Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En riktigt bra CSS-bok...


.sun

Rekommendera Poster

Söker efter en bra bok som tar upp a l l t som är värt att veta när kan bygger webbplatser med CSS som layouthjälpmedel. Har sökt lite på nätet och det finns ju en uppsjö av böcker, och vad säger att den ena är bättre än den andra? Krav jag har på boken, i fallande viktighetsgrad:

 

• bok för proffs (jag vill inte behöva hoppa över en massa kapitel om grundläggande HTML-kodning etc)

• layouttekniska knep och trix

• register där man kan slå upp ett objekt och se vilka attribut den accepterar

• svenskspråkig

• maxpris på 350:- ex moms ex frakt

 

Alla tips är välkomna, men helst inga hörsägenuppgifter. Det ska vara en bok som du själv läst och tycker är bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag rekommenderar (av erfarenhet ja =) O'Reillys (jag köper alla referensböcker från dem)

Cascading Style Sheets: The Definitive Guide, Second Edition

 

http://www.oreilly.com/catalog/css2/

 

Nu har jag iofs inte deras senaste release, så jag vågar inte svara på hur "uptodate" den är vad gäller standards, du kanske kan hitta mer på länken.

 

EDIT: Om du med "layouttekniska knep och trix" menar hack som bryter mot standard tror jag dock att du får titta på någon annan bok. Där är iofs den bästa källan internet.

 

EDIT 2: Insåg att mitt tips kanske inte överrensstämmer med dina krav, tror inte den finns på svenska bl.a. Men som referensbok tycker jag ändå den är ovärderlig.

[inlägget ändrat 2005-06-21 14:48:21 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kravlistan var ju i fallande betydelse, så svenska och lågt pris är inte lika viktigt som uppslagsfunktion t ex.

 

Med "layouttekniska knep" menar jag närmast "hur gör man det här och det här på ett ett intelligent o snyggt sätt med ren kod?". Fulhack som bara funkar i vissa webbläsare är precis sånt jag vill undvika, så det är inte det jag efterfrågar.

 

Ska titta närmare på ditt förslag. Kan inte säga att jag gillar O'Reilleys nåt vidare, det är nåt med upplägget och framförallt de fula omslagen som stör. Men men, man ska inte dömma ut alla böcker på förhand, så jag får väl ta och titta närmare på denna bok. Tack för tipset!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
det är nåt med upplägget och framförallt de fula omslagen som stör.

Personligen älskar jag deras omslag =) Vad gäller upplägget i deras böcker så passar de mig väldigt bra, eftersom det är relativt lite bullshit som fyller ut kapitlen (jmför ex. med Wrox böcker som jag inte tycker om). Det är ju vanligt att facklitteratur är onödigt omfattande i textmassa eftersom författarna får betalt per sida och inte konkret fakta de fyller böckerna med.

 

Men det är ju en smaksak som med allt annat. Jag rekommenderar att du tankar ner O'Reillys bok på DC eller liknande först (de flesta av deras böcker finns utgivna i PDF-format) och tittar igenom den. Vet att det bryter mot e-forums regler att uppmana till det, men här gäller det ju att veta vad man ska köpa och då tycker jag att det är ok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

I händelse att någon annan är ute efter samma sak som jag, kan jag rekommendera Stylin' with CSS (ISBN 0321305256) som uppfyller alla mina krav utom det med svenskspråkig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...