Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem kvarstår efter ominstallation


mrcreosote

Rekommendera Poster

Hallå.

 

Som jag skrev i en tidigare tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=715488#716733

Så har jag haft problem med cd-bränning på sistone. Det spelar ingen roll vad jag använder för program eller skivor, det blir ändå inget.

Jag tror alltså det är ett hårdvarufel på brännarhårdvaran.

 

Jag har HP DVD writer 300n som hårdvara. Tror jag.

 

Jag kör "felsök" på enheterna men det står att inget är fel. Jag försöker uppdatera drivrutinerna, men det står att jag har de senaste.

 

När jag bränner fastnar bränningen på 98 % och hänger sig sedan.

Att använda "guiden skriv till cd-skiva" och bränna i windows/media player hjälper inte heller.

 

Innan jag lämnar in datorn på service önskar jag att jag kunde klura ut vad som är fel!! Allting annat på datorn funkar fint.

 

Jag har nyss ominstallerat datorn - rubbet - men det hjälpte inte heller.

 

Snälla hjälp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har du provat med en annan brännare?

Det kan vara som du är inne på, fel på brännaren. Verkar nästan så.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du prova med en annan brännare i datorn? Om möjligt testa din brännare i en annan dator. Så ger det sig snart vilken det är fel på. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova min brännare i annan dator?

Menar du att jag ska ta ut den, och sätta in den i en annan dator? Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
prova min brännare i annan dator?

Menar du att jag ska ta ut den, och sätta in den i en annan dator? Eller?

 

Jupps, Peddler menade säkert att du skulle prova brännaren du har problem med i en annan dator. :-)

 

Funkar brännaren där, så är det datorn det är fel på.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag öppnade och tittade, men jag tycker det verkar svårt att ta ut den.

Och en ledig dator som man kan tillfälligt installera brännarenheten i - var hittar man sådana? De kompisar jag har har antingen

 

A. Ingen dator alls.

B. För gammal dator. eller

C. en dator de inte vill plocka isär bara för att jag ska testa min brännarenhet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigare att köpa ny brännare (cirka 500) än att lämna in datorn på "reparation". Sånt kostar oftast betydligt mer än 500. Servicegubbar

brukar ta 500 bara för att klia sig på huvet när de ser datorerna..

 

Är det garanti kvar, lämnar du givetvis in burken!

(Annars inte)

 

Edit: Här är ett exempel:

http://www.inet.se/produkter_info.asp?p=7100402

[inlägget ändrat 2005-06-18 23:17:31 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte på något sätt felsöka och se om det verkligen är fel på hårdvaran? varför säger det att "dena här enheten fungerar korrekt" när det mesdta tyder på att den inte gör det ?

 

Alla supportar jag talat med har rått mig att ominstallera datorn. Och nu när jag gjort det kvarstår problemet. Jag har provat med olika skivor och brännarprogram som sagt. Måste ju vara ett hårdvarufel.

 

Hur kan jag felsöka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
mrcreosote skrev:

Kan man inte på något sätt felsöka och se om det verkligen är fel på hårdvaran?

 

Bästa sättet är väl att göra såsom det redan föreslagits i tråden. Annars får du skicka iväg brännaren för felsökning, men det lär kosta. Innan du drar iväg och skickar iväg något så skulle jag byta ut brännaren mot någon annan. Alternativt prova den i en annan dator, för att utesluta fel på din dator.

 

varför säger det att "dena här enheten fungerar korrekt" när det mesdta tyder på att den inte gör det ?

 

Windows är lite lurigt och talar väl inte sanning alltid. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen.

 

Jag kontaktade record now - det brännarprogram som medföljde datorn och som jag använder mest. De sade åt mig att ladda ner någon px engine, men det hjälpte inte.

 

Men lustigt nog funkar bränningen om jag använder en cd-rw!

Men visst måste det ändå vara något hårdvarufel?

Cd-rw vill jag inte använda. det tar längre tid att bränna och är dyrare. det ska ju funka med vanliga cd-r, det har det alltid gjort förut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Nero 6 reloaded du menar?

 

Det verkar finnas många olika varianter av Nero, med olika funktioner.

Jag vill ha nån som är enkel att använda. Välja vilka låtar som ska brännas, klicka på bränn, vänta 5 minuter - klart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför funkar bränningen på cd-rw ? Är det lättare för datorn att bränna sådana? Är ett rengörings-set för laserlinsen lösningen månntro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Är ett rengörings-set för laserlinsen lösningen månntro?

