Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firstdefence ISR


Hakinger

Rekommendera Poster

Här är ett programtips till hardcore-nördar som har pengar över (307kr beställd via en USA-site och jag slapp moms, tull, skatt och andra straff som man drabbas av när man handlar utanför EU. Vet inte varför, men jag klagar inte :thumbsup: )

 

Obs! Fungerar tyvärr bara med engelsk version av windows tyvärr

 

Firstdefence är ett "snapshot" program. Den tar en exakt bild av C-partitionen och lägger den i en fil (i c-partitionen). Sen kan man boota till denna snapshot. Liknar GoBack, som kanske är mera känt, men den ska fungera enligt liknande principer. Har dock inte provat Goback själv.

Perfekt om man vill prova olika saker och man är rädd att dom kan sabba ens windowsinstallation. Blir det fel så kan man boota till originalet och återställa snapshoten. När man bootat till en snapshot så existerar inte dom andra snapshotarna alls, dvs man kan göra vad man vill i en snapshot utan att dom andra påverkas.

 

Man kan ha upp till 10 snapshots. Nackdelen är att det kräver stor c-partition, varje snapshot blir ju lika stor som originalet. Om det som är installerat på c-partitionen är t.ex. 4 gigabyte så blir snapshoten lika stor. Man kan förvisso avisntallera saker man inte behöver i en snapshot, förutsatt att det som avinstalleras är installerat i c-partitionen, annars försvinner den ju för dom andra snapshotarna också.

En annan nackdel är ju att går hårddisken, som innehåller snapshotarna, sönder så då förlorar man alla snapshotar. Så en backup på DVD eller annan backupmedia slipper man inte ifrån.

 

[log]Ett par exempel på hur jag använder programmet:

 

Bakgrund till att jag överhuvudtaget köpte programmet:

Jag spelar mycket Call of Duty. Call of Duty har en antifuskmodul som heter Punkbuster. Evenbalance, som gör punkbuster, upptäckte att ett säkerhetsrogram (Processguard) kunde användas till att lura punkbuster genom att processguard kan neka Punkbuster från att läsa minnet. Så istället för att göra punkbuster så att den kontrollerar ifall den får eller inte får läsa minnet så svartlistade Evenbalance programmet Processguard, dvs ifall punkbuster upptäcker att Processguard är installerat på datorn så blir man kickad från onlinespel. Enda boten är att avinstallera och inte använda programmet processguard. Och det är ju lite surt då man pyntat +300 kronor för den.

 

Med Firstdefence så har jag skapat en snapshot som bara innehåller en XP-installation med saker som jag behöver för att spela på nätet. Denna bootar jag till då jag ska spela.

Sen har jag en snapshot där jag alfa och beta-testar olika program utan risk för att problem med dom ska tvinga en att ominstallera windows.

Ytterligare en snapshot har jag som backup av originalinstallationen som jag uppdaterar när det behövs. Allt detta tar som sagt mycket plats, ungefär 15 Gigabyte. Men hårddiskar är ju inte så dyra idag :)[/log]

 

http://www.raxco.com

 

*edit*

 

Ska kanske tillägga att man bör läsa på lite innan man använder programmet då den kan göra så att datorn inte bootar alls ifall man gör fel saker. FD mixtrar med MBR, men bara man vet att inte låta nåt annat program joxa med MBR innan FD är avstängt så är det inga problem. Ska nog inte vara värre än när man använder t.ex. System mechanic. Men därför skrev jag att den mest var till för oss nördar :)

 

*edit2*

 

Om nån nu till äventyrs stöter på detta inlägget och är intresserad så kan jag lägga till att det kommit en ny version så nu kan man göra följande:

*Man kan med den nya versionen skapa en backup av snapshotarna på en annan disk eller partition.

*Man kan schemalägga backup av sina snapshots och backup av snapshots.

