Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort och Processor


IlyaZ

Rekommendera Poster

Hej på er alla,

 

jag funderar på att bygga ihop en ny dator någon gång under slutet av sommaren och har en massa frågor.

1. Jag har hört att nya grafikkort är på väg (GeforceFX7800 osv) som ska vara mycket snabbare än dem som finns idag. Frågan är då kommer denna variant hinna nå den svenska marknaden i låt oss säga mitten av augusti? Jag är även helt bortkollrad när det gäller grafikkort. Det finns väldigt många olika fabrikat av "samma" grafikkort som också de finns i ett otal uppsättningar. Min naturliga följdfråga blir då vilket grafikkort är bäst för närvarande (och är Radeon X900 släppt i Sverige?)? Jag tror det lönar sig att köpa det bästa eller näst bästa eftersom man slipper byta dator lika ofta samtidigt som man får ut så mycket som möjligt.

2. Hur är det med dubbla skärmar och PCI-E? Jag vet att AGP prioriteras före den bildskärmsutgång man kan ha på moderkortet. Dvs med AGP inkopplat försvinner möjligheten till dubbla skärmar via moderkortet. Fungerar PCI Express på samma sätt eller slipper jag koppla på ett extra grafikkort (eller bildskärmskort?) för att få två skärmar?

3. Jag funderar på en AMD64 processor men har svårt att bestämma mig för vilken. AMD64 FX eller vanliga AMD64. Finns det några skillnader i hastighet mellan dessa och var kan jag hitta jämförelser? Är det värt att köpa en FX variant? Är det överhuvudtaget lönt att köpa en 64 bitars processor då knappt några anpassar drivrutiner för microsoft senaste variant av XP (64bit)? Skillnad i hastighet/stabilitet mellan Intel och AMD? AMD64 är kanske ett bra val för framtiden då allt fler kommer använda 64 bitars processor?

4. Det börjar bli vanligt med stora RAM i datorn. Funderar på 2 GB. Kommer det påverka hastigheten/(belastningen?) på minnesbussen om jag väljer att ha 1GB på vardera istället för 4 512 MB:are? Spänning, värme osv plus pris.

 

Jag har funderat länge över frågorna och kan vänta ett tag till med svar på dessa, men det kommer en dag då jag behöver svaren. Tänkte att jag lika gärna kunde ställa dem nu. Är mycket tacksam för svar/vidarehänvisning på åtminstone någon fråga. : )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Att köpa det senaste innebär 2 nackdelar, högt pris och att prylarna ofta inte fungerarar tillsammans med andra delar av datorn. För drivrutinerna blir helt OK först efter kanske 6 månader.

2. Dubbla skärmar, sedan 90-talet kan man köra dubbla skärmar från bättre grafikkort. Matrox var kanske pionjär, själv kör jag dubbelt från diverse bättre Radeon kort 7500, 8500, 9000. (det finns billighetsvarianter som inte stöder 2 skärmar)

tex

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010068074

PCI-E har ingen inverkan på detta, du köper grafikkort med stöd för 2 skärmar

3. Om nått är värt nått kan bara du svara på själv.

Jag tex har den uppfattningen att det är billigare att bygga 1 dator varje år och välja billiga och stabila komponenter som funnits till salu i minst 6 månader så alla barnsjukdomar är lösta än att köpa det senaste var 3:e år. Men viss frestar

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Processor&n=100&prisMin=&prisMax=&q=Athlon+64+x2

4. Ju mer minnen du stoppar i datorn dessto mer sjunker maximal hastighet du kan köra minnena i. I en tävling om sveriges snabbaste "speldator" hade både 1an och 2an 2x256MB.Själv fick jag klocka ner den här datorn 10% när jag ökade från 512MB till 1024MB. Moderkortschipet orkade inte driva 1024MB med samma hastighet, datorn startade överhuvudtaget inte innan jag klockade ner den.

Jag skulle välja 2 x 1GB framför 4 x 512MB

Mycket minne lönar sig bara om du har många programm öppna samtidigt. jag har också hört att det lönar sig vid videoredigering med minst 1GB men ska man syssla med video är ju en Apple G5 med dubbla PowerPC processorer ett klart alternativ.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46273&product_id=728333

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...