 

Hittade en sida med rengöringstips för linsen i brännaren:

http://www.electricattic.net/en/mediumspeederror.htm

 

En varning dock:

...använder du tipsen på den här sidan så försvinner garantin på brännaren i fall du skulle misslyckas.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garanti på brännare?

-Tja, viktigt när de kostade flera tusen. Nu kostar brännare några hundra.

Att analogiseras med 4-5 öl på krogen!

:thumbsup:

 

Side Topic:

Fan vet om de hittar på en straffskatt på brännare också.

-I Ceaucescus Rumänien var det förbjudet att inneha en skrivmaskin. Man kunde ju ha använt skrivmaskinen till att skriva ner "förbjudna" tankar på! Blyertspennor och papper var dock inte förbjudna. Kryphålet som gjorde att demokrati infördes tillslut i Romania!!!!!!!!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara påpeka en grej till: "flera år gamla optiska enheter" har sällan någon garanti kvar. BARA ÖPPNA OCH ROA SIG MED! ;)

 

Enda "disclaimern": CE-märkning, UL-märkning etc, (som förr kallades "S-märkning") försvinner när man öppnar en "godkänd" enhet. Brinner huset ner för att "lasern startade en skogsbrand efter det att jag rengjort den" så kan man råka ut för minskad/förlorad försäkringsersättning samt risk att bli åtalad för diverse brott. Dock är risken liten, lasern i en CD-enhet är betydligt svagare än i James Bond-filmer. Dr. No exempelvis.

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
virtuosen skrev:

Garanti på brännare?

-Tja, viktigt när de kostade flera tusen. Nu kostar brännare några hundra.

Att analogiseras med 4-5 öl på krogen!

[Tumme upp]

 

Visst, men för de som kanske bara har ströjobb så är några hundra mycket pengar. För oss med fastanställning så är det piece of cake.

 

Bättre att varna för det här än att skita i det liksom, förvisso står det på sidan men ändå.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-06-23 18:03:03 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som musiker har jag erhållit stor förståelse med folk som har lite pengar, av egna erfarenheter!

 

Men ärligt talat:

http://www.inet.se/produkter_info.asp?p=7100338

250 spänn för CD-brännare OCH program!

Snackar vi DVD så rör det sig om 4-500 kronor totalt.

 

Jag känner tolvåringar som har mer i veckopeng!

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Plextor 420 spänn utan moms:

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010081012

 

:thumbsup:

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, där ser du!

 

Fast för 500:- inklusive moms får man faktiskt DL-DVD-brännare idag!

Plexor, är inte det mitsubishi?

 

(Jag bojkottar mitsubishi, eftersom deras produkter användes för att starta andra världskriget utan krigsförklaring, brott mot folkrätten!)

 

;)

 

[Produkten hette "Zero" alltså!]

[inlägget ändrat 2005-06-23 18:22:07 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Plexor, är inte det mitsubishi?

 

Nä, det tror jag inte.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppnade en skrotad plexor-läsare, oerhört många av kretsarna samt motorerna/servona var av märket mitsubishi samt Toshiba...

 

Å andra sidan, kan man ju inte dra "säkra slutsatser" av sådant nuförtiden.. Allt tillverkas antagligen av underleverantörer.

 

PS: Toshiba sålde avancerad fräsutrustning till sovjetunionen under 1980-talet. Datorfräsar som kunde tillverka ubåtspropellrar med "ofantlig" precision så att propellrarna vid användning i ubåtarna "inte lät alls". Ubåtar upptäcks genom att lyssna på olika oljud, för den som inte visste detta.. Det som "klassiskt" låter mest i en U-båt är maskineriet och propellern...

 

Nä, nu är vi ute på "djupt vatten": Topic: köp ny brännare. Blir enklast så.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Å andra sidan, kan man ju inte dra "säkra slutsatser" av sådant nuförtiden.. Allt tillverkas antagligen av underleverantörer.

 

Det gör säkert det mesta idag - tillverkas av underleverantörer. Tror t ex inte att IBM tillverkar alla prylar de säljer själva. De har en otrolig mängd prylar allt från kassapparater till stora servrar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat att dra ner brännarhastigheten till 10x men det blir likadant.

 

Jag fattar inte!!! Varför klarar den av rw men inte cd-r ???

 

Jag har garanti kvar, men då blir man ju utan dator i 3-4 veckor!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
mrcreosote skrev:

Varför funkar bränningen på cd-rw ? Är det lättare för datorn att bränna sådana?

 

Hittade en eventuell lösning på ditt problem:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;316529

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...