Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med kund. HJÄLP!


jazzze

Rekommendera Poster

Dett är läget.

 

Har en kund som har sin hemsida och e-post hostat hos oss.

De har varit kund sen 3 år tillbaka.

Sen September så betalar de inte avgiften för hostingen.

Av olika anledningar så har vi varit givmilda och gett dem kredit. Delvis för att detta inte direkt är en kostnad för oss (vi hostar många kunder).

men när ett nytt kontor skulle öppnas så hjälpte vi dem med detta också.

Vi fick betalt för hårdvaran men ej arbetet. Detta har vi gått vidare med till inkasso och föreläggande hos KFM (tillsammans med hostingen fram till årskiftet).

 

Nu har jag som sagt tröttnat och vill stänga av dem.

Kan jag bara skicka en slutfaktura för tiden Jan-Mars och sen stänga av dem.

Det finns inget avtal som reglerar hostingen utan det är muntligt och bekräftelser via mail. Dock inget om avstängning om man inte betalar.

 

Hur ska jag gå tillväga utan att själv hanna i klistret (bli stämd).

 

Hjälp!

 

// Micke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Ni har väl ett avtal som reglerar rättigheter och skyldigheter? Annars bör ni nog kontakta en jurist för att få lite mer info om vad ni kan/får göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget avtal som reglerar hostingen utan det är muntligt och bekräftelser via mail. Dock inget om avstängning om man inte betalar.

 

Om man vänder på det finns det ju inget avtal som garanterar dem access heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Om man vänder på det finns det ju inget avtal som garanterar dem access heller.

Sant, men var det mitt företag skulle jag känna mig tryggast med en jurist inblandad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakta kunden tex på telefon, tala om att ni inte har möjlighet hosta dem längre än till slutet April pga av tex efterfrågan från andra kunder och behov av inkomster och att ni därför ger dem till och månaden ut att hämta sina prylar (om de har några) hos Er.

Då kan du få deras synpunkter direkt.

Kanske spela in samtalet för att undvika framtida dispyter om vad som sas.

Bekräfta med mail.

Det behöver ju inte bli tvist........

 

men om det inte går bra

I juridik vinner den som har mest pengar ofta.

Ta kontakt med någon kreditupplysning

Bör ge inkomster, vinst, fodringar lämnade till KFM osv.

Kanske kan ge några allierade som också har fodringar på kunden.

Begäran i konkurs?

Kanske kontakta skattemyndigheten för att få en uppfattning om de betalar sina skatter.

Har kunden tex F-skatt?

Årsredovisning från Patent och Registreringsverket. (AB)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Om man vänder på det finns det ju inget avtal som garanterar dem access heller.

 

Jo :

 

Det finns inget avtal som reglerar hostingen utan det är muntligt och bekräftelser via mail.

 

Även ett muntligt avtal gäller (det är lika stark bindning med muntliga som med skriftliga aval ), men kan vara svårare att bevisa. Har ni sparade mail så underlättar det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har lite svårt att se varför man ska får något man inte betalar för. Har du kabeltv och inte betalar så stänger dom ju av den, lika med el- tele mm. Är det några speciella omständigheter i ett sånt här fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Har du kabeltv och inte betalar så stänger dom ju av den, lika med el- tele mm.

I alla dessa fall finns det ju väldigt tydliga avtal som radar upp villkoren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Det torde gå att tillämpa köplagen/konsumenttjänstlagen analogt på dina tjänster och då har du stopprätt om de inte betalar. Du torde alltså kunna stänga av dem utan att få några problem.

 

// Gustav

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...