Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ati Xpert 2000 <- förklara


GSpot1

Rekommendera Poster

Jag ska köpa ny dator i veckan ..

 

Siemens Scaleo 800 Mhz osv .... strut samma ..

 

Grafikkortet är tydligen ett Ati XPERT 2000 32Mb ... nån som har hört talas om vad detta är för kort ... hur bra det är osv ?

 

Taksam för svar .. / Staff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se *läser innantill*

 

PIII 800 Mhz

128 MB RAM, 30 Gb HD, DVD

LAN 10/100

CD-RW 4*4*24

32 mb TV Out Grafikkort (Ati Då)

Creative Live! 1024

19" Skärm

 

+ en jävla massa annat =) ...

 

låter bra .. förutom grafikkortet då =/

tror du det är snabbare än 2st Voodoo2 ur spelsynpunkt ?

 

/staff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, ett kraftfullt paket i alla hänseenden förutom just G-kortet. Om du ämnar ägna mycket tid till spel och lättare 3D tror jag mer på ett hybridkort med tex Nvidiakrets. Om du uteslutet kommer hålla på med *seriös gaming* så är ju dedikerade 3D chipsets svaret (iofs har Nvidia kommit ikapp och gått förbi även på detta område), fast då måste du ändå ha ett kort i botten eftersom de inte rullar *standalone*.

 

Jag tror definitivt inte ATIkortet är snabbare än *ett* och än mindre *två* Voodoo2 kort ur spelsynpunkt.

 

För mer seriös 3D så krävs det nästan ett helt annat chipset, tex. från 3D-labs eller dyl. Fast då skjuter också priserna i höjden.

 

Meningen är inte att racka ner på ATI men om du nu köper ett dyl kraftpaket så är det väl lika att löpa linan ut och satsa på rejält grafikkort också.

 

http://www.vtr-hardware.com/cvideo/ati/xpert2000/page2.htm hittar du några bänktester mot tex Voodoo3 chipsets samt Asus. Länken är på Franska ledsen för det men bänkproven är grafiska och ganska så lättydda.

 

Observera att både Voodoo3 kortet de testar samt Asuskortet inte på något sätt representerar toppskiktet bland dagens spelkort.

 

Vill du läsa om dagens *värstingkort* så hittar du det mesta på http://www.tomshardware.com

 

Hoppas du lyckas med köpet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, ett kraftfullt paket i alla hänseenden förutom just G-kortet. Om du ämnar ägna mycket tid till spel och lättare 3D tror jag mer på ett hybridkort med tex Nvidiakrets. Om du uteslutet kommer hålla på med *seriös gaming* så är ju dedikerade 3D chipsets svaret (iofs har Nvidia kommit ikapp och gått förbi även på detta område), fast då måste du ändå ha ett kort i botten eftersom de inte rullar *standalone*.

 

Jag tror definitivt inte ATIkortet är snabbare än *ett* och än mindre *två* Voodoo2 kort ur spelsynpunkt.

 

För mer seriös 3D så krävs det nästan ett helt annat chipset, tex. från 3D-labs eller dyl. Fast då skjuter också priserna i höjden.

 

Meningen är inte att racka ner på ATI men om du nu köper ett dyl kraftpaket så är det väl lika att löpa linan ut och satsa på rejält grafikkort också.

 

http://www.vtr-hardware.com/cvideo/ati/xpert2000/page2.htm hittar du några bänktester mot tex Voodoo3 chipsets samt Asus. Länken är på Franska ledsen för det men bänkproven är grafiska och ganska så lättydda.

 

Observera att varken Voodoo3 samt Asuskortet inte på något sätt representerar toppskiktet bland dagens spelkort.

 

Vill du läsa om dagens *värstingkort* så hittar du det mesta på http://www.tomshardware.com

 

Hoppas du lyckas med köpet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Det är inte snabbare men definitivt mycket snyggare. Problemet är att ATI gör urusla drivrutiner och detta får vissa effekter på både prestandan och utseendet. Ett TNT2 Ultra är dock snabbare än 2 st V2:or.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw, vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, vad är inte snabbare ?

 

Min och mångas erfarenhet är att ATI vid lansering och marknadsföring med lätthet kan räknas in som de mest kunniga i nischen. MEN när de väl släpper produkten så är den ALLTID två snäpp efter konkurrenterna.

 

Att tex ATI Xpert 2000 brister kraftigt gentemot de tilltänkta konkurrenterna i både kvalité och prestanda verifierar de benchmarks som gjorts.

 

ATI kort är något PC grossister slänger in i de absoluta lågbudgetpaketen, det var därför jag blev förvånad när "ATI" förekom i samma mening som "Siemens 800Mhz".

 

Kan tillägga att Apple har ett fast och kontinuerligt kontrakt med ATI.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

ATI är ett mycket bra 2d-kort med den absolut bästa motion-compensationhårdvaran. Däremot är den långsam i 3d. Men v2 står sig slätt mot dagens kort iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Må så vara men nu handlade debatten om spel ! Det som efterfrågades var krasst prestanda för spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2st Voodoo2 i min gamla burk ... kanske ska placera dom i den nya då ... eller kanske byta det mot ett mer spelinriktat kort med en som hellre vill ha hög prestanda i DVDsammanhang ....

 

 

Taxam för svar / Staffan Holgersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Jaha, då skulle jag rekommendera ett geforce-kort. Helst DDR, då blir det både snabbt och snyggt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Johan Kjellman2

Det är ett helt OK kort. Förstår inte varför alla klagar på det.. Jag kan köra alla nya spel med mitt ATI Xpert2000.. DVD-stöder är också bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...