Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

separata hårddisk


mamoon

Rekommendera Poster

Hej

Jag vill ha två separata hårddisk (kolla bilden) på den enna vill jag installera windows på den andra installera Mtrox redigerings kortet. kan man göra så som de visade på bilden.

 

[bild bifogad 2005-04-28 15:57:37 av mamoon]

706025_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig gjort det. någon sa att det finns två separata kontakter på moderkortet första kabeln ska koplas till den enna kontakt sedan till HD och sen till DVD. och det andra kablen ska koplas till den andra kontakten på moderkortet sedan till HD och sen till CD.

Jag har aldrig set de kontakterna, kan du förklara eller utveckla lite mer hela det hära.

TACK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På moderkortet har du två st s.k. IDE-kanaler.

Där kan du sätta två kablar med vardera tre kontakter, en kontakt används för koppling till moderbord.

Anledningen till att man bör ha hårddiskarna på varsin kanal har länge varit för att kunna utnyttja hårddiskens maximala hastighet.

Numera så kör hårddiskar i 40MB/s medans kontrollern klarar av upp till 133MB/s utifall du kör en vanlig 'ATA' kontroller.

Sen finns det även S-ATA där du bara kan koppla en disk till varje "kanal".

I princip.

I dagsläget spelar det alltså ingen roll om du har bägge hårddiskarna kopplade på samma kabel eller om du har HD/CD på en och den andra hårddisken på nästa.

Se bara till att aktivera DMA på dina enheter när du har installerat dem (detta görs i enhetshanteraren i win xp/2k...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara till att aktivera DMA på dina enheter när du har installerat dem (detta görs i enhetshanteraren i win xp/2k...)

 

Tack för svaret!

vad betyder DMA ?

anledningen till att jag vill ha två separata hårddisk är att jag har ett extra redigeringskort på min dator som heter Mtrox. jag installerade matrox på samma HD där jag har min OS. jag hade mycket problem med min dator sedan jag installerade Matrox. jag viste inte vad är orsaken till alla mina problem till slut en expart sa till mig att jag måste ha två separata HD på en ksa ha min OS på den andra min Matrox och mina audio och video filar.

nu försöker jag göra det.

Jag är lite försäktigt och ställar alla möjliga frågor för att undvika problem.

en sak till när jag gjorde det hele datorn hitar hårddisker eller jag måste göra något?

 

[inlägget ändrat 2005-04-29 19:17:33 av mamoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
vad betyder DMA ?

 

http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/modesUDMA-c.html

...brukar aktiveras när du installerar drivrutinerna för chipset på ditt moderkort. Har i alla fall gjort så när jag installerat mina chipsetdrivar.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...