Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får en email adress se ut?


yrvaken2

Rekommendera Poster

Jag har en liten fråga.

Om jag råkar skriva en stor bokstav i en email adress kommer mailet inte fram då?

 

ex:

hej@hotmail.com <-- är den rikta adressen

Hej@hotmail.com <-- Om jag skriver såhär kommer mailet fram då?

 

 

//Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Risken är stor att mailet inte kommer fram om du skriver en stor bokstav där det ska vara en liten. Det räcker att du sätter en punkt fel eller missar en punkt, så får du tillbaka mailet med beskedet att det inte kunde levereras.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

E-post systemen bryr sig inte om stora eller små bokstäver i mail-adressen så länge man har stavat rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström
Risken är stor att mailet inte kommer fram om du skriver en stor bokstav där det ska vara en liten. Det räcker att du sätter en punkt fel eller missar en punkt, så får du tillbaka mailet med beskedet att det inte kunde levereras.

Stor eller liten bokstav har ingen betydelse, mailet kommer fram ändå.

 

Däremot att sätta en punkt fel eller missa den är allvarligt då blir mailadressen fel och mailet kommer inte fram till den man skickar till, har man otur så får någon annan mailet eller så får man mailet i return pga att mail-adressen inte finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor eller liten bokstav har ingen betydelse, mailet kommer fram ändå.

 

Säker på det? Är detta en sanning oberoende av system? Kan mycket väl tänka mig att en server på ett Unix system gör skillnad på detta...

 

Jag blev nu tvungen att testa. ett av tre tester har kommit fram. Det jag sände med stora bokstäver till den home-adress ni kan hitta i min användarinfo kom fram, men hittils inget spår av det två jag sände till två olika adresser jag har på KTH.

 

Vi får se, de kanske kommer, det kan ibland ta en liten stund för mailen att studsa runt mellan servarna på internet. Ivartfall ingen mailerdemon som velat tala med mig ännu. Och inte helle det brev med min "normala" epostadress till KTH har dykt upp. Noga bara en tröghet i systemet.

 

Återkommer.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Sä här säger standarden:

 

RFC 2821:

The local-part of a mailbox MUST BE treated as case sensitive. Therefore, SMTP implementations MUST take care to preserve the case of mailbox local-parts. Mailbox domains are not case sensitive. In particular, for some hosts the user "smith" is different from the user "Smith". However, exploiting the case sensitivity of mailbox local-parts impedes interoperability and is discouraged.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror säkert på mottagande epostservern.

Det förekommer att vissa serversystem gör skillnad på stora och små.

Har den som lagt upp adressen på servern skrivit med några stora bokstäver så måste den som skickar skriva med stora och små precis som den är upplagd (gäller alltså den del av espoadressen som ligger till vänster om @ själva domänen kan skrivas hur som vad jag vet)

 

Slutsats: lägg aldrig upp epostadresser innehållande versaler och skriv aldrig en adress innehållande versaler!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...