Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptop - PC eller mac


tobjac

Rekommendera Poster

Ok, jag har bara ägt stationära PC-maskiner och ska köpa min första laptop. Jag har blivit lite intresserad av mac pga brorsans mac mini. Nu undrar jag över fördelar och nackdelar med att köpa en mac-laptop i 10.000kr-klassen jämfört med en pc i motsvarande prisklass. Jag ska inte använda datorn till ovanliga saker. Vad tror ni?

/.tobjac.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Fördelar: Du kan inte köra några PC program/virus/spyware

Nackdelar: Du kan inte köra några PC program utan måste köpa/skaffa Mac-versioner av programmen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har alltid haft problem med PC-maskiner, av någon anledning så går mina datorer av på mitten.

 

Nu har jag en mac och den håller fortfarande.

 

/Franz Munch

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste testa själv, använder du mycket speciella program som kanske inte finns på mac så ska du nog inte försöka, annars så är bärbara macar klart mer stabila än en bärbar med XP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med MAC är väl framför allt att den är extrem oflexibel. Det finns oftast bara ett fåtal program till en viss sak, och hårdvaran är på tok för dyr.

 

Apple har också den oegenheten att hitta på en massa egna format (typ som MS gjort med det usla WMV och WMA). Sedan tvingar de sina användare att använda dessa format och ett visst antal begränsade program.

 

Men under PC-system finns det så otroligt många alternativ om du vill ha ett bra och stabilt system. På Mac finns det bara ett, och inte är det särskilt stabilt heller. Windows XP är mer flexibelt och öppet än OSX, och går dessutom lätt att banta ner för att inte suga musten ur datorn, stabilt som 17 är det med.

 

När det gäller prisklass... Du får alltid en mer kraftfull PC för pengarna. Macintosh är väldigt dyrt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ska jag säga att jag har ingen Mac själv så detta är min erfarenhet av min Mac-kompis. Tyvärr verkar Macägare mer eller mindre lysa med sin frånvaro här på EForum. Men finns ni här, korrigera mig gärna :-)

 

Problemet med MAC är väl framför allt att den är extrem oflexibel. Det finns oftast bara ett fåtal program till en viss sak, och hårdvaran är på tok för dyr.

 

Med OSX måste ju Mac sägas vara extremt flexibel. Så mycket man kan göra som man måste ha extraprogram till i Windows. Alla smör-och-brödfunktioner finns där men saknas i Windows.

 

stabilt system

 

Kan tänka mig att Macägare har en annan synpunkt :)

 

Har hört att man installerar program genom att packa upp en mapp och avinstallerar genom att ta bort samma mapp? Hur gör man i Windows? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-
Det finns oftast bara ett fåtal program till en viss sak

haha, du måste skämta :)

Det finns mängder av program, ex genom fink-projektet (fink.sf.net)

Fink-projektet har porterat tusentals *nix-program till OSX.

 

Sedan så finns de flesta större program såsom Macrmedia produkter till OSX..

 

är det särskilt stabilt heller

Hö? Tycker en OSX burk är _minst_ lika stabil som vilken vanlig linuxburk som helst...

 

[EDIT] Hmm, mitt inlägg luktar mac-taliban... fast egentligen är jag linuxtomte. ..Dock köpte jag en macmini för att ha som server och den har fungerat perfekt...så lite macfrälst har jag blivit :thumbsup:

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2005-05-24 02:25:47 av -Patrik Johansson-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat med mac i ca 5 år, så det jag skriver är inte taget ur luften.

 

OSX är inte särskilt stabilt. Dessutom så styr OSX hårdvaran för hårt via mjukvaran, så om någon hårdvara låser sig, t ex CD-rom genom en repig CD, så fixar oftast inte operativet att avbryta processen.

 

Det jag skrev om flexibilitet handlar framför allt om att det man brukar beskylla Microsoft har Apple drivit till sin spets. Då menar jag det här näst intill sovjetkommunistiska tanken att alla ska använda samma program, system, format osv. De arbetar alldeles för hårt in sina egna standarder i systemet. MYCKET mer än vad microsoft gjort.

 

När det gäller hårdvaran så är PC totalt överlägsen Mac i flexibilitet. PC-delar tillverkas av 1000-tals fabrikat, medans Mac tillverkas av Apple. Det är mycket lätt att bygga en superstabil monster-PC till halva priset av en motsvarande Mac. Dessutom släpar Apple efter i prestanda.

 

Det som Mac har är snygg design. Annars finns det egentligen ingen anledning att välja Mac före PC, om man inte specifikt vill åt iLife eller Logic 6+

 

För en vardagsanvändare som jag så blir det mest tydligt när jag t ex jobbar med webutveckling eller nåt annat där man har många järn i elden. Det tempo jag jobbar i hemma på min PC, hänger Macarna på jobbet helt enkelt inte med i. Det gäller både G4 och G5, de tjåkar sig. För några år sedan (typ 10) var Mac i förhållande till PC mycket bättre på multitasking (att köra flera saker samtidigt) men nu är de pinsamt omsprungna.

 

Men det kan jag ge dem... De gör snygga grejer och den superbra funktionen med minimering av alla fönster när man drar pointern i vänstra hörnet är super.

 

Men än en gång... PC är extremt mycket mer flexibel, och då menar jag inte bara OS utan framför allt hårdvaran, själva datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>När det gäller prisklass... Du får alltid en mer kraftfull PC för pengarna.

>Macintosh är väldigt dyrt.

 

Tycker att den dyraste iBooken är sjukt prisvärd.

(samma sak med iMacarna och MAc Mini, men de e ju stationära...)

Jag kan tycka att värstingmodellerna är lite väl i överpris, men det är ju för att man får mer än man behöver... Så satsa på en iBook. Behöver du inte DVD-brännare behöver du inte ens köpa den dyraste iBooken. (men jag tror att man vill ha en DVD-brännare förr eller senare kanske...).

Då får du en bra maskin som kan göra i princip allt du kan göra på en PC. med undantag för några enstaka program och en rad spel.

Du kan hitta en billigare pc-laptop, men... du får vad du betalar för...

Ska du ha en likvärdig PC (PC har oxå fördelar, jag är ingen mac-taliban) får du betala minst lika mycket.

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Suck!

OS X multitasking är betydligt bättre än windows (Kör bägge systemen med ungefär samma prog i).

 

- Apple är betydligt bättre på att följa standarder än MS

- De flesta kameror (Film och still) funkar utan extra programvaror.

- Mobiltelefoner kan oftast synkas utan extra programvaror.

- Inställning av nätverk funkar som en dans inklusive trådlösa.

 

Att en del program kan vara segare på mac än PC håller jag med om men det finns program av samma art renskrivna för mac och dessa är oftast snabbare än PC versionen av den typen. Om man skall jämföra olika plattformar skall man jämföra med snabbaste programmet för plattformen innom samma område.

 

T.ex. videoredigering: Ta två program med samma funktionalitet och jämför sedan prestanda, ta inte samma program t.ex. ADOBE :s videoredigering som är känd för att vara tokseg på macen ta istället finalcut för macen och testa lite olika rendreringsfunktioner mm.

 

Har använt både mac och PC sedan de låg på en processorkapacitet på 33 Mhz. Bägge systemen funkar väldigt bra och jag delar inte din uppfattning om att OSX skulle vara mer buggigt än Win 2000 och XP, snarare stabilare.

 

Ang hårdvara så använder Mac och PC i stort sett samma saker i burkarna förutom processorn som PC använder sig av AMD och Intell medan Apple använder sig av IBM och Freescale (Fd Motorola).

 

Kör själv Win 2000 på en Dell burk (500Mhz) samt OS X 10.3 på en gammal G:4 (450Mhz).

 

[inlägget ändrat 2005-05-25 14:09:47 av Micke Hansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, som ägare av både Mac och PC sen 80-talet, så har väl mina rekommendationer svängt. Idag tycker jag att Apples bärbara inte är prisvärda, för några år sedan var de desto prisvärdare. Även en Powerbook är pinsamt långsam jämfört med en lika dyr Pentium-M, men det är ju inte alltid topp-prestanda som man eftersträvar. iBook tyckte jag var ett kap för några år sedan, idag vet jag att kvalitén är sisådär, och de är inte längre ett kap.

 

Med detta sagt, så rekommenderar jag en pc-laptop, med Pentium-M - ingen P4:a, Athlon eller Celeron. Då får man både trevlig batteritid och suveräna prestanda.

 

Väljer du en Mac, så välj en Powerbook. Kvalitén är helt överlägsen iBooken. Prestanda och programutbud (jag menar RIKTIGA program, inte *nix-kommandojunk för utvecklare och sysop ;) är svagheten, men inte så att det är nåt större problem för genomsnittsanvändaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac har aldrig varit bättre på multitasking än Windows-pc. Classic OS till Mac var ju horribelt, med sin obefintliga minneshantering och total avsaknad av pre-emptive multitasking. Med OS X så är man på samma nivå som Windows, en del funktionalitet är bättre, annat är sämre. OS X är ett mycket kompetent operativ, om än enormt girigt på ram-minne ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hehe, jag med. Är trogen pc användare som kör en hel del linux, dock inte för tillfället efterom jag har en laptop med ati grafik kort. Jag vill gärna ha bra 3d stöd i linux, så man kan köra alla fina composit effekter i xorg osv. Så nu sitter man med windows. Men erkännas ska att det skulle va kul att ha en mac dator (powerbook) Som att ha ett fint linux system. Men att allt "funkar" från början. Man slipper lägga ner dagar med finslipningar av system å fönsterhanterare.. Slippa installera tillägsprogram bara för att sidoknapparna på musen ska fungera med webbläsaren..

 

 

gentoo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...