*Man kan frysa den snapshot man har bootat till. Det betyder att man fryser alla inställningar som dom är och sen kan man göra vad man vill, dvs installera maskar och virus (utifall man är lagd åt det hållet) starta om och snapshoten återgår till läget innan man installerade dom här sakerna. Fast det där med virus och maskar kanske var lite extremt. Men såna som bara håller på och förstör i c: partitionen blir ofarliga. Om det är nåt fulprogram som arbetar pål andra partitioner/hårddiskar kan det bli lite jobbigt :)

Och man kan lika lätt ta bort frysningen om man vill.

 

*Edit3* Tips på ett liknande program med annorlunda tänk.

http://www.horizondatasys.com/product_page.html?page_id=89

Rollback Rx (PRO) är ett liknande program med skillnaden att den kan ta upp till 60 000(!) snapshots. [log]Man kan gå tillbaka till hur systemet såg ut för 1 minut, 10 minuter, 1 timma, 1 vecka, 1 år sen eller vad man nu väljer.

Rollback Rx arbetar på ett lite annorlunda sätt. Den skapar inte en fysisk fil av snapshotten. Som jag förstått det så arbetar den mera med filallokeringstabellen. Fast det är bara min teori.

Detta betyder att den inte kräver lika mycket plats på hårddisken som Firstdefence. Rollback hävdar att den kräver 0.7% av hårddisken utöver det man har installerat i normalfall. Det vill säga att själva snapshot-hanteringen kräver 0.7% av tillgängligt hårddiskutrymme.

Men man kan göra precis samma saker med Rollback som med Firstdefence, skillnaden är som sagt att man kan ha våldsamt många fler snapshots. Snapshottarna tar ungefär 10 sekunder att ta, medans i Firsdeffence tar det några minuter, beroende på hur mycket ändringar som gjorts när man uppdaterar en snapshot. En ny snapshot i Firstdefence tar kanske en 20 minuter om den är runt 3 gigabyte stor.

 

Fast det här med 10 sekunder är lite av en illusion, för varje gång man tagit en snapshot så defragmenteras och optimeras snapshottarna efter ett par minuter och detta tar ett par minuter. Under denna tid så går processoranvändningen upp till 100% och kan vara lite irriterande eftersom om man väljer att starta nåt program under den tiden den håller på och optimerar så tar det lite längre tid. Rollback Rx har en egen defragmenterare vilket innebär att andra defragmenterare inte gör någon nytta. Rollback arbetar ju som sagt på ett speciellt sett och andra defragmenterare känner inte igen Rollbacks filallokeringstabell. Detta gäller då bara på dom partitioner som man har på systemdisken, andra hårddiskar påverkas inte av Rollback. Än så länge så kan program som Ghost, Acronis, true image och andra backupprogram inte ta bilder av systemdisken, men tillverkaren av Rollback har ett gratisprogram som kan göra en startbar DVD av hårddisken som då inkluderar Rollbacks ändringar och snapshottar.

 

Även om Rollback inte kräver lika mycket plats som Firstdefence så kräver den ju så mycket plats som alla program man har installerade så allt kanske inte får plats på en DVD, det beror ju på hur mycket man har installerat.

 

Jag har använt detta program i en månad och den har fungerat klockrent och har gjort allt som den utlovat. I skrivandets stund har dom 50% rabatt så programmet kostar ungefär 270 kronor. Vilket man väljer är en smaksak, både Rollback Rx och Firsdefence ISR fungerar som utlovat och är bra program som gör att man aldrig behöver bry sig om ifall virus, trojaner, maskar eller rootkits hamnar i ens dator, eller om man installerar nya program, drivrutiner eller servicepackar som kanske ställer till det i datorn - man bara startar om så är problemet borta.

Nu är ju jag ensamhushåll, men jag ser klara fördelar ifall man har barn eller andra som tenderar att klicka på allt och därmed infekteras av både det ena och det andra som kräver att man spenderar timmar med att leta efter vad som är fel med systmet (nåja hårdvarufel rår den ju inte på) Sker detta ofta så är dessa program väl värt pengarna.[/log]

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-10 20:24:58 av Pentti H]

[inlägget ändrat 2005-09-12 13:50:59 av Pentti H]

[inlägget ändrat 2006-02-22 12:30:15 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...