Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

explorer egenskaper


angelfalls

Rekommendera Poster

Det går inte o ändra på länken i explorer egenskaper,dvs. startsida att jag kan inte skriva in någon länk i address fältet. när jag startar explorer öppnas massa pop up´s

 

har t.o.m. försökt köra regedit i KÖR d går inte heller får meddelande: registry editing has been disabled by your administrator.

------------------------------------------------------------

d e jag som e administrator för den här dator så d borde funka, d verkar som något stort har hänt, vet inte hur jag ska få bort allt. har kört trend micro.. hjälpte inte så mycke. hoppas ni kan hitta någon utväg till d här,vågar inte ens starta om dator, då kommer inte internet kanske funka över huvudtaget. plz. HELP ME...!!!!!!!!!

 

[inlägget ändrat 2005-05-01 00:26:53 av aisha]

[bild bifogad 2005-05-01 00:29:07 av aisha]

706809_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som någon form av spyware, du kan prova SpyBot S&D samt Ad-aware och se om dom hittar vilka spyware du råkat ut för och rensa upp datorn.

 

Ad-Aware

http://www.lavasoft.de/support/download/

 

SpyBot S&D

http://beam.to/spybotsd

 

Går du in till Internet Options via Internet explorer eller via kontrollpanelen?

Ibland kan man bli spärrad via IE att göra ändringar i Internet Options medan det går att göra om man går in via kontrollpanelen, det går även att spärra det så via SpyBots Imunizer så att ändringar i Internet Options inte kan göras via webläsaren och därmed öka säkerheten lite när du surfar.

 

Har du Windows XP med SP2 så kan du gå in i Internet explorer och via Tools - Pop-up blocker/Turn on pop-up blocker få stopp på pop-up'arna, sedan rensa bort orsaken till dom via Ad-Aware och SpyBot S&D.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du, aisha, har använt Ad-aware och Spybot så fortsätt med CWShredder och HijackThis.

 

CWShredder:

http://www.intermute.com/spysubtract/cwshredder_download.html

Välj "Download stand-alone version of CWShredder" i högerkolumnen.

Om den hittar något så låt den fixa det.

 

HijackThis:

http://www.spywareinfo.com/~merijn/downloads.html

Kör, skanna och spara loggen (inget annat).

 

I ditt svar här så skriver du hur det har gått och bifogar loggen från HijackThis på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Spionprogram (Spyware)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Internet - övrigt|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

hmm.. ingen idé har nyligen formaterat datorn, fattar inte de senaste dagarna har jag nog formaterat 3-4 ggr under veckan, d e för mycke spyware o grejer som attackerar hela tiden, undrar vilket e d bästa programmet för att undgå sånt. har nu zonealarm, AVG, avast! o massa andra program installerat för att skydda datorn :P .. hoppas d hjälper. vill inte bli attackerad igen..

men tack för hjälpen iaf. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skyddar mina datorer med Norton Firewall och Antivirus samt Ad-Aware och kör SpyBot S&D när jag misstänker att jag kan ha fått in något typ om jag varit på sidor på nätet som jag känner mig osäker på.

 

Hittills har jag klarat mig med dessa men mycket beror också på att jag inte klickar på alla länkar utan urskiljning.

Man lär sig efter ett tag att inte gå in på vissa sidor speciellt då man efteråt ser att Ad-Aware fångat in en massa elende efter besöket.

 

Om du måste formatera om datorn så ofta och ominstallera så är det nog dags att börja fundera på vilka sidor du besöker och antingen hålla dig borta från dom eller skaffa ett aktivt skydd.

 

Betalversionen av Ad-Aware har just ett sådant aktivt skydd som heter Ad-Watch och som stoppar spyware innan dom kommer in i systemet, gratis versionen är visserligen ganska effektiv men tar bara bort spionprogrammen då dom redan finns i datorn.

