Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konfigurering av D-link DI-604 - hur då...???


fred68

Rekommendera Poster

Jag får problem med internetuppkopplingen när jag ansluter en Router DI-604 till mitt ADSL modem. Det finns ingen kontakt med omvärlden. Utan Routern funkar det perfekt. Jag har försökt att konfigurera utan resultat, är det någon som har erfarenhet av detta och kan berätta hur jag skall göra.

 

Jag har Xp SP2, och har Tele2 bredband.

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du komma till routerns inställningssida i webbläsaren?

Kan du tala om vad routern har för två IP-adresser (den ska ha en mot modemet ibland kallad WAN-port och en mot din dator ibland kallad LAN-port)?

Om du kopplar din dator direkt till modemet, vad får din dator för IP-adress då och vad har modemet för IP-adress?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för tipsen.

 

Jag kan komma in på routerns inställningssida.

 

Mitt modem (Speedtouch) har följande IP-adr:

 

PPPoE 81.230.37.234 / 32

Primär DNS 195.67.199.24

Sekundär DNS 195.67.199.25

 

Routern har jag enligt ditt tips döpt om till 192.168.1.2

 

Under WAN konfigurationen till Routern har jag angett att modemet har statisk IP adress med ovanstående nummer. När jag tittar på modemets IP adress i Routern konfiguration så ser jag bara den primära och sekundär IP adressen, inte PPPoE 81.230.37.234 / 32. Här står bara 0.0.0.0. Detta trots att jag har angett detta.

 

Så här står det under IP adresser i modemkonfigurationen:

 

Gränssn.

Adress/nätmask

Typ

Översättning

 

PPPoE_1

81.230.37.234/32

Auto

napt

 

 

eth0

169.254.141.11/16

Auto

inget

 

 

eth0

192.168.0.254/24

User

inget

 

 

loop

127.0.0.1/8

Auto

inget

 

Sen finns det något som heter "IP vägtabell". Är den intressant?

 

Jag har bockat för att Routern skall användas som DHCP server.

 

Jag kan nu se D-Link routern i nätverket, men jag kan fortfarande inte gå ut på internet med routern inkopplad.

 

Hur går jag vidare?

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se:

81.230.37.234 är din externa IP-adress, den som modemet har mot internet. Den ska inte anges i någon annan utrustning.

DNS-erna brukar inte heller behöva anges.

Det ser ut som att 192.168.0.254 skulle kunna vara modemets interna IP-adress (om du med modemkonfiguration menar konfigurationen inuti modemet).

 

Routern borde vara inställd på att få IP-adress för WAN-porten automatiskt (vara DHCP-klient) från modemet om modemet kan leverera sådan (dvs har stöd för DHCP) alternativt om nu 192.168.0.254 är modemets interna IP-adress så kan ju routerns IP-adress för WAN-porten vara t ex 192.168.0.253. Att routern har fått IP-adress 0.0.0.0 för WAN-porten betyder att den inte har fått kontakt med modemet.

 

Att sätta routerns LAN-port till 192.168.1.2 är bra.

 

Stämmer det då att datorn får en IP-adress som är 192.168.1.någonting annat än 2? Kolla i Status för nätverksanslutningen, fliken Support - Information. Skriv ner här allt vad det står där om det fortfarande är problem.

 

Efter att man har ändrat inställningar gällande IP-adresser och DHCP så kan man behöva stänga av alla apparater, först sätta på modemet, vänta 3 minuter, sätta på routern, vänta 2 minuter och sedan sätta på datorn, för att allt ska komma igång på rätt sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Efter trixande med dina tips så har jag nu fått det att fungera. Stort tack! Du hjälpte mig med en annan fråga för några månader sedan, så dina kunskaper är ovärderliga för mig som "novis".

 

/Fredrik:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för poängen, alltid roligt att kunna hjälpa till! :):)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...