Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hyfsat billig projektor?


Kroko

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om någon kan tipsa om en hyfsad projektor för hemmabio i den lägre prisklassen?

 

Om man betalar 6000-7000 kr för en projektor, vad kan man förvänta sig då? Duger det för exempelvis hemmabio och X-boxspel?

 

Funderade på en av de billigaste modellerna som går att få tag på just nu, Hitachi CP-RS55. Någon som vet någon om denna?

 

http://www.hitachidigitalmedia.com/DMG/viewProduct_1.jsp?productid=397&drilldown=7&urlnumber=0

 

Sen undrar jag också hur pass stor skillnad det blir om man har en projektorduk jämfört med en vanlig (platt) vit vägg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några reflektioner.

Upptäckte själv för snart 1 år sedan att med hemmabio menas att titta på bio i ett mörkt rum.

Projektorn en Hitachi PJ-TX100 är för ljussvag för normal belysning. Den går inte att använda som en TV med normalt ljus i rummet.

 

Den har mycket bra zoomomfång och shiftfunktion så jag kan ha den högst upp på en bokhylla i det 4,3meter djupa rummet och sitta på en soffa 1 meter framför bokhyllan med duken 2x2m (från Komplett) framför fönstret på andra väggen.

 

Utan bra shift och zoom kan tvingas man ha projektorn på ett bord framför sig eller hängande i taket framför sig.

 

Projektorn är inte helt tyst stäng av bioljudet och den hörs, lågt projektorljud viktigt för bio, oväsentligt för en projektor i en föreläsningsal, konferens, det är ändå aldrig tyst.

Vill man slippa se prickar har upplösningen betydelse (har 1280x720) men kanske räcker 800x600 tror jag sett att PAL DVD är 720x576

 

Behövs duk? Inte alls. En kompis har köpt en matt vitlackad skiva på en trävaruhandel ca 150 x 100 tror jag, Färdigsågad ca 150kr.

Som redan sagts prisjakt, till bringade 1 år där innan jag köpte min.

http://www.prisjakt.nu/index.php?kategori=91&order=produkt_pris_inkmoms

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-20 20:47:48 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...