Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika frågor om Win Server 2003


Comp.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag arbetar på en skola där vi har tänkt att använda oss av en server. Vi har ungefär 30 st datorer men det är väl sällan mer än 20 anvädare inloggade samtidigt. Jag har några funderingar som ni säkert kan svaren på:

 

1. Hur kraftig bör server-datorn vara? Det lägsta kravet för Win server 2003 är ju väldigt lågt, vi har just nu en dator på Celeron 600 Mhz, 256 RAM.

 

2. Inloggningstiden från ligger på ca 1,5 min. Är det en rimlig inloggningstid? Kan inloggningstiden bli snabbare med en kraftfullare server eller är det klientdatorn som sätter begränsningen?

 

3. Om man vill styra över gemensam startsida, mina favoriter, hindra nedladdningar o s v ska man då konfigurera server som DHCP-server? Just nu kopplas vi in på internet via en router hos internetleverantören.

 

4. Om man ska använda program såsom First Class, ska servern vara konfigurerad som terminalserver då? Programserver?

 

5. Kan man göra så att användarna bara kan spara i sin mapp och inte på den lokala datorn?

 

 

Mycket tacksam för svar!

 

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis lite svar på dina frågor.

 

1. Vad ska användarna göra på servern?

 

2. Inloggning på Termnail Server eller vanlig domäninloggning?

 

3. IP-adress har inget med din kontroll att göra, det sätter du i GPO. Alltså vilken startsida de ska ha, vad de får och inte får göra på sin lokala dator, favoriter mm.

 

4. Går nog att köra det som både och. Är inte så hemma i First Class.

 

5. Du kan styra om så lokala datorns "Mina Dokument" pekar på serverns diskar via GPO, du kan även gömma vissa diskar på datorerna om de kör Terminal Server eller helt enkelt inte tillåta att de tar med sina lokala diskar in i Terminal Server miljön.

 

/ChiSS ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack för svaren. Jag ska kanske förtydliga lite grann.

 

1. Användarna ska använda framförallt använda officepaketet och använda internet för att söka information. Vi ska förhoppningsvis använda oss av First Class och ett program som heter Typing Campus - rätt fingersättning.

 

2. Inloggningen var på en vanlig domäninloggning. Klientdatorn är en Celeron 600 MHz, 256 RAM, Win XP Pro.

 

3. Jag har ändrat i GPO:n på servern men då ändras det inte om användaren sitter vid en klient. Ska jag försöka ändra i klientdatorns grupprinciper för att det ska slå igenom, eller? Jag har försökt att öppna klientdatorns grupprinciper genom MMC/redigera grupprinciper eller nå´t i den stilen. Då får jag svaret att jag inte har tillåtelse att öppna/ändra i grupprinciperna i klientdatorn, trots att jag har samma admin lösen på den datorn.

 

4. Allmänt när man har program installerat som ska användas över nätverket, ska man ha rollen som programserver eller terminal server eller kanske både och?

 

5. Jag tänkte mest att de inte ska kunna spara någonting t ex direkt under C: på den lokala datorn. Jag har läst lite här på forumet om Terminal Server och deras klienter. Är det praktisk att köra som en Terminal Server så att användarna bara kan köra det man vill att de ska köra. Som det verkar så är inloggningstiden lägre om man kör som Terminal Server om jag läste rätt. Kräver det mer av servern då eftersom programmen "hämtas/körs" från servern? Ska man i så fall ta bort alla program från klientdatorn och installera någon Terminalklientvara? Finns det med på skivan för Win Server 2003? Just nu har alla Win XP med Office XP/2003 installerat. Vad skulle du rekommendera?

 

Tacksam för svar igen om du har tid.

 

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Ska du köra som en Terminal Server med 20 - 30 samtidiga användare så bör du köpa en ny server med dubbla CPU och ett par GB minne. Ska du endast köra det som programserver så räcker det med en normal PC som i dagens mått har normalprestanda men lite vassare nätverkskort och lite extra minne.

 

Ang. inlogningstiden på domänen så vet jag iofs inte om du menar att det tar 1,5 min för datorn att starta upp när du väl slagit in lösenordet eller om det tar 1,5 min från det att du slagit lösenordet till datorn börjar arbeta överhuvudtaget.

 

Dina problem med GPO:erna låter lite skumt. Tror du behöver läsa på lite generellt ang. GPO:er (http://www.microsoft.com/windowsserver2003/techinfo/overview/gpintro.mspx). Först och främst kräver det ju ett AD om du centralt ska styra GPO:s till dina användare och givetvis måste anv. logga på denna domän.

 

Till sist vill jag bara säga att ni på skolan måste ha en i grundan lagd policy hur eleverna ska arbeta. Låter lite konstigt att dessa frågor kommer faktiskt. Har ni ingen IT-ansvarig person på skolan där du jobbar som kan hjälpa dig?

 

Om jag hade fått bestämma hade jag köpt en kraftig server och installerat ett AD där, använt servern som en proxy ut mot Internet, kört Terminal Server, strypt ner klienterna med GPO:er samt gjort elevernas datorer så dumma som möjligt. Men detta är ju min åsikt! :-)

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Du måste se till att du har "applicerat" GPO på just den användaren. Jag har till exempel skapat en grupp som heter terminaler och lagt till alla de användarna som skall ha ett visst GPO till den gruppen.

 

4. Terminal server kör du endast om du vill att användarna skall logga på sig med exempelvis tunna klienter. I detta fallet agerar severn som en dator och har då programmen installerade på sig och alla program körs lokalt på servern. Det är endast skärmbilden som skickas till klienten.

 

5. Inloggningstiden på Terminal server är mycket kort. Enligt mig mycket kortare än på vanlig dator i domänen. Inloggningstiden på vår server är ca 3 sekunder. Då har vi en 1 GHZ Xenon processor med 1 GB ram och 7 användare. Det du bör tänka på är att det går åt en hel del arbetsminne för användarna så snåla inte på det. Dom kör huvudsak applikationer som MS office samt en del fraktprogram. Officepaketet går mycket snabbare på servern än vad det gör min stationära dator. Har datorerna Windows XP finns windows inbyggda fjärrskrivbordsanslutning som går bra att ansluta med. Men har alla datorerna så förstår jag inte vitsen med att köpa en Terminal server och köra applikationerna där när du redan verkar ha bra uppsättning med hårdvara samt mjukvara.

 

Beträffande inloggningstiden så tycker jag det verkar ta lång tid att logga in med upp till 1,5 min. Ungefär 30 sekunder verkar rimligt om inte det är så att deras profiler är stora. Men även det går att styra. Man kan också tänka sig att man kör med en mandatory profil där profilen är likadan för alla användare. Dom kan då inte spara massa på skrivbordet eller specifika inställningar men de har sina egna sökvägar till my documents o.s.v.

 

Har ni någon server idag? Konfiguration? Skall servern enbart vara en filserver för 30 användare så kommer inte belastningen vara speciellt stor alls.

 

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.....

 

 

----- ¨¨¨¨¨------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Jag har kollat upp en del saker... Jag har läst en Administratörshandbok och jag har tittat igenom GPO kapitlet en gång till. Där stod det att man kunde öppna en annans dators grupprinciper men det är ju ingenting som jag ska göra. Om man har några datorer kan man kanske ändra på det sättet men har man 30 datorer går det ju inte. Så det måste ju styras från servern och användarna som är där. (applicera GPO:t på användargruppen, w33 m a o göra t ex en grupp som heter elever och styra över den gruppen med GPO:t.)

 

Kostnaden att köra Terminal server blir inte så dyr för oss eftersom vi har ett School Agreement. Det kostar 47 kr/år extra för varje dator som behöver Terminal Server klientlicensen. Officepaketet kostar lika mycket per år om vi har det installerat på varje dator som om vi kör det från servern. Det vi måste köpa i så fall är en kraftfull server och det kostar ju en del...

 

Vi använder ingen server idag, utan jag har installerat Standard Edition på en Cel 600 MHz, 256 RAM och hittills installerat rollerna: filserver, AD och DNS-server. Programserver och Terminal server har jag väntat med att installera. Jag har sedan provat att skapa en användare som har profilen på servern, en central profil så att det ser likadant ut var man än loggar in, även ändrat den till en obligatorisk profil så att om man ändrar t ex bakgrunden så återställs det nästa gång man loggar in. Sedan har jag loggat in från en annan dator för att prova lite grann. Det funkar bra förutom att det tar väldigt lång tid att logga in. Lokal inloggning på den datorn tar ca 30 sek. (det är dessutom den snabbaste datorn, våra datorer ligger mellan 266 till 600 MHz.)

 

Det är viktigt att kunna logga in snabbt så då är nog TS klart bättre men då måste vi ju ha en server som är nog kraftfull för att orka med. Oftast kommer det kanske att vara 5-15 inloggade samtidigt men det kan också vara som mest 25-28 inloggade samtidigt (ytterst sällan).

 

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...