Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid uppstart


zaesar

Rekommendera Poster

Bakgrund

Jag har i förra veckan byggt ihop två identiska maskiner;

ASUS P4P800-X I865PE SKT-478 LAN

DIMM DDR 512MB PC3200 400MHZ CAS3, KVR

SEAGATE BARRACUDA 7200.7 80GB 7200RPM S-ATA 8MB

ANTEC MIDITOWER SLK3700BQE 350W SILENT

INTEL P4 3.0GHZ 800MHZ 1MB SOCKET 478

ASUS RADEON 9250/TD 128MB DVI-D/VGA TV-OUT AGP

 

På dessa har jag installerat Windows XP Professional SP2 (svensk). Båda två har installerats från samma skiva. Därtill har jag installerat de drivrutiner som följde med respektive hårdvara samt installerat Office XP Professional.

 

Problembeskrivning

På maskin 1 har jag nu installerat ytterligare några program (för back up, bokföring med mera), maskin 2 är precis så som den beskrivs under bakgrund. Båda är anslutna till internet via ett lokalt nätverk och en router.

 

Maskin 1 fungerar klockrent. Maskin 2 startar inte! Det vill säga, POST genomförs och Windows XP-loggan visas (med den rullande grejen längst ner på skärmen). I detta läge förblir den ganska länge, sedan släcks skärmen helt och strax därefter startas datorn om automatiskt.

 

Att starta datorn i felsäkert läge eller med senast fungerande konfiguration fungerar inte. Jag har installerat om Windows en gång - med följd att maskinen fungerade en dag ungefär - för att sedan bli likadan igen.

 

Tacksam för tips och idéer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande problem.

 

Har haft en stationärburk som enbart var uppkopplad mot nätet direkt via kabelmodem. Mitt första XPP hade en #serial som tydligen var "ökänd" hos Windows varför de spärrade den på något vis. När jag installerade SP2 så slutade burken funka. Om det hänger ihop med mitt serial vet jag inte.

 

Installerade skiva nr 2 med serial från ett företag. Den funkade i drygt en månad innan samma sak hände där.

 

Har tyvärr inte lyckats lösa problemet, mer än att jag installerat W2K på den burken istället :(

 

Nu kör jag en laglig XPP på min bärbara och har *peppar peppar* inga problem....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det visade sig vara ett diskfel. Har bytt disken så nu fungerar datorn fint!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

Bara en nyfiken fråga:

Hur tog du reda på om det var diskfel? Bytte du bara ut disken mot en annan, eller körde du någon typ av test? Provade du att installera något annat och fick fel då med?

 

Mvh

Jenny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...