Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget straff i sport?


SYS64738

Rekommendera Poster

Nu är jag väldigt ointresserad av sport så jag har dålig koll på regler, men om man har ihjäl någon under sportutövande blir man inte straffad då?

 

Tänkte på detta:

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,629875,00.html

 

Det står ingenting i artikeln om att någon spelare blir åtalad för dödstacklingen?

 

Tycker det verkar konstigt om man slipper straff bara för att det är sport.

 

(Det här inlägget kanske skulle legat under juridik egentligen?)

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-11 16:54:37 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också läst artikeln, amerikansk fotboll som det här handlar om är en

våldsam sport.I det det här fallet var det väl bara så att tacklingen tog

väldigt olyckligt,och killen dog.Det var en olyckshändelse med tragisk

utgång, ingen kan lastas eller straffas för det som hände.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-11 17:52:02 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En omedveten feltackling är nog svårt att straffa.

Men nog tusan har dom straffat folk för misshandel i någon gång? Har ett svagt minne av att någon tåfjuttsdomare polisanmälde en spelare för mishandel, men det kanske är felminne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som det var en olycka, sånt som händer. Är väl en risk man är medveten om när man springer huvudstupa in i ettt 120kg muskelberg.

 

Det händer ju dock att folk blir åtalade. Minns nån nhlspelare (har för mig det var en finne) som åkte upp och högg nån i ryggen med klubban (minns inte han fick några men av det) men killen greps för misshandel iaf.

 

 

fler dödsfall i amerikansk fotboll

[log]

Several NFL players have died shortly after games, though no one has been declared dead on the field.

 

Detroit Lions receiver Chuck Hughes died from a heart attack on Oct. 24, 1971. Hughes entered late in the fourth quarter and ran a deep route over the middle. As he headed back to the huddle, he collapsed.

 

Washington Redskins tackle Dave Sparks and Chicago Cardinals tackle Stan Mauldin died of heart attacks after games. Sparks died in 1954 three hours after a game, while Mauldin collapsed in the locker room in 1948.

 

In 1963, Kansas City running back Stone Johnson died 10 days after he broke his neck blocking on a kickoff return in an exhibition game. In 1960, New York Titans tackle Howard Glenn died within hours after breaking his neck.

 

Two college football players died from neck-related injuries in the past 15 years. Mississippi defensive back Chucky Mullins died 18 months after he was paralyzed during a tackle in 1989. Washington defensive back Curtis Williams sustained a similar injury in 2000 and died in 2002.

 

-sportillustrated.com

[/log]

[inlägget ändrat 2005-04-11 21:24:30 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast även vid olyckor brukar man ju åtala för vållande till annans död.

Det är inte så att jag egentligen tycker att man borde åtala, men undrar mest för nyfikenhets skull, om det är så att man kanske skriver på något avtal om att man inte åtalas när det gäller proffsutövning av sport (iaf inte så länge man håller sig till reglerna).

Jag tänkte på boxning, där kan man ju inte åtala för misshandel för då skulle ju alla åka dit. ;)

[inlägget ändrat 2005-04-11 21:30:04 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast även vid olyckor brukar man ju åtala för vållande till annans död.
Fast det beror väl helt på förutsättningarna?

 

Det är skillnad på om t ex en murare tappar ett betongblock från ett hus och någon på gatan råkar illa ut, och att två spelare krockar i en sport där båda parter är aktiva och fullt medvetna om riskerna. Hur, och var, lagen drar gränserna är dock intressant. Det håller jag med om.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns nån nhlspelare (har för mig det var en finne) som åkte upp och högg nån i ryggen med klubban (minns inte han fick några men av det) men killen greps för misshandel iaf.
Det hände en liknande grej för inte så länge sen då Bertuzi* tillfogade ganska allvarliga skador på en motspelare vid en hockeymatch. Han blev åtalad. Då handlade det dock om ett rent överfall och var helt utanför idrottens ramar. Det vill säga helt olik NFL-incidenten (att döma av den information som är känd).

 

* en kanadensisk hockeyspelare

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betänk bara att i dett falla är det den döde som försökt tackla en annan spelare och något gått snett.

 

Saker som normalt kan ske inom sporten renderar normalt sett inga civila påföljder. En olycka helt enkelt, precis som olyckor i vardagen kan skada och döda människor. Oftast kan man i det civila peka på att en varit den orsakande, men ofta kan det betraktas som en olycka.

 

Fasiken kommer inte på några bra exempel, men kanske skridsko/drunkning eller ute och går och halkar och slår sig eller ett kvarglömt ljus eller....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betänk bara att i dett falla är det den döde som försökt tackla en annan spelare och något gått snett.

 

Aha, det missade jag. Läste slarvigt...

Fick först intrycket att någon tacklade honom.

 

[inlägget ändrat 2005-04-11 22:47:30 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så läste även jag först. Sedan såg jag vad SVT-Text skrivet om det och där var klarare vad som skett även om deras text var kortare.

 

 

 

Ser även att en pojke avlidit efter en träningsmatch i fotboll. Tråkigt. Ska man gissa på medfött hjärtfel?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser även att en pojke avlidit efter en träningsmatch i fotboll. Tråkigt. Ska man gissa på medfött hjärtfel?
Sådana incidenter verkar inträffa alldeles för ofta senaste tiden. Eller så har det bara blivit mer uppmärksammat än tidigare.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...