Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"NTLDR is missing" om SATA och ATA


mattis01

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har köpt en ny dator där jag har en SATA-disk som jag har installerat Windows-XP på.

 

När jag installerar mina gamla ATA-diskar (IDE) i denna dator också så får jag felmeddelandet "NTLDR is missing". Efter att ha läst på lite så har jag förstått att detta kan uppstå just om man har nya hårddiskar med ett operativsystem på så att det blir konflikt. Men saken är den att jag har formaterat hårddiskarna.

 

För att göra det ännu lite klurigare så startar datorn upp utan problem vid första gången som jag stoppar i IDE-kontakten. Vid en omstart så får jag felmeddelandet "NTLDR is missing". Drar jag ur IDE-kontakten och startar upp för att sedan stänga av och stoppa i kontakten igen så fungerar det...

Samma problem uppstår på båda hårddiskarna.

 

Sammanfattning:

 

* Med bara SATA-disk startar allt upp ok

* Med SATA och ATA fungerar det om förra uppstarten inte var med ATA

* Om ATA var med i förra uppstarten så kommer felmeddelandet "NTLDR is missing"

 

Så, om det finns någon som har varit med om detta för eller har något förslag på hur jag ska lösa detta så blir jag väldigt tacksam.

 

mvh // Mattis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo L Sjevik

Sök med "NTLDR is missing" på Microsoft och då får du upp en massa lösningar.

 

Är diskarna byglade som master och den andra slav ?

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-06 13:51:12 av Bo L Sjevik]

[inlägget ändrat 2005-04-06 13:53:06 av Bo L Sjevik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till diskhanteraren och kolla. Den disk systemet bootar ifrån är inte alltid den systemt ligger på. XP kan vara lite struligt på den punkten. En gång gav jag mig f*n på att boot- och systemdisk skulle vara samma. Det tog tid, och det visade sig vara lättast om man helt enkelt drog ur sladden till den oönskade disken vid installation...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...