Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad för procsessor skall man ha ?


Tuppjukk

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Är i färd med att köpa en ny datpor, och undrar vilken processor man skall välja. JAg sitter mest och spelar , ser på film , jobbar med cad och hemsidor och så ... Vilken av pocessorerna skall man ha ?

 

En som undrar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du det är inte speciellt svårt att svara på

 

AMD 64bitars dels eftersom den är mer framtidssäker och snart kommer en svensk 64 bitars windows och program kommer också skrivas om till 64 bitars versioner

 

den andra anledningen är att AMD sopar mattan med Intel när det gäller prestanda i Spel och grafik överhuvudtaget

 

Enda chansen Intel har är i video decoding osv men hur många sitter med det dag ut och dag in :)

 

Som sagt AMD 64 och 939 sockeln

 

ett exempel på en trevlig processor som inte är allt för dyr

 

AMD 64 3500+ för 2349:-

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307752&cks=PRL

 

eller en lite dyrare

AMD 3800+ för 3390:-

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308954&cks=PRL

 

Skulle satsa på ett moderkort med SLI om du ändå ska köpa ett grafikkort

och det betyder då i sin tur att du måste välja PCI-e istället för AGP

 

Då har du chansen att sätta i ytterligare ett grafikkort och köra dubbla

 

Här är ett moderkort som jag kör med och kan rekomendera

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305190&cks=PRL

 

Ska du dessutom klocka din processor maximalt så skulle jag rekomendera ett

 

DFI lanparty moderkort dels för att det talas mycket varmt om dessa moderkort och att dom är klockvänliga och en massa lullull

 

 

Om du har ett AGP kort som du fortfarande vill använda så finns det massor av moderkort till S939

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixade en extradator med en Boxad 3500 för ett tag sen. Är grymt imponerad av ljudnivån/temperatur.

Min gamla barton kräver en riktig "moppe-kylare" för att komma ner i dom temperaturerna. Prestanda, tja tillräckligt (vilket inte säger så mycket eftersom Barton 2500 räcker för mina behov).

 

ändr

*************

Vid närmare eftertanke så kanske det var en AMD 64 3000 jag köpte. Den Boxade kylaren kanske inte blir lika tyst med en 3,5 eller 4,0.

*************

 

[inlägget ändrat 2005-05-18 14:28:14 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men dem jag hjar tittat på har 512 Kb i cache är det bra ller skall man ha 1 MB .????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man säger såhär så märker du ingen sexuell skillnad,Alltså mätbart kanske men knappast märkbart sålänge du inte kör med dubbla grafikkort (SLI) om ens då?!

 

Då rekommenderas en AMD 4000+ -- fx53 fx55 fx57 osv och uppåt för att kunna utnyttja all prestanda du får ut av dubbla grafikkort.Och i sin tur får du dom extra 512kb i cache

 

Jag märker ingen skillnad iaf! Och jag kör en 4000+ med 1 mb cache och har även testat en 3500+ med 512mb cache

 

varför slänga ut onödiga pengar på sånt som "BARA" går att skryta om

 

Köp du en 3500+ eller en 3800+!

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-19 15:00:08 av Keffo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Det är alltid en fråga om pengar. Min mening är att det dumt att köpa high end produkter inom data. Du får betala mycket mer men får lite prestanda för pengarna. mitt förslag är följande

 

Processor 3200+ till 3500+

 

Moder kort med pci express

 

En tyst fläkt

 

Grafik kort Nivida 6600GT eller ATI 700 Pro Tror att dessa kort finns med passiv kylning = Tysta

 

intern minne 1024mb

 

Hård disk efter behov

 

DVD/cd spelare

 

Då fårdu en kanon dator under 10000Kr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Håller med de andra till stor del.

 

Köp ett mobo med nforce4-kretsar (sockel 939) och en 3500+ (90nm) och klocka lätt till 3800+ med den boxade kylaren och utan att öka spänningen eller något krångel. Satsa på minst 2X512 DDR och ett bätre grafikkort en vad som föreslagits. Det mest prisvärda just nu är nog ett Ati x800xl som klår ett 6800gt.

 

Vad gäller SLi så tycker jag att detta är ett sätt att slösa pengar.

 

Du måste ha 2 exakta kort från samma tillverkare och med samma Bios-version. Ska det vara någon mening måste man ochså köpa 2 st 6800gt eller helst 6800ultra, annars kan du få likvärdig prestanda i upplösningar under 1600X1200 med ett ensamt kort. Du måste alltså ha en skärm som klarar 1600X1200 i minst 75Hz. Vidare behöver du ett rejäl nätdel på minst 480W med g2 t och betydligt mer med 2 ultra-kort. Vill du uppgradera med ett nytt kort måste du alltså köpa 2 st igen eller gå till baka till ett system med ett kort. 2 st ultra kostar väl idag ca 9000-9500:-.

Det är inte många spel som stödjer SLi än, när detta blir mer utbrett finns det säcker redan singel-kort som presterar bättre än vad dagens SLi gör.

 

Jag spelar mycket och är helt nöjd med mitt senaste system:

 

Msi K8N Platinum (Nforce4)

Amd 3500+ (90nm) @ 3800+ ca

2x512 + 2x256 DDR

x800xl (oc 440/550)

CD-rw, DVD-R, 2x200hd

Drivs av ett Thermaltake 560W

 

3dmark2003 = 11899p

3dmark2005 = 5500p ca

 

lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SLI är ur uppgraderings synpunkt,Betyder inte att han måste köpa 2 kort nu eller sen för den delen.

 

Det skadar helt enkelt inte att ha den extra pci-e slotten eller har jag fel?

 

Nope tror inte det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...