Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandsbolagets ip-tv.


Simon Johansson

Rekommendera Poster

Simon Johansson

 

Hej,

 

Jag upptäckte idag en jäkligt skön sak vad gäller BBBs ip-tv som jag själv abonnerar på. Med VLC (www.videolan.org) kan man få ner tv-strömmarna rätt in i vilken dator som helst på det nätverk som är inkopplat. Jag satt för en stund sen med 4 samtidiga kanaler och tittade (med fullgod kvalitet).

 

Frågan är nu vilka som är haj på Linux och programmering och kan hjälpa mig med ett skönt gränssnitt för att låta en htpc styra kanalvalet, laddar ner xmltv-data och spela in på hårddisken. Fördelen är ju att man inte behöver fler tuners, det räcker med en Linuxburk med nätverkskort för att titta på och spela in flera kanaler samtidigt.

 

Vad säger folket?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Hej,

 

Jo, Mythtv använder jag idag med mitt PVR-350 för att spela in analog tv, men det jag tänker är ju möjligheten att spara strömmarna till hårddisken direkt på samma sätt, fast utan tv-kortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant som faan! Idag kör jag själv en Windows burk (usch o fy, men det funkade faktiskt bäst med mitt TV kort) som HTPC, men nu skulle man ju i praktiken kunna göra en HTPC burk som sparar ner direkt så som du säger!! VERY INTERESTING!!

 

Jag beställde faktiskt IP-TV idag bara för ditt inlägg, hur gör du för att få upp TV strömmarna med VLC? Jag verkar inte få det att funka, fast å andra sidan har de kanske inte kopplat in det än... Det kanske tar nån dag...

 

Undrar hur länge detta kommer funka dock? Man kan ju tänka sig att de kommer kryptera strömmen till slut...

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

Du kanske ska överväga att dra tillbaka beställningen:

 

Igår kom ett brev om att de börjar kryptera, eller åtminstone ska byta ut boxarna till en som stöder kryptering. Det förmodar jag kommer innebära slutet på det här som lovade så otroligt gott.

 

Jag får nog fortsätta med mitt analoga tv-kort och min lilla barebone-htpc som kör MythTv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahopp, det var ju tråkigt, fast å andra sidan så förstår man att de krypterar, konstigt att de inte gjorde det från början faktiskt!

 

Nej, jag kommer behålla min beställning, det var inte enbart därför jag beställde. För tillfället har jag Comhem med Canal+ och betalar hutlösa 500.- nånting i månaden, 299.- från BBB för 3 gånger så många kanaler låter ju inte helt fel!

 

Ser dock inte Discovery bland kanalerna, kan det verkligen stämma att man inte får de eminenta kanalerna med Viasat?

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Nja, jag vet inte varför de krypterar. Just nu skickar de bara multicastströmmarna till de abonnenter som har tjänsten, det vill säga min granne får inte ip-tv om de inte abonnerar. Sen kan ju JAG sätta upp en liten multicastserver här hemma och skicka vidare kanalerna om jag skulle vilja, och det är kanske det de vill komma bort från.

 

Ungefär samma trackhistory som jag då: körde Comhem (fast bara lilla paketet) för 149 buckazoider i månaden. ENBART för Discovery (finns det några kanaler som har förstört min nattsömn mer än dessa?), men Viasat har ju lite tråkigare explorer och history etc.

 

Numera ingår ju SVT och TV4 (sen i typ förra veckan), så plötsligt är det en kanontjänst. Boxen och guiden som är numera är helt okej, faktistk ganska bra, men man kan ju hoppas att det blir bättre och möjligt att ladda ner film mot betalning med de nya boxarna.

 

Men attans vad nice det är att kunna dra upp tv direkt på datorn, med lite programmerande skulle man kunna spela in på flera kanaler samtidigt med perfekt kvalitet (ingen analog/digital-omvandling).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...