Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Föreningsparbanken. Internetbank. Att gå till väga?


animeranma

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har ett bankonto som jag fått ifrån Föreningsparbanken.

Jag tar ut pengar med kontot vid Föreningsparbankens automater, men nu har jag beslutat mig för att skaffa Internetbank - Då detta skulle spara en hel del tid.

 

Min fråga är då hur jag skall gå till väga ifall jag skulle vilja skaffa internetbank.

Vad finns det att tänka på, kostar det nått och så vidare...

 

Jag har läst en del på Föreningsparbankens hemsida, och så som jag uppfattade jag det tar det runt 2 veckor att skaffa Internetbank ifall man beställer det där... Men finns det något annat alternativ så man får det inom en kortare tid? Kan jag gå till min lokala Föreningsparbank och prata med dom?

 

Tacksam för alla svar jag kan få. Tack i förskott!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är ju väldigt olika vad man vill göra med sin internetbank. Skandiabanken har t ex ett Allt-i-ett-konto, med 1,5 % i ränta från första kronan.

Hur ska du göra med kortet hos föreningssparbanken? Vill du betala räkningar via nätet o s v.

 

Kolla här

http://shoppingagenter.homestead.com/Banker.html Båda länkarna går till "neutrala" sidor.

 

Om du väljer en ny bank brukar den banken hjälpa till med allt som ska ändras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för tipsen!

 

Tja... I sånna fall så skulle det nog vara att kunna betala andra folk och så... Alltså att kunna skicka pengar till andra som också har Internetbank, eller bara till ett annat konto, och också att kunna ta emot pengar från andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Själva tjänsten internetbank kostar inget hos FSB, men vill du kunna betala räkningar kostar det, tror jag betalar 180kr/år eller liknande för det... kommer inte ihåg :-) kostnaden dras automatiskt från ens konto.

 

Här är några ex som FSB listat för tjänster man kan utföra i deras internetbank:

 

- Överföringar: Till egna och andras konton i banken och i andra svenska banker, engångsöverföringar eller regelbundna, överföring av pengar från eget postgirokonto till eget konto i banken

- Betala räkningar: Post/Bankgiro, ange när räkningen ska vara betald, få räkningen elektroniskt istället för per post (elektronisk faktura)

- Ansök om kort: Bankkort

- Ansök om kortkredit: Upp till 60 000 kr

- e-kort: Betala säkert vid e-handel med vårt e-kort

- Ansök om lån till boende, bil eller annat ändamål

- Placera i fonder: Sälja, köpa och byta fondandelar

- Individuellt pensionssparande: Beställa och ändra

- Teckna kapitalförsäkring: Sätta in och placera om

- Kommunicera med banken: Via en säker meddelandefunktion på din egen sida istället för via e-post

- Värdepapper: köpa och sälja aktier samt få informationsbrev (tilläggstjänst)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycker för hjälpen. ^^ Nu börjar det klarna för mig.

Så... hur skaffar jag Internetbank fortast och effektivast? Kan jag gå till den lokala banken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du är säker på att du ska ha FSB som internetbank kan du nog göra det, men man kan ju ha flera banker också.

 

Jag tycker att du ska kolla länkarna som jag gav dig, eller rättare sagt sidan med länkar, för själva länkarna ville inte låta sig klistras in, för dom var jättelånga.

 

Jag har t ex en sk storbank, med kontor på orten dit lönen går in och där har jag även mina autoöverföringar och där betalar jag mina räkningar via privatgiro. Sen har jag Skandiabanken dit jag för över det som blir över varje månad och får ränta på dom pengarna. En överföring mellan konton i olika banker tar 2 dagar. Jag tippar på att du kan fixa en hel del via ett telefonsamtal till någon billig bank, när du har kollat utbudet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan gå till din lokala bank. Då programmerar de en liten dosa åt dig (ser ut ungefär som en miniräknare) så den passar för dig, och du får med dig det på en gång så du kan börja använda internetbanken.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...