Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa PDF av stora wordfiler


Kostaz

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har ett antal worddokument på upp till 2000 sidor styck. Dessa skall konverteras till PDF. Att göra det rakt av med Acrobat tar extrem lång tid. Någon som har något tips på hur detta kan göras snabbare?

Jag har tillgång till Officepaketet inkl. Access, samt Adobe Acrobat 6.

 

Alla tips är välkomna!

 

/Alex

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om något gör det bättre än Acrobat men du kan ju alltid testa antingen det inbyggda stödet i OpenOffice eller t.ex skrivardrivrutinen i pdf995.

 

Ska du göra dokumentet i syfte att ge det till någon som ska läsa det så är nog mitt förslag att dela upp det och låta den första pdf:en länka till de andra med hyperlänkar (jag är rätt säker på att det går att göra med riktig Acrobat), det är nog få personer som vill sitta och bläddra i ett pdf-dokument på 2000 sidor ändå, det kommer att bli för tungt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Skall testa dina förslag. Syftet med pdf-filerna är ett fakturaarkiv så man kommer inte att bläddra i det utan plocka ut det som skall användas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Adobes program traverserar igenom dokumenten ett antal gånger, indexerar dem och fixar formateringar osv. PDF995 är ett exempel på ett som istället fungerar som en skrivare vilket borde gå snabbare då analysen som sker är långt ifrån lika omfattande som Adobes.

 

Ett annat alternativ är att srkiva ut allt till postrcipt filer som du sedan omvandlar till pdf. Detta kan du göra med hjälp av Acrobat Distiller, ett program som borde finnas med i dit paket från Adobe.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Adobes program traverserar igenom dokumenten ett antal gånger, indexerar dem och fixar formateringar osv. PDF995 är ett exempel på ett som istället fungerar som en skrivare

Nu var det länge sen jag körde riktig Adobe men jag har precis för mig att det följde med en skrivardrivrutin där också, den borde väl fungera på samma sätt som pdf995?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, acrobat PDF-writer (eller liknande, byter namn ibland). Och som Monshi påpekar så är det en VÄÄÄÄlDIG skillnad. Kör man acrobats wordmakron så kan det hålla på hur länge som helst.

 

Men Alex kanske behöver indexeringen för att kunna hitta i sitt arkiv???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns, se där, en PDF-writer. Visst, den tar en liten stund även den. Jämför två filer, en skapad med PDF-wrtiter [1] och en med Adobes word-makron [2].

 

[1] är snabbare än [2]

[1] är 399 kB stor

[2] är 621 kB stor

 

Via Distiller ids jag inte testa, jo jag försökte med den sade error... Fel skrivare troligen, kanske inte en standard postscript jag testade med.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för er hjälp. Jag hittade en annan lösning.

Jag skapade textfiler av mina fakturadata och en mall i Acrobat. När man behöver en faktura ur arkivet så fyller man mallen med data från textfilen. Det blir inte en massa stora filer och funkar bra.

 

/Alex

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...