Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken hastighet har jag??


Stefan...

Rekommendera Poster

Har kört Tptest i flera omgångar med ungefär samma uppgifter

 

TCP

Sändning: 7,54 Mbit/s

Mottagning: 12.73 Mbit/s

 

UDP

Sändning: 25,11 Mbit/s

Mottagning: 23,56 Mbit/s

 

Jag har stadsnät 10/10 Mbps Lan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan säga att TCP och UDP är olika språk som datorn använder för att kommunicera via Internet och nätverket.

De är olika protokoll

 

Det som du har beskrivit i din frågeställning är hur snabbt ditt Internet är när du använder respektive protokoll.

 

Oftast så använder datorn TCP protokollet men även UDP protokollet används. Battle.net som är spel-sajten för Blizzards spel använder sig till exempel av UDP.

 

UDP har företräde framför TCP och det kan förklara varför UDP enligt uppgift gick betydligt snabbare. Det kan även vara så att din ISP har olika spärrar på UDP och TCP trafik.

 

Din TCP hastighet tillåter dig ladda i lite mer än en meg i sekunden och låter dig upploada Med lite mindre hastighet.

 

Vill du testa själv utan TP-test kan du ladda en stor fil och se hur snabbt det går.

Stora filer som finns gratis är bland annat LINUX REDHAT på Sunets hemsida.

 

http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/redhat/redhat/linux/9/en/iso/i386/

 

 

Har jag besvarat din fråga? Annars får du utveckla den lite.

 

Lycka till

 

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Internetuppkoppling

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Internet - övrigt|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte att ladda LINUX REDHAT men det gick inte på någon fil gick bara en liten stund sen blev det stopp.

Jag har gjort flera tester både i går och i dag.

 

TCP

Sändning: 9.09 Mbit/s

Mottagnimg 10.19 Mbit/s

UDP

Sändning: 20.95 Mbit/s

Mottagning: 18.77 Mbit/s

TCP/UDP% Sändning: 43.4% Mottagning: 54.3%

 

TCP

Sändning: 6.84 Mbit/s

Mottagning: 3.82 Mbit/s

UDP

Sändning: 9.74 Mbit/s

Mottagning: 9.74 Mbit/s

TCP/UDP% Sändning: 70.3% Mottagning: 39.2%

 

TCP

Sändning: 7.55 Mbit/s

Mottagning: 9.45 Mbit/s

UDP

Sändning: 25.02

Mottagning: 24.13

TCP/UDP% Sändning: 30.2% Mottagning: 39.1%

 

Alla dom andra värderna ligger där om kring

Vill gärna veta om dom värderna är bra??

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det andra värdet med 6.8 och 3.8 är faktiskt riktigt dåligt om man jämför med att uppkopplingen ska klara 10/10 mbit/s.

 

Det första och sista värdet är ok och acceptabelt med tanke på att det brukar stå "upp till" i kontrakten med din isp. Det innebär att du ska få hem lite mer än 1 meg i sekunden.

 

Då det fungerar normalt (Första och sista värdet)

En MP3låt varierar mellan 2 och 7 meg och går då och ladda hem på 2-7 sec då hastigheten är optimal. Sajterna som erbjuder dig att tanka mp3låtar brukar inte vara maxade. (en sajt du kan ladda gratis mp3 musik ifrån är www.mp3.com). filerna som finns i Sunets arkiv är bra att prova om du vill testa din download för att deras lina och server kan upploada snabbare.

 

Gissar på att du har vad en medel 10/10 lina ger.

 

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att hämta från Dc++ och där var det bra fart låg mellan 700-1300 kb/s. Men när jag hämtar från The pirate bay eller Swebits så ligger det bara på 80-120 kb/s upp och ned har öppnat portar men inget hjälper vad kan det då vara som är fel..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Men när jag hämtar från The pirate bay eller Swebits så ligger det bara på 80-120 kb/s upp

 

Hastigheten på torrents beror helt på hur många som seedar, samt deras egna hastigheter på linