Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är fwaw.exe?


Jodie

Rekommendera Poster

Sedan någon vecka har jag upptäckt en fil och process "fwaw" i min dator, med exe- och dat-fil i C:\windows\system och en lgc-fil i C:\windows\applog. (Jag kör Win98.)

 

Jag har Googlat på dessa filnamn men inte fått några träffar. Vad handlar det om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Eftersom det inte finns något fwaw.exe när man googlar så är det troligen en otrevlighet.

Kör dessa online-skanningar:

http://housecall.antivirus.com/

http://www.pandasoftware.com/products/activescan/com/activescan_principal.htm

 

Kör dessa antispionprogram Ad-aware och Spybot S&D:

http://www.lavasoft.com

http://www.safer-networking.org/en/download/index.html

 

Om det inte heller hjälper så är det HijackThis som gäller:

http://www.spywareinfo.com/~merijn/downloads.html

Kör, skanna och spara loggen (inget annat).

 

I ditt svar här skriver du hur det har gått och bifogar loggen på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är synnerligen konstigt att fwaw.exe inte tycks nämnas på en endaste en av de sidor Google indexerar. Kan namnet på detta förmodade elände genereras individuellt på något vis?

 

Ang åtgärder så körde jag redan igårkväll Ad-Aware SE 1.06, vilket noterade FWAW.EXE som en "running process" men utan att på något sätt anmärka på något som helst i datorn. Körde sedan också HijackThis som också noterade FWAW.EXE som en "running process". Jag passade sedan på att bocka för och "fixa" den.

 

Därefter har FWAW.EXE inte startats automatiskt och datorn har inte heller(peppar, peppar) kraschat efter det. Tidigare blev det blåskärmar och låsningar titt som tätt.

 

Kan också nämna att jag har AVG 7 installerat, vilket häromdagen larmade om BLA.EXE, Trojan horse Downloader.Small.42.M. Jag klickade då på "Heal".

 

Jag är förstås fortfarande tacksam för mer tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, några ledtrådar via nätet får man inte.

 

Inte för att jag tror att det ger något, men har du undersökt filen? Dvs vad berättar den om sig själv om du högerklickar på den och väljer egenskaper/properties? Något? Minns inte riktigt vad/om Win98 berättar.

 

Ta en koll i registret om filen finns noterad där, kanske ledtråd ges. lgc-filen? Vad står i denna? Är det en log?

 

Har fwaw.exe försökt nå internet?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många otrevligheter som använder slumpmässiga namn, antagligen för att när folk inte hittar filnamnen med Google så vågar de inte ta bort dem.

 

Man kan skanna enstaka filer här:

http://virusscan.jotti.org/

så det kan du göra för att få mer info om fwaw.exe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag tror att det ger något, men har du undersökt filen? Dvs vad berättar den om sig själv om du högerklickar på den och väljer egenskaper/properties? Något? Minns inte riktigt vad/om Win98 berättar.

 

Jag är nästintill helt säker på att jag testade så häromdagen, och fick fram både skapelse- och ändringsdatum, men nyss när jag högerklickade på den och valde Properties flög AVG:s "Virus Detected!"-skylt med monstergubbe upp. Viruset presenterades som (fwaw.exe) Trojan horse Downloader.Small.43.G, och jag klickade på Heal varvid filen försvann ur listningen.

 

Kanske var viruset så nytt att det inte kommit med i AVG:s definitioner förrän nu???

 

Men jag känner mig inte helt övertygad om att allt är frid och fröjd ännu.

Och undrar förstås hur otygen kunde flytta in i min dator..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan några veckor tycker jag att det blivit betydligt svårare att koppla upp mig via mina "gratisabonnemang" hos två olika leverantörer (Spray och Glocalnet). Det går bra ända till den punkt jag verkligen ska loggas in - ingen inloggning sker och jag uppmanas kontrollera mitt lösenord till nästa försök, men lösenorden finns ju ständigt inlagda så de måste vara rätt. Och oftast brukar inloggningen lyckas nästa gång jag testar.

För säkerhets skull har jag med en nummerpresentatör, som även registrerar utgående samtal, kollat att datorn faktiskt slagit rätt nummer också vid de misslyckade uppkopplingsförsöken.

 

Kan trojanerna orsakat de här problemen genom att ändra lite i några inställningar?

 

Eller kan de ha snott mina inloggningsuppgifter och att någon annan surfar på mina konton, så att jag då själv inte kommer in för tillfället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fwaw.exe försökt nå internet?

 

Jag förmodar att jag måste ha ett brandväggsprogram installerat för att kunna upptäcka sådant?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att jag måste ha ett brandväggsprogram installerat för att kunna upptäcka sådant?

Ja.

 

Eller kan de ha snott mina inloggningsuppgifter och att någon annan surfar på mina konton, så att jag då själv inte kommer in för tillfället?

I så fall borde det ju inte lyckas vid nästa försök.

Men du kan ju be att få nya lösenord eller om det finns möjlighet att ändra själv på någon webbsida hos Spray och Glocalnet, för att vara på den säkra sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att jag måste ha ett brandväggsprogram installerat för att kunna upptäcka sådant?

 

Ja, det bör du defintivt ha. Att inte ha det är lika dumt som oskyddat sex (gäller förstås inte om du inte bara "surfar" till en säker webbplats;))

 

ZoneAlarm, Kerio PFW eller Sygate är några som fungerar bra och är gratis.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har tyvärr aldrig installerat någon brandvägg... troligen därför att jag tycker att det låter så "tungt". Skulle verkligen min dator med blott Win98, 233Mhz och 128 Mb orka med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jodie skrev:

Nej, jag har tyvärr aldrig installerat någon brandvägg... troligen därför att jag tycker att det låter så "tungt". Skulle verkligen min dator med blott Win98, 233Mhz och 128 Mb orka med?

 

Att ha en brandvägg installerat är inget som påverkar systemet nämnvärt. Däremot kan antivirusprogram dra ned på prestandan, men inte brandväggar.

 

Den här brandväggen kan du prova:

 

http://www.jetico.com/index.htm#/jpfirewall.htm

 

Finns även Sygate, ZoneAlarm, Outpost och Kerio.

Vet dock inte om alla funkar under 98:an. Det går ju att undersöka. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några jämförande tester och utlåtanden någonstans om (lätta) brandväggar för win 98?

 

Är förstås också tacksam för era egna erfarenheter av olika!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Sygate på en 450 MHz, 64 MB dator med Windows 98 här hemma. Märkte inte att datorn skulle blir segare när jag installerade den. Däremot så har brandväggen svårt att stänga av sig automatiskt när man ska stänga av datorn, så jag brukar först stänga av brandväggen manuellt och sedan stänga av datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...