 

Att man behöver flera olika program för att skydda sig beror på att man skyddar sig ifrån olika saker, vad du behöver är tre olika skydd, brandvägg, antivirusprogram och spionprogramsbortagare, samt det bästa skyddet, lite försiktighet.

 

Att man på en sida kan få t.ex. gratis ringsignaler till mobilen så skall man inte bli förvånad om man samtidigt får lite gratis skräp installerat i datorn som tar över ens webläsare eller värre.

Gratis är inte alltid bäst...

 

Hoppas du skall slippa ominstallation på ett tag nu, lycka till.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

sant faktiskt.. ska se hur zonealarm funkar ska ha d nåra dar, om d inte hjälper börjar jag me norton antivirus istället, hmm ska hålla mig borta från de flesta sidor nu, d e nog d som e anledningen till spyware.

har haft sygate innan men märkte tillslut att d inte hjälper så mycke, finns d nåra andra bra virus skyddande program??

men tack för hjälpen Tunna :),

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

damn. åh nej.. har fått samma problem igen, jag som formatera datorn idag, fick samma problem igen.. d hela ämnet handlar om.

måste snabbt hitta någon utväg.. damn. damn. tro mig man blir förbannad när sånt händer på datorer, j*vla spyware ouuff.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

hmm formatera nyligen datorn igen.. eftersom den var verkligen full me spyware. har nu installerat norton antivirus hoppas d hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

softstate

Installera ghost och gör en backup av c: och lägg den på d:

 

Detta kräver att du har delat hårddisken eller, ännu bättre, har två hårddiskar. Det är också lämpligt att du flyttar "Mina Dokument" till d: , tex "D:\Mina Dokument". sedan kan du när som helst återställa windows till "oskuld" igen. Alla virus, spyware, trojaner mm försvinner på 5 minuter efterssom hela enhet C: töms och återställs till det skick den var när backupkopian skapades.

 

[inlägget ändrat 2005-05-02 02:25:37 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska se hur zonealarm funkar ska ha d nåra dar, om d inte hjälper börjar jag me norton antivirus istället,

Inte "istället", du måste ha både och.

Brandvägg + antivirus + antispion

 

Och du måste installera en brandvägg innan du ansluter datorn till internet, dvs du måste bränna ut en brandvägg på CD så att du har den hemma efter en formatering av datorn.

 

Om man ansluter en dator till internet utan brandvägg så har man med största säkerhet otrevligheter inne i datorn på 5 minuter, dvs innan man har hunnit ladda ner en brandvägg.

 

Förutom de program som har varit uppe tidigare, så kan jag rekommendera att du använder en annan webbläsare än Internet Explorer, t ex Firefox eller Opera.

http://www.mozilla.se

http://www.opera.com

Det är betydligt mindre risk att ladda ner otrevligheter då.

 

SpywareGuard är ett gratis alternativ till Ad-Watch som man betalar för i betalversionen av Ad-aware.

http://www.javacoolsoftware.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

men hur delar man upp hårddisken?? finns d ngt annat sätt än att installera ghost.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

koolt.. jag ladda ner mozilla den funkar jätte bra. men vad gör jag för att allt ska öppnas i mozilla istället för internet explorer??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Programsviten Mozilla så är det:

Redigera - Inställningar - Navigator

Ange standardläsare

 

Om det är Mozilla Firefox så är det i dess inställningar.

General - Default Browser (kryssa i rutan) och tryck på Check Now

Översätt själv till svenska.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ghost kan inte dela upp hårddisken. Det måste göras med ett partioneringsprogram. Ghost är ett program för att göra säkerhetskopior.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

okk fixat. vad gör jag för att min msn inbox ska öppnas i mozilla?? vet du hur man fixat det??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att du fått igång Mozilla. :)

Jag använder inte MSN, så jag hoppas att det finns någon annan som använder MSN och Mozilla som kan svara på hur man använder dem ihop.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...