Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skaffa Word


sevve

Rekommendera Poster

Jag saknar word på min dator. Undrar nui hur jag ordnar det bäst.

Jag vill ju inte köpa hela Office-paketet när jag bara ska använda word.

Det går väl inte ladda hem på internet antar jag?

 

Finns det sidor på internet som säljer bara word?

I vilka prisklasser kan det röra sig om?

 

tacksam för svar! //K!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Openoffice får du gratis och är likvärdigt MS Office. Funkar under XP.

http://www.openoffice.org

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Håller med de två andra som har svarat; openoffice är ett mycket bra alternativ till MS Office.

 

Om du ändå vill ha MS Word så ligger priset från cirka 2000om du köper Microsoft OEM Office Basic Edition. Endast MS word kostar cirka 6 hundralappar till.

 

Dock går det att gå runt, köp Microsoft Works Suite 2005 för ~800 så får du med MS Word 2002.

 

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2005-06-23 19:38:32 av -Patrik Johansson-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det går förmodligen inte öppnna worddokument med Open?

Klart det går.

 

Vad skiljer dom åt?

Framförallt priset, lite utseende, sen kan OpenOffice göra PDF:er och anant gulligt (Flashfiler från Powerpoint-motsvarigheten osv).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

OO kan öppna doc, men dock så bölir resultatet inte exakt likadant som det hade blivit i MS Office.

 

Här är en liten jämförelse mellan paketen:

http://www.eweek.com/article2/0,1759,1571626,00.asp

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OO kan öppna doc, men dock så bölir resultatet inte exakt likadant som det hade blivit i MS Office.

De gånger jag ser skillnader så är det när folk har suttit och tramsat sig med textboxar och special-layouter för att få sitt CV att se så snygg ut som möjligt (vilket därmed resulterar i rakt motsatt effekt).

Överlag tycker jag att den gör jobbet riktigt bra (nuförtiden, för 2 år sedan var det inte utan problem).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att OpenOffice är mycket sämre än MS Word. Har försökt att använda det en hel del, men nu har jag lagt av med det helt.

Är inte ens i samma liga som Word.

 

Synd att det inte finns något BRA billigt eller gratis alternativ.

 

Nu lär jag väl bli lynchad för att jag säger något dåligt om en opensource-grej och nåt bra om MS, menmen, säger bara vad jag tycker.

Kör själv Linux på min dator så ni kan inte komma o säga att jag är förblindad av WinXP eller nåt sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte ens i samma liga som Word.

Det beror kanske på vad man gör och hur bra man kan programmen i fråga. Om det enda man använt är Word från Office2000 känner man sig säkert helt inproduktiv i Word från Office 2003 också. Har man däremot använt varenda Word-version och i princip allt från Word Perfect också kanske man har en annan helhetssyn som gör det lättare att växla.

Säger inte att det måste vara så men det kan vara en orsak.

 

Edit: Fast egentligen har du rätt, de tävlar inte i samma liga. Om man tycker det är jätteviktigt med gröna markeringar för grammatikfel så ligger den långt efter och stavningskollen är värdelös på att upptäcka ord som skrivits isär (som "sänd lista"), något som helt uppenbart borde vara jätteviktigt i dagens läge.

Det finns säkert fler "viktiga" punkter, jag antar att allt beror på vad man behöver

 

Synd att det inte finns något BRA billigt eller gratis alternativ.

Antar att du inte gillar de andra alternativen heller. AbiWord var rätt ok sist jag körde den, inte lika komplett som OOo men den borde duga för de flesta.

 

Nu lär jag väl bli lynchad för att jag säger något dåligt om en opensource-grej

Varför då?

Den som tror att Open Source har med kvalitet att göra måste ha missuppfattat något fundamentalt, det är precis lika korkat som att tro att saker blir bra/dåliga för att de kommer från Microsoft.

Det i särklass största felet jag tycker OOo har gjort är att de länge fokuserade på att kopiera Office istället för att göra nåt eget. De har ändrat på mycket av det till 2.0, kanske för att de genom den första strategin nåt ut till tillräckligt många.

 

Kör själv Linux på min dator

och Word? Office under Wine är ju långt ifrån en höjdare.

 

[inlägget ändrat 2005-06-24 10:20:30 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som tror att Open Source har med kvalitet att göra måste ha missuppfattat något fundamentalt, det är precis lika korkat som att tro att saker blir bra/dåliga för att de kommer från Microsoft.

Håller absolut med, det är bara det att jag träffat tillräckligt många opensource-fanatiker, och tillräckligt många som automatiskt tycker allt som kommer från MS är skit. Så vissa verkar tycka att kritik är att vanhelga ;)

Lite väl trångsynt tycker jag.

 

och Word? Office under Wine är ju långt ifrån en höjdare.

Hehe nä det använder jag lite då o då på skolan, och ibland hemma när jag startar upp windowsdatorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...