Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utskick, vilket format ??


Intet

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska göra ett massutskick via mail till våra kunder med hjälp av outlook... Nu undrar jag vilket format som rekomenderas till utskick. Vad jag förstår kan inte alla mailklienter se bilder direkt i mailen medans andra inte heller kan se HTML-mail. Jag har ett utskick som är genererat i PowerPoint men som lika gärna kan vara i formaten; PDF, JPG eller DOC. Vilket format är det bästa för att maximalt antal kunder ska kunna läsa mailet korrekt.

 

Hoppas jag har lyckats förklara frågan ok...

 

 

 

Tack på förhand !

 

 

/Intet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör dina utskick i Powerpoint har du nog siktat rätt fel från början.

 

Bäst är naturligtvis att skicka mailet som ett multipart-mail som innehåller både en text- och en html-variant men om det är powerpoint-presentationer du ska skicka så känns det betydligt enklare att göra mailet som ren text och antingen bifoga ppt-filen eller lägga den på webben så att de som mot alla odds faktiskt orkar bry sig kan nå den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

softbossen

Om du vill vara säker på att "kunderna" ska kunna se/läsa allting i mailet bör du skickade i klassisk oformaterad text.

 

Om det är för tråkigt kan bu publicera ett roligare meddelande på en hemsida och skicka länken dit.

 

Iofs kan de flesta mailklienter läsa html, så varför krångla till det ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se nån situation där det är lämpligare att skicka ut Powerpoint-filer istället för att använda PDF, annars håller jag med dig.

 

Alltså, om ren text inte räcker till så använd antingen HTML eller PDF. Och fundera på att lägga upp informationen på webben och skicka addressen i mailet istället för att bifoga, speciellt om det är större mängder information.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se nån situation där det är lämpligare att skicka ut Powerpoint-filer istället för att använda PDF, annars håller jag med dig.

PDF:er är ju inte direkt feature-kompatibla med powerpoint-filer. Personligen skulle jag glatt slänga bägge i papperskorgen om någon galning började skicka nyhetsbrev som något av det (jag upphör aldrig att förvånas över hur vissa företag gör allt för att ingen ska orka bry sig om deras "information").

 

Fast rent teoretiskt kan man ju tänka sig att verksamheten är av sådan art att det faktiskt finns en anledning att bifoga powerpoint-presentationen, om man t.ex sysslar med att göra "Månadens powerpoint-mall" eller nåt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...