Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför är DVI 1000:- dyrare?


staccato

Rekommendera Poster

Varför ska man behöva betala 1000:- extra för en skärm med DVI jämfört med motsvarande analoga?

Kretsarna borde vara betydligt enklare än VGA i ett DVI-interface eftersom den digitala insignalen kan mappas direkt mot varje pixel (rätta mig om jag har fel).

Och varför finns det inga skärmar med enbart digital ingång, nu när nästan alla grafikkort har motsvarande utgång? Skippa den dåliga, dyra och onödiga VGA-ingången!

Jag har en Compaq FP500 från 1998(!), som endast har digital ingång (DFP). Varför har inte fler tillverkare följt efter?

Jag vill kunna köpa en bra 18-19" TFT med DVI för max 3.000 SEK, men det ser ut att dröja...

 

Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är lite trisst.

Även om man är ute efter en riktigt billig skärm - borde ju som du säger vara billigare med DVI.

 

Men jag har för mig att det ligger någon skatt på skärmar med DVI. Bara för att det är digitalt så klassas det som nåt och så får man betala extra. Känns rätt surt, hämmar ju teknikens framfart.

 

Samma grej är det ju för TFT skärmar med TV-tuners, med en TV-tuner så får man betala en massa avgifter och vipps så stiger priset något enormt.

Man får ju en hyffsad dator med tv-tuner och en bättre TFT skärm för priset för en TFT skärm med inbyggd TV-tuner i många fall - och då kan man använda datorn som HTPC som piskar skiten ur TFT skärmen med tv-tunern.

 

Men det är ju lite osmidigare och det känns rätt onödigt att man ska behöva göra så.

 

 

Att skärmar har både analog och digital ingång tycker jag är bra - för då kan man ofta växla mellan dessa och det kan vara riktigt smidigt. Koppla två datorer till samma skärm. Visserligen kunde man ju ha hoppats på att det var två digitala ingångar (så får de som inte har digital utgång använda en adapter) men det ser man oftast bara på de ännu dyrare modellerna av någon anledning.

 

[inlägget ändrat 2005-05-30 18:28:05 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tjoff

Jag tror att du har rätt. Sen vi gick med i EU har allt som har med TV att göra blivit dyrare i tull. Det finns väl europeiska företag, typ Philips och Siemens som har intresse av att försvåra den billiga importen från Asien. När det gäller datagrejer finns det ett WTO-avtal om tullfrihet, men när det kan användas för TV blir det dyrare i tull.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att folk är villiga att betala för den förbättring det innebär, det är verkligen inte svårare, kan du ta tusen kronor mer för en produkt så är det tjänstefel att inte göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen vi gick med i EU har allt som har med TV att göra blivit dyrare i tull. Det finns väl europeiska företag, typ Philips och Siemens som har intresse av att försvåra den billiga importen från Asien.

:-) Naturligtvis är det så, för att inte prata om bensinen och bananerna.

 

En 28" 100hz kostar idag från ett par tusen kronor och uppåt, inte ens om man struntar i att räkna om vad en sämdre 28"-TV kostade för 10 år sedan till dagens penningvärde är det att betrakta som speciellt dyrt. Detta oavsett om apparaten är tillverkad inom eller utanför EU.

Ja, tekniken har gått framåt och det är billigare att tillverka mycket men tullarna du hänvisar till har nog inte mer med det hela att göra än rödluvan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...