Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scannerproblem Canon LaserBase MF3110


Uffe_H

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Som stolt ägare till nyinköpt multimaskin har jag stött på problem.

Allt funger fint förutom scanningfunktionen. Datorn som jag installerat skrivaren mot är en P3/800 som har W2K server som OS.

 

Så fort man försöker scanna så kommer det upp ett felmeddelande om att scannern är upptagen av ett annat program. Försöker man konfigurera scannern via Canons MF Toolbox så kommer ett felmeddelande om att det inte finns någon scanner installerad.

 

Kollar man i kontrollpanel under Scanners and Cameras så finns den med och funkar ok enligt diagnostikknappen.

 

Jag har provat att avinstallera skrivaren. Lägga på SP4 pånytt. Stänga av antivirusprogramet och installera drivisar igen. Allt enligt instuktionerna som medföljer. Samma problem kvarstår dock.

 

Jag har ringt till Canons support och förklarat mitt problem med scannerfunktionen och vad jag har gjort för att försöka lösa det hela. Killen på supporten kunde inte lösa det men lovade att återkomma. Efter ett par dagar kom ett mail från supporten där man tyckte att jag skulle avinstallera skrivaren, installera SP4 och installera skrivaren igen.......... Precis vad jag hade provat och mycket väl upplyst killen på supporten om. Så mycket för den supporten.

 

Nåväl. Skam den som ger sig. Jag surfade in på MS KB och hittade något som skulle kunna vara orsak till problemet. Men även MS lösning var att installera SP4. SP4 har jag ju haft i burken i ett år eller så, så det hjälpte föga.

 

Bara för att kolla så installerade jag skrivaren på min gamla bärbara dator från stenåldern som kör ME som OS. Och där fungerade allt perfekt.

 

Till saken hör att på W2K datorn har jag även anlutit min digitalkamera via USB. Det har jag aldrig gjort på den bärbara. Kanske det är någonting där som strular. MS hänvisar till USBSCAN.SYS och att det kan bli problem med flera "image devicer" men att det skall vara löst i.o.m SP4.

 

Någon på forumet som har tips eller liknande erfarenheter?

Att starta upp den bärbara och flytta över usb-sladden till den varje gång jag vill scanna in ett dokument är inget bra alternativ.........

 

//Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...