Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Illustrator CS - snabbknapp för zoom mm ?


Dev

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis bytt från Illustrator 10 (svensk version) till Illustrator CS (engelsk version) och har två småproblem, som kanske någon här kan lösa åt mig.

 

1. Snabbkommandot för zoom in (ctrl++) fungerar inte? Zoom ut fungerar dock som vanligt (ctrl+-). Vad beror detta på? Har testat på olika datorer.

 

2. Använde mig av ett verktyg där man kunde rita streckade linjer. Nu kan jag inte hitta det längre. Någon som vet vilket verktyget är, vad det heter på engelska eller var jag hittar det i menyerna?

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-30 18:32:46 av s00kr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl++ och ctrl+- funkar fint här i Illustrator CS (svensk version).

 

[Edit]

Rita en linje, bocka för "streckad" i linjefliken => streckad linje.

 

[inlägget ändrat 2005-03-30 21:02:13 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Kör som sagt den engelska versionen och ctrl++ ger ingen respons alls.

 

Jag frågar egentligen för min sambos räkning så jag har dålig koll på illustrator - men under vilket verktyg (vilken meny) hittar jag "linjefliken"? Om detta är en obegriplig fråga så bortse från den... :)..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fönster->Linje (F10)

 

Dubbelklicka sen på den lilla symbolen till vänster om ordet "Linje" för att visa linjealternativen.

 

Jag har märkt att både PS och Illustrator kan få för sig att jag har ett engelst tangentbord och då hamnar ju snabbkommandona på andra platser. Kanske det är det som är problemet? Din sambo kan ju leta runt och se om snabbkommandot finns på någon annan knapp.

 

[bild bifogad 2005-03-30 21:45:31 av lizardKng]

695459_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svenska versionen och där är det ctrl + mellanslag för att zooma in, och ctrl + alt + mellanslag för att zooma ut.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbkommandona går ju att ställa om. Jag har också svensk version men har tydligen andra inställningar ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar.

 

 

Tänkte inte på att man kunde ändra snabbkommandona. Där upptäckte jag att man zommar in med ctrl + =. Det är dock inget som fungerar i verkligheten... och ändrar jag till ctrl ++ .. så fungerar inte det heller.

 

Menyalternativet Fönster->Linje (F10) hittar jag inte riktigt... sitter ju med engelsk version men hittar inte "line" eller liknande..

 

[inlägget ändrat 2005-03-31 17:08:14 av s00kr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bifogar en bild som visar hela menyn. Kanske F10 ger rätt funktion?

 

[bild bifogad 2005-03-31 19:58:54 av lizardKng]

695986_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för bilden.. Bifogar en likadan som den ser ut hos mig. Tror jag får sätta mig och sätta ihop en lista på menyalternativen sv+eng ... för mig är det inte självklart vad som översätts till Linje.

 

När det gäller snabbkommandon blir jag inte klok på Illustrator. Oavsett vilken tangentbordskombination jag sätter på Zoom in .. så inte zoomar den in inte...

 

[bild bifogad 2005-04-02 12:29:02 av s00kr]

696588_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nästan helt säker på att Linje = Stroke.

 

Lustig svensk översättning tycker jag.

[inlägget ändrat 2005-04-02 15:18:49 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, stort tack! Det var Stroke ... har varit inne där tidigare men inte upptäckt menyalternativen för linje.

 

Kanon!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra!

 

Nä, man ska banne mig fara runt med musen och klicka på alla små symboler, man vet aldrig vad som dyker upp :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...