Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plasma plus hemma bio


Mosesson

Rekommendera Poster

Har precis beställt en LG-rz42py10 plasma. Om jag förstått det rätt så behöver jag inte slå på den om jag inte kör digitalt för bästa bild. Så då kommer jag vända mig till ComHem för att få digitaltv.

 

Vad gäller ljudet så funderar jag på ett färdigt paket från OnOff, Philips lx7500r.

 

Specifikationer:

 

DVD Ja

DVD-recorder Ja

Spelar upp CD-R/-RW Ja/Ja

Spelar upp DVD-R/-RW Ja/Ja

Spelar upp VCD/SVCD ?/Ja

Spelar upp MP3 Ja

Ljudsystem Dolby Digital, DTS, Dolby Prologic II

Uteffekt 6 x 100 W (RMS)

Antal högtalare 1x centerhögtalare, 1x subwoofer, 2x satellithögtalare (front), 2x satellithögtalare (bak)

Fjärrkontroll Ja ingår

Färg Silver

 

Till detta har jag även ett x-box som jag tänkt använda som någon typ av mediacenter för film, bild och musik.

 

Frågor:

 

Generellt något jag bör tänka på, byta ut?

 

Hemmabiopaketet, är Philips lx7500r prisvärt (ca 7 500 kr) eller är det kanske bättre att köpa lösa delar?

 

Förslag, tankar, erfarenhet och kunskap efterfrågas av en novis inom området bild, ljud och njutning hemma!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Vad då inte "slå på den"? Tänker du inte använda den för att titta på TV?

 

Sedan är det synd att den inte klarar HDTV.

 

Tänk också på att Plasma TV kan ha problem med att bilden "bränns in" i skärmen, iallafall enligt Plus-Sverker.

[inlägget ändrat 2005-05-07 11:08:31 av Gunnar Dahlström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt försäljaren så skulle LG:n vara HD klar jag har ej funnit någon information som säger om den är det. Vad gäller innbränning så, om jag förstått rätt så finns det en tvättfunktion som rensar inbränningen. Innbränning är ett problem för exempelvis affärer där apparaten står på i många timmar med t ex en 4:a logga uppe i ena hörnet. Dock så kan man ta bort denna innbränning med tvättprogrammet.

 

Allt enligt försäljaren ska jag väl tillägga!

 

Sorry, jag körde med ironi. Vad jag menade var att om jag ej tar en digitalbox från, i mitt fall ComHem så har jag endast analoga tv signaler och då blir bilden för dålig, och inte ens värt att slå på plasman!

 

Hur gör man med ljud, såg ett för mig intressant paket (Canton Movie 6.1 MX) som kanske är i klass med Philips lx7500r. Jag slipper då köpa DVD spelaren så ingår i Philips men inte i Canton. Detta då jag kan spela DVD via X-boxet.

 

Alla kommentarer är till hjälp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

HDTV:

 

The formats used in HDTV are:

* 720p - 1280x720 pixels progressive

* 1080i - 1920x1080 pixels interlaced

* 1080p - 1920x1080 pixels progressive

 

Den modellen klara: XGA 1366*768

 

Angående inbränning så var det just en kanals logga som blev inbränd, tveksam om det finns något "tvätt program" för det.

 

Bara för att bilden är analog så innebär ju inte det att du kan använda plasma tv'en, onödigt att ha 2 tv-apparater jämte varandra, tänk på att ögat är bra på att "se" bilden.

 

Det kan vara bra att köpa allt i ett paket, då vet man att dom fungerar ihop och man får med alla sladdar och att dom passar ihop.

 

Visst man kan köpa delar och få ihop det men det är lite mera jobb.

 

När det gäller ljudanläggning så skulle jag rekomendera att du lyssnar på hur dom verkligen låter, det är svårt att avgöra sådant bara genom att läsa sig till hur dom låter, och ljud är mycket inviduellt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om budgeten för hemmabiosystemet är max 7500:- skulle jag rekommendera en närmre titt på detta system:

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hemmabio/hemmabiosystem/detail/SYSTEM_Denon_DHT500SD.htm?id=5884

 

Jag har själv inte tittat på det i verkligheten men HiFi Klubben brukar ha bra grejer och du slipper säljare som snackar om sådant de inte begriper...

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappade X:et, LG RZ-42py10x ska det vara om det nu förändrar något. Kan fortfarande inte hitta något som stödjer försäljarens snack om att denna modell skulle vara HDklar. Förstod inte riktigt vad du menade Gunnar. Vad jag förstår har LG:n 1024 x 768 (XGA) och enligt din lista så betyder det att jag är lurad på HDTV av försäljaren, stämmer detta?

 

 

http://www.bigscreen.se/tester/ovriga/LG_RZ42PY10x.htm

 

Jag har kikat på Denon du tipsade om och måste säga att jag gillar vad jag läser om detta system. Snabb omkastning nu är jag inne på HIFIklubben.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-07 14:33:52 av Mosesson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappade X:et, LG RZ-42py10x ska det vara om det nu förändrar något

Den modellen hittar jag inget om hos LG, kan det vara en kedjespecifik modell (säljs endast via ex OnOff)?

 

LG RZ-42PY10 kan du läsa mer om här:

http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetail.do?actType=search&page=1&modelCategoryId=0101&categoryId=0101&parentId=01&modelCodeDisplay=RZ-42PY10&model=5#

 

Den modellen verkar klara HDTV av vad jag kan utläsa.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Bara synd att den inte klarar HDTV upplösningen fullt ut utan måste skala om bilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström skrev:

 

Bara synd att den inte klarar HDTV upplösningen fullt ut utan måste skala om bilden.

Finns det överhuvudtaget någon modell som klarar HDTV fullt ut, utan att skala om bilden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig TV har linjer, ej punkter, vilket ger att den "kan" visa många olika upplösningar utan att behöva göra något speciellt med bilden. Plasma och TFT skärmar är å andra sidan uppbyggda av celler, av punkter. Det har en optimal upplösning, dvs det antal punkter som de kan representera. Alla upplösningar bortsett från denna optimala måste skalas för att täcka hela ytan.

 

Så enkelt är det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

720p borde vara enkelt att skapa, en 20" LCD skärm klarar den upplösningen.

 

1080* borde inte heller vara svårt att skapa.

 

Man kan enkelt se vad skalning gör med bilden, ta en vanlig LCD skärm och ändra upplösning till något annat än vad skärmen är gjord för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, en "vanlig" tv, eller CRT snarare, har BÅDE linjer och punkter. Givetvis finns det en optimal upplösning för en given CRT, vilket är samma som antalet punkter i bildmatrisen. Linjerna är sättet som bilden ritas upp på på CRT:n. "Scan line" på engelska.

 

På en TFT/plasma så scannas inte bilden upp linjevis. Därav de stora problemen med omskalning. Själv äger jag bara små TFT-skärmar i diverse mobila enheter, då jag fortfarande inte anser att teknologin är mogen varken tekniskt eller prismässigt för större grejor..

 

CRT är fortfarande kung! (Flat Quintrix/FD Trinitron Wega)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...