Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändrade från domän till arbetsgrupp => inlogg. mis


anders.g

Rekommendera Poster

Jag har köpt min jobbdator som jag tidigare har loggat in mot en domän, men så idag ändrade jag till arbetsgrupp istället eftersom familjen har 3 dator i en arbetsgrupp, ville vara i samma arbetsgrupp. Efter omstart kan jag inte logga in med det vanliga lösenordet osv. Vilka alternativ har jag framför mig. Viss värdefull data finns på datorn så jag ber verkligen de som har någon form av lösning på detta problem svarar mig. Tack på förhand

 

[inlägget ändrat 2005-05-05 21:58:16 av anders.g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du loggade in mot ditt företags domän förut så kan inte det gamla användarnamnet och lösenordet fungera hemma. Du har ju inte åtkomst till jobbets server hemifrån.

 

Eftersom du har ändrat till arbetsgrupp finns det inget inloggningstvång för at komma in i datorn (äldre windows).

 

Om det skulle vara ett nyare windows(2000/xp) så har antagligen jobbets datatekniker satt ett lösenord för lokal inloggning. Hör med honom/henne om du kan få ett användarnamn och lösenord som du kan logga in på datorn lokalt med.

 

Det hjälper om du berättar vad du har för operativsystem. Men jag föreslår att du frågar jobbets datatekniker eftersom den personen har jobbat med datorn tidigare.

 

/edgren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, nu skall jag bara försöka hitta den helgledige it-killen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du inte honom kan du väl skriva vad du har för os så ska jag försöka hjälpa dig.

 

EDIT: Fast när jag tänker efter så har du ju postat i NT/2000 så det är väl det du har.

 

Men är det så viktigt att du måste få tag på det inan måndag så kan du ju testa att logga in med användarnamn 'Administrator' eller 'Administratör' och sedan lämna lösenordsfältet.

 

Antagligen finns ju användarnamnet iaf.

 

 

/edgren

 

[inlägget ändrat 2005-05-06 09:34:58 av edgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte, jag testade både med små och stora bokstäver.

Några fler tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ger upp, har testat det mesta, pust och stön. Nu får min dotter datorn om jag bara kan rensa den/formatera den. Hur gör jag nu för att lägga in XP? Är det möjligt?

Önskar steg för steg instruktion, har insett att jag inte når informationen på datorn så nu börjar jag från scratch.

 

jag brukar inte ha sådant här dåligt tålamod

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade du med nordies "djupare vatten"-idé?

Det finns ytterligare en sida som beskriver hur du går till väga om du glömt admin-lösenordet:

 

http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm

 

Tänk på att användarnamnet troligen är administrator i engelskt system och administratör i ett svenskt.

 

anders.g skrev:

 

Hur gör jag nu för att lägga in XP? Är det möjligt?

Önskar steg för steg instruktion, har insett att jag inte når informationen på datorn så nu börjar jag från scratch.

Ändra i BIOS så att CD-ROM blir första bootalternativet/1st boot device, starta om datorn med XP-skivan i. Var beredd på att trycka valfri tangent för att starta från CD-skivan... ( http://web.telia.com/~u45200358/Tryck%20valfri%20tangent%20CD-skivan...19.PNG ). Välj att installera XP, ta bort partition/partioner, skapa ny/nya för att sedan formatera och installera XP.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;sv;313348

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-07 21:42:53 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...