Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

brandvägg vid remote?


Bridg

Rekommendera Poster

Borde men inte kunna "väcka" sin dator genom att skicka en förfrågan utifrån och ha det lösenordskyddat?

 

Tänk er att man vill kolla att allt är som det ska. Jag befinner mig 5 timmars bilresa bort och vill veta om allt verkar ok. Jag tar min mobil och skriver ett email till datorn. Den får emailet genom att var 5 minut kolla gnom ThunderBird eller nåt lämpligt. Den har ett programscript som letar efter en viss ärenderad och svara då genom att skicka en skriftlig rapport hur larmkontakter ser ut. Klockslag när de bröts och när de slöts igen. Man ser då om den som lovat vattna blommorna varit inne längre än avtalat? Programmet berättar vilka program som startats på datorn osv.

 

Om man har en digitalkamera ansluten kan den skicka bilder osv.

 

Är detta enkelt eller svårt att åstadkomma?

 

Bridg

 

PS vad har detta med brandväggar att göra? Jo jag tänker mig att den borde kunna ställas in att bara tillåta eposten att komma igenom? Och att datorn rä igång men skyddad mot intrång ändå?

 

[inlägget ändrat 2005-05-22 13:23:56 av Bridg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väcka sin dator utifrån om den är avslagen om man har ett nätverskort som stödjer wake-up. Men det är ju inte det du vill. Du vill ju ha datorn igång hela tiden och svara på dina email. Vilket oxkså är möjligt. Du vill ju givetvis också få ett meddelande till din SMS om någon gör ett bryt hos dig.

Kolla på tex X-10.com osv för bra ideer var du ska börja.

Ingående epost sker på port 25 i brandväggen.

 

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för x10.com, behöver fler svar.

 

Jo det kan ju vara bra att väcka den från nätet också men säkrare kanske vi epost med en andress som man aldrig lämnar till någon annan och som mer likar ett lösenord än en valig mail adress.

 

Jag kan tänka mig att man dels behöver en slags alarmsignal som sänder epost så snartnågon öppnar ytterdörren eller ett fönster.

 

Sedan kan den ju sända den bild serie tagen under tiden denne är där som visar vad den gör? Jag har en enkel webkamera som kan vara igång hela tiden.

 

Ok jag är urdålig på att strukturera så behöver exempel från hur andra gjort med enkla medel.

 

bridg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...