Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmupplösning på bärbar?


Peziah

Rekommendera Poster

Hej!

Har fått förtroendet av mina föräldrar att göra lite research för att rekommendera en bärbar dator åt dem. Har kollat på alla möjliga märken och fastnad lite för Dell's datorer, framför allt 510m som jag tror passar deras behov ganska bra. Enda funderingen jag har rör skärmen:

 

Ska man köpa den varianten som har "vanlig" upplösning (1024x768) eller ska man satsa på en med 1400x1050?

 

Många tester jag läst verkar tyda på att den högre upplösningen är att föredra, men är det verkligen alltid så enkelt att högre upplösning är bättre? Med tanke på att de båda är 55+ kanske det blir lite väl smått för dem? De kommer att använda datorn i princip uteslutande till att skriva i Word och skicka mail.

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fastnat för en vädigt relevqnt sak!

 

Jag som är i min abösta år och har bra syn valde förstås maximala upplösningen som fanns - 1600x1200 på 15".

 

Men.....

 

Långt ifrån alla program kan anpassa sig till denna upplösning.

 

Windows t ex kan man ställa om så att ikoner o s v ändrar sig till det bättre. Men det finns många program som blir svåra att använda om man inte vill använda förstoringsglas.

 

Min far (63 år) kollade dels på min (15" 1600x1200) och vår andra WSXGA (15,4" och 1200x800 nånting). Han valde den lägre upplösningen, min såg för plottrig ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag själv vill ha så hög upplösning som möjligt, men det är för att jag har massvis med fönster öppna och vill se så mycket som möjligt.

 

I dina föräldras fall, skulle jag rekomendera 1024x768. Det är troligen helt ok för det dom kommer att göra med datorn och det är nog ingen dålig gissning att dom nog även har (eller kommer att få) problem med synen och då är en låg upplösning att föredra.

 

Min far tex (66 år) har problem med att se displayen på sin mobiltelefon och det ändå en Nokia 33xx nånting, som jag tycker har enorma bokstäver. För att inte prata om knapparna, dom är på tok för små för honom, det borde finnas mobiler med riktiga knappar, så även äldre och folk med stora fingrar kan använda dem! :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-05 00:28:15 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det borde finnas mobiler med riktiga knappar, så även äldre och folk med stora fingrar kan använda dem! :)

 

Eller nummerskiva kanske ;)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

haha, ja min far tycker det, vi skämtade lite om det för ett tag sedan :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nånstans att det fanns gamla lurar som man använde som headset :) kanske kunde vara nåt om det går att få med knappar på också :thumbsup:

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter vettigt det du säger. Så om man inte behöver ha en massa fönster öppna samtidigt utan bara vill ha t.ex. ett Word-dokument öppet åt gången så är en skärm med inte fullt så extrem upplösning att föredra?

 

Då har vi bara ett litet problem kvar: När jag surfade in på Dell nu såg jag att man tydligen inte kan få 510m-modellen med 1024x768. När man läser specifikationerna står det att det finns två alternativ vad gäller skärmen, men när man ska konfigurera datorn och plocka ihop komponenter finns bara 1400x1050-alternativet! Kan de ha ändrat nyligen eller är det något skumt här? Jag vet att man har kunnat välja på två alternativ tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leverantörinfo finns hos Cint

http://www.cint.se/Sweden/asp20/Leaf.asp?id=44914

 

Till att skriva och besvara mail så räcker ju faktiskt en Mac.

 

Och då slipper du lära dem att hela tiden uppgradera XP av säkerhetskäl, fixa antivirusprogramm, installera antimodemkidnapping etc.

Det är dessutom tidsödande att hålla en PC säkerhetsuppgraderad via modem idag

 

iBook med 14" skärm och upplösning 1024x768

eller billigare en Mac Mini

med en lös 19" TFT skärm och upplösning 1280x1024

http://www.cint.se/Sweden/asp20/Leaf.asp?id=76486&LastJudgement_ID=329498

 

se bara till att låta leverantören fixa så den får 512MB minne, 256MB är ofta Apple standard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Mac blir det nog inte. De har använt XP länge och har inga problem med virushanterare och Windows Update. Men tack ändå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är väl bara frågan om de vill bli Dell kunder

Dell: "All information rörande pris, specifikation, tillgänglighet, frakt, månadsbetalning och konfiguration kan ändras utan föregående meddelande. Den slutliga konfigurationen kan komma att skilja sig från bilden ovanför."

Tex

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=590255#590307

 

Hade nog valt en säker leverantör som Dustin

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010077681

med 256MB extra minne

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010059298

alternativt

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010076051

för då har man ju de prylar man beställt efter mindre än en arbetsvecka om de finns i lager

 

[inlägget ändrat 2005-06-05 11:26:57 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men jag har själv köpt en dator av Dell. Leveransen gick snabbt och smidigt och datorn fungerar utmärkt! Sådär skriver de nog för att gardera sig lite...

 

Det var intressant att du nämde just R50:n. Har tittat en del på den, och IBM verkar ju kunna sina datorer. Men har det inte kommit inte bara en utan till och med två nyare modeller sedan R50:n (R51 och R52)? Kan det vara idé att i sådana fall köpa någon av de nyare modellerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...