röra mig med men om nån har nåt förslag som är ca 2000-300 dyrare så skulle det funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland när fläkten går låter den en del men oftast är den tyst.

 

Har inte så mycket pengar och röra mig med men om nån har nåt förslag som är ca 2000-300 dyrare så skulle det funka.

 

Jag menade att den här är den dyrare. Det finns ju bärbara som kostar runt 6-7000:- men då kan känslan vara annorlunda.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...