Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam till mobilens epostadress? Hur skydda sig?


Bridg

Rekommendera Poster

Jag har Telia Mobil och har försökt fråga deras support men inte fått hjälp.

 

När man har Telia ADSL kan man skydda sig. Man kan inom en timme upp till max 4 timmar byta epost namn så man slipper spam.

 

rent tekniskt har de löst detta så att mail till u650xxxxx@ telia.com aldrig kommer till mig. Spamaren måste veta vilket alias jag valt som användarnamn. Detta kan jag då ändra om jag får mycket spam.

 

i Mobilen så är epostaddressen knuten till mobilnumret och det går väl itne att ändra om jag förstått. 24 månaders låst till Telia?

 

Alltså kan spammare skicka hur mycket spam de vill under 24 månader och som konsument har jag inget sätt att skydda mig. Lämnar jag ut mitt mobilnummer till någon som inte är försiktig med användandet så når det till slut en spammare. Och att inte lämna ut sitt mobilnummer är ju omöjligt???

 

Du vill ju bli nådd. Det är ju därför man köper en mobil men man vill inte vara en "sitting duck" till alla med Eniro som ser ens mobilnummer.

 

Borde inte Telia kunna göra likadant rent tekniskt som de gjort med ADSL alltså att u650xxxxx är frikopplat från den inkorg jag sälv bestämmer namnet på.

 

Alltså att alla mail till mitt mobilnummer 070 xxxxxxxxx går direkt i skräpkorgen. Jag är inte så teknisk men varför klarar adsl nåt som inte mobil epost klarar. Ej logiskt.

 

Nu finns det filter som kan göra detta enligt Telia Mobil support. Men att skriva filter är inget jag är van att göra. Ok bättre än ingenting men ej så bra som ADSL uppställningen.

 

Bridg

 

[inlägget ändrat 2005-04-06 12:04:08 av Bridg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pja, ett enkelt sätt är ju att helt enkelt strunta i det mailkontot.

 

Läs epost med mobilens inbyggda epostprogram eller använd Telias "wapmail" där man kan läsa mail från sina vanliga mailkonton.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag betalar 50 kr per månad för en tjänst så vill jag ju att den inte i onödan gör den epost som hör till obrukbar.

 

vilken fri epost rekommenderar du då som gör att om man får spam kan ändra användarnamn?

 

[inlägget ändrat 2005-04-06 12:07:30 av Bridg]

[inlägget ändrat 2005-04-06 12:08:27 av Bridg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50:-/månad för en epostadress till mobilen?

 

Du kan ju läsa din "ADSL-adress" t ex, den har du ju redan.

 

[Edit]

OK, eposten följer med i något paket, så var det nog du menade.

 

Jag använder inte telias Wapmail själv, men där ska man i alla fall kunna ställa in att läsa vilket POP-konto som helst, kanske också IMAP. Om telefonen har ett epostprogram inbyggt är det ju en annan väg att gå.

 

[inlägget ändrat 2005-04-06 12:45:38 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjukvaran för att ta hand om telia.com bör ju inte vara så annorlunda mot mjukvaran för att ta hand om teliamail.com borde inte samma program kunna ta hand om båda.

 

då finns det ju ingen anledning att sätta in begränsning för mobilens epost.

 

ADSL mejlen är skyddade mot att någon skickar mejl till u650xxxxx medans det användarnamn man väljer kan bytas ut inom max 4 timmar.

 

Mobil mailen kan inte skyddas annat än med ett filter efter det att man blivit utlämnad av de som inte förstår hur viktigt det är att inte missbruka en epostaddress. Mobilnumret kommer automatiskt i Eniro.se och hitta.se och undrar om alla är medvetna om att det gör att du kan skicka skicka spam till alla dessa mobiltelefoner utan att de kan skydda sig.

 

visst frågar jag också för egen del och visst kan man göra som du föreslår men det löser ju inte problemet. Mejlen slutar ju inte att komma in bara för att du struntar att kolla webmailen på teliamail.com om då någon berättar att de skickat ett mejl till din mobil så blir det väldigt mycket läsa igenom.

 

Det är en dålig produkt som de tar betalt för. ADSL funkar bra alltså hade de kunnat göra mobilmejlen på samma sätt.

 

bridg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst borde man kunna göra på samma sätt för alla abonnemang som har mailkonton kopplade till sig, det håller jag med om. Både mobil och ADSL.

 

Men om du nu skulle kunna "byta namn" på samma sätt som man kan göra med ADSL-konton så löser det ju i alla fall inte problemet - skickar någon mail till mobilnumret (070xxxxx@telia.com) så hamnar det ju i alla fall i högen av skräp.

 

Hmmm, undras just hur mycket skräp som ligger och väntar på "mitt" nummer? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kan minnas fel men var det inte i Korea som de fått otroligt mycket spam till mobiltelefoner. Kanske de har samma system som telia satt up.

 

Lizard du har rätt. :) men som mobiler funkar så förstår jag nu att det kanske är oundvikligt att de gjorde så. Det praktiska är ju att man vet vad någon heter och vilket mobilnummer de har. Eniro och hitta.se mfl har ju också många sådana. Så det är ju väldigt praktiskt om man vill nå nåon men inte vill betala sms. skriv ett mail istället och det kommer ett sms gratis till personen om den ställt in rätt eller mailet vidarebefordras till vanliga mailkontot på adsl-en?

 

Men om man vill skydda sig mot spam borde man kunna få samma upplägg som på adsl. Man kan koppla det till personnumret? du kan inte skicka mail till någons personnumer om de inte andvänder det som epostnamn förstås.

 

om du då kopplar möjligheten till att jag som användare själv kan ändra namn så får jag två mail konton. ett som är knutet till mobilnummret och som kan bli spammat men som mha ett filter kan hjälpa dig att sortera bort sånt som troligen är spam. sedan har du ditt unika användarnamn på ett konto knutet till personnumret men som inte är i eniro eller hitta.se så du kan själv betämma vilka som ska veta om det och om det kommer ut kan du ändra det inom 4 timmar som nu med adsl och troligen för Telia internet 020.

 

borde ju vara samma mjukvara de redan har betalt för. Kan man ha 5 mail konton för adsl så borde man kunna få två för mobiltelefonen.

 

bridg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en dator dummie? Du har helt rätt. Tänkte inte på det.

 

Kanske förklarar varför de inte har gjort som jag trodde först att det går men du förklara hur jag tänkte fel.

 

Vad hopplöst. Men det visar att de tänkt fel från början?

 

fast ändå inte. Det är ju väldigt praktiskt att kunna nå alla med mobil via deras mobilnummer men alltför lätt att misbruka. Ta en politiker eller tjänsteman vars mobil kommer ut. tusentals kan skicka mail till deras nummer. de måste ju då byta abbonnemang för att inte de viktiga mejlen ska drunkna i alla som skickar för att busa med den kände personen.

 

Kan man koppla det till personnumret då?

 

Oavsett abbonnemang så har jag samma personnummer. om man gör så att det motsvarar det unika u650xxxx som man får som adsl kund. Då kan varje mobil ägare själv välja alias till sitt personnummer och logga in eller ta ner med pop3 eller imap4 osv.

 

Kostar lite mer än nu men jfr med att man får 5 email addresser för ett adsl konto då kunde man få två för en mobil.

 

1. ditt mobil nummer.

2. ett unikt självalt som är knutet till dit personnummer men som inte tar emot mejl på personnumret utan bara på den email address som du själv valt.

 

bridg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...