Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BootProblem


reppson

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en dator med Win98 som funkade som den skulle igår. Stängde av den på normalt sätt och gick och lade mig.

När jag sedan skulle starta den när jag kom hem från jobbet dagen efter gick den inte. Det står disk boot failure insert system disk. Är på en annan dator nu. Kan hårdisken pajja över natten när datorn är avstängd? Har kollat sladdar och kört autodetect HDD men det funkar ändå inte. Vad kan ha hänt? Ingen diskett eller cd skiva ligger i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar bios hårddisken?

 

Visst kan den ha gått sönder "över natten" den kan ha gett upp när du stängde av eller startade datorn.

 

Om bios hittar disken så prova att boota med en Win98 boot diskett och se om du når C: därifrån om inte det går kör fdisk och se om partitionerna finns kvar på disken eller om den är "oformaterad" krashad...

 

När jag en gång höll på med TV service så fick jag ofta frågan, "TV'n är ju bara några månader gammal hur kan den gå sönder nu?" och "Den har ju fungerat felfritt i 10år varför gick den sönder just nu?" svaret är att all elektronik kan gå sönder när som helst, det är bara en fråga om tur eller otur om den håller en dag eller 20år... :)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

När man kör fdisk står det. "fel vid läsning till disk"

så hd'n har tydligen pajjat :( synd för den var ganska ny och på hela 80 gb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken kanske inte är helt död, du kan kanske skaka liv i den igen med något av diagnostik/reparationsverktygen som finns på hårddisktillverkarens hemsida.

 

Eller använda disgnostikverktygen på Ultimate boot CD http://www.ultimatebootcd.com/

 

Om du vet vilket fabrikat på hårddisk du har så kan du välja det fabrikatets dignostikverktyg och kanske om du har tur reparera disken.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...