Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Som på film!


SYS64738

Rekommendera Poster

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,643236,00.html

 

Om detta stämmer (aftonbladet är ju kända för att överdriva), så är det inte utan att man blir lite imponerad.

Lite grann som på film där finniga tonåringar hackar sig igenom vilken server som helst, samtidigt är det ju lite skrämmande att det är så enkelt.

[inlägget ändrat 2005-05-11 00:31:55 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir så trött när jag läser kvällspressens skvaller. Förmodligen ligger det till på något helt annat sätt än vad AB kungör.

 

Under tiden jag läste artikeln kom jag att tänka på åtminstonde fem olika möjliga tillvägagångssätt för FBI att isolera en universitetsserver som de ville ha som syndabock.

 

Suck...

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv undrar jag varför hackarna använder egna uppkopplingar och inte istället:

1) skaffar skåpbil, eller vilken bil som helst duger.

2) trådlöst nätverkskort

3) wardrivar lite efter något öppet WLAN

4) därifrån utför sin verksamhet.

5) därmed aldrig åker fast.

 

OBS: Jag uppmanar absolut inte till brott, menar bara att det finns smartare sätt än att sitta hemma och hålla på med sådant tills farbror blå knackar på dörren...

 

GIVETVIS använder man inte nätverkskortet för något annat, då MAC-adressen antagligen blir "bränd"..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl därför dom/han gick igenom UU:s nät och försökte "tvätta" spåren antar jag (Ett univeritet är ju en väldigt öppen verksamhet, så det borde vara idealt för att sätta upp något slags proxy eller annat).

Att han inte lyckades rensa spåret där är ju en annan sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man sitter med WLAN-kort i någon buske och kör på någons öppna WLAN finns det ju inga spår att tala om? MAC-adresser möjligtvis.. (dessa kan dock fejkas)

-Och farbror blå knackar väl antagligen på den oskyldige WLAN-ägarens port?

 

Ponera att hackaren åker runt till ett antal öppna AP, aldrig samma mer än kanske två gånger, helst en gång/AP. Då torde det vara hart när omöjligt att få fast boven? -Oavsett hur många digitala spår han lämnar?

 

Satt inte grabben i fråga "hardwirad" till universitetsnätet på något sätt, exempelvis hade proxy på untet men satt hemma i pojkrummet (ex.vis) och hackade från sin egen uppkoppling?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att köra skåpbil för en 16 åring :).

 

Men trådlöst borde vara idealet, i alla fall som "sista mur". Det ger ju en grov geografisk lokalisation. Det bästa borde vara en kombination av en massa olika tekniker och olika sorters ologgade vidarekopplingar (helst i olika juridiska områdenb), där öppna AP med förfalskad MAC är sista steget. Borde vara VÄLDIGT svårt att spåra.

 

Men å andra sidan antar jag att det kräver en del kontakter (som kan tjalla), eller spårbara förberederser för att sätta upp det senariot. Dvs, ett smulspår som kanske inte duger som bevis, men tillräckligt för att göra dig misstänkt. Särskilt om man sitter och skryter i diverse chatt efteråt, eller försöker sälja det man kommit över.

 

Verkar överhuvudtaget vara en ganska dum verksamhet....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst är verksamheten dum..

 

(I USA kör förresten 16-åringar omkring med skåpbilar.. ;)

I Sverige kan de köra omkring med EU-moppe och laptop.. Kanske trevligast på sommaren..

 

Men sedan när kom 16-åringar in på universitetet?

;)

 

Svar:

"Sedan de hackade SUNET!"

hehe.. Bara ironi..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...