Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att ändra upplösning på hemsidan?


Dark Spirit

Rekommendera Poster

Dark Spirit

Jag vill kunna bestämma upplösning på min hemsida så att användarna ser den som jag vill, alltså det är för att jag har sattit ut tabels etc på olika ställen och om det är fel upplösning ser det fult ut och sidan blir fel...

 

Jag vet inte om det finns men jag tror att idg har så...

 

Om nån vet hur man ändrar det så vore jag jätte tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill kunna bestämma upplösning på min hemsida så att användarna ser den som jag vill

Upplösning är något som bestäms av besökarens hårdvara (skärm, grafikkort och sånt) det har du vanligtvis ingen möjlighet att byta ut från en webbsida.

 

alltså det är för att jag har sattit ut tabels etc på olika ställen och om det är fel upplösning ser det fult ut och sidan blir fel...

Det är ett rätt intressant sätt att angripa problemet på, om webbsidan ser ful ut för folk som behagar ha andra inställningar än du så ska folket ändras, inte webbsidan.

 

Du har inte funderat på om det kanske vore bättre att utforma en webbsida som inte tar för givet att användarens webbläsare är si eller så stor på en si eller så stor skärm?

De senaste 10-15 åren har trots allt fler och fler gått över till att köra operativsystem där man har möjlighet att ha flera fönster öppna samtidigt och välja storlek på dem efter behag.

 

 

Edit: Menade inte att låta allt för elak, ta inte illa upp.

[inlägget ändrat 2005-06-21 21:05:05 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dark Spirit

Det är det att jag gör ett spel och om det inte går att ändra måste jag göra om massa saker, jag använder table som knappar och har laggt dem på varandra och ändrar z-indexet, men jag får väl sätta alla på "-" så dem inte syns... (annars syns dem under varandra)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det att jag gör ett spel och om det inte går att ändra måste jag göra om massa saker

Varför då? Om du tror att det tillför något till användaren kan du väl be denna förstora/förminska browsern tills han ser hela din yta?

 

Det hjälper naturligtvis inte mot dålig design eftersom många som kör med hög upplösning kommer att ha valt att förstora upp texten ett snäpp för ökad läsbarhet men vill du inte göra rätt så är det ditt problem.

 

Om du istället designar med enheter som är relativta till användarens typsnittstorlek eller för all del till browserns storlek så fungerar det säkert för de flesta. En överväldigande majoritet av det man ser på webben fungerar trots allt rätt bra utan att be användaren förstora om sina fönster eller dra.

 

men jag får väl sätta alla på "-" så dem inte syns... (annars syns dem under varandra)

Vad i hela världen har du gjort för feldesign? så där fungerar inte html om man inte gjort något väldigt galet, har du en URL?

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-21 22:13:37 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ett sätt är att använda Flash, som automatiskt anpassar sig till det fönster det visas i, utan att bli fult i något läge. Men det innebär ju såklart att du får göra om allt du gjort...

 

Man kan även jobba mer med CSS (stylesheets) och ha några olika som laddas vid olika situationer. Vissa besökare VILL kanske ha låg upplösning, för dom tex ser dåligt eller har en dator som inte "orkar" med värstingupplösingar.

 

Har du gjort din sida i något serverspråk (asp, php el dyl) så har du ju stora möjligheter att ändra tabellstorlek etc dynamiskt och det kan i många fall räcka. Att kombinera detta med script-genererade CSS är ofta helt ypperligt. Jag gör så, när dessa krav ställs.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dark Spirit

Jag måste ändra storleken så att inte ett table kommer fram och nån kan fuska (det är ett spel)men nu har jag sattit alla table på minus förutom dem som används...

 

Det där med "-" är att jag sätter dem utanför bild på vänstra sidan eller högst upp, det ska liksom inte öppna några nya fönster...

 

Men vet nån hur man kollar vilken upplösning användaren har och gör ett script utefter det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ändra storleken så att inte ett table kommer fram och nån kan fuska (det är ett spel)

Du är medveten om att alla läsare har möjlighet att visa html-koden och då behöver man inte fuska för att se det som står i dina hemliga tabeller?

Om du struntar i det och helt enkelt vill göra tabellerna osynliga (förstår inte riktigt vitsen med dem) så vore det enklaste att helt enkelt tala om att de ska vara osynliga med din CSS-fil.

 

Men vet nån hur man kollar vilken upplösning användaren har och gör ett script utefter det.

Låt oss säga att jag besöker din sajt, min browser kommer förmodligen att vara ca 800x1024 (alltså 800 pixel bred och 1024 pixel hög), min upplösning är förmodligen ungefär ca 3200x2560 fördelat över två skärmar, vad är det för "upplösning" du är ute efter egentligen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dark Spirit

Det är inget hemligt i tabellerna utan det är bara knappar, men kan du koden för att göra saker osynliga? jag har sett den i ett skript men jag vet inte hur den är, det blev fel nä jag försökte.

 

Jag har även sett att på www.darkthrone.com så har dem gjort så att det inte går att kolla källan (inget händer om man trycker på visakälla) vet du hur man gör det?

 

Fattar inte vad du menar med "3200x2560 fördelat över två skärmar" (jag e ju bara 16 och har inte lärt mig så mycket än, men jag försöker) men jag menade den vanliga upplösningen tex 800x1024.

Går det att kolla vilken upplösning användarna har? (det borde nästan gå eftersom man kan kolla vilken webbläsare dem har etc.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min upplösning är förmodligen ungefär ca 3200x2560 fördelat över två skärmar

 

Hur fördelar man det på 2 skärmar? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men kan du koden för att göra saker osynliga?

Om du vill dölja en tabell så sätter du antingen följande i din CSS-fil:

 

table.tabellensKlass {visibility:hidden;}

eller talar om det med style-attributet på tabellen:

<table style="visibility:hidden;">

 

Jag har även sett att på www.darkthrone.com så har dem gjort så att det inte går att kolla källan

Det går inte att hindra det om man ska köra html, vad gäller sajten ovan har de vad jag kan se inte ens försökt.

 

Fattar inte vad du menar med "3200x2560 fördelat över två skärmar" (jag e ju bara 16 och har inte lärt mig så mycket än, men jag försöker)

3200x2560 var förresten ett slarvfel, de är bara 3200x2400 :-)

 

Jo, två skärmar som kör upplösningen 1600x1200 (dvs 1600-punkter på bredden och 1200-punkter på höjden). Med två skärmar till under skulle jag alltså fått 2400 punkter på höjden och det vill jag ju ha, alltså kör jag två virtuella skärmar som man kommer till när man rullar musen utanför kanten.

 

men jag menade den vanliga upplösningen tex 800x1024.

"Vanlig"?

Du menar att du vill veta hur stort webbläsarfönstret är? Du är alltså helt ointresserad av upplösningen?

Det finns beskrivet här:

http://www.howtocreate.co.uk/tutorials/index.php?tut=0&part=16

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-23 08:08:36 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag e ju bara 16 och har inte lärt mig så mycket än, men jag försöker

 

Är du det? Stod 13 i din info för nån vecka sen, men du kanske växer fort :)

 

(inget händer om man trycker på visakälla)

Går väl jättebra att kolla källa på darkthrone. Iaf i FF, är kanske en IE-grej. Du kan ju alltid spara sidan och öppna den i notepad ifall du inte får fram källan via webbläsaren.

 

Vad är det för spel du har tänkt göra egentligen? Ligger det ute nånstans så man kan kolla?

 

[inlägget ändrat 2005-06-23 08:14:40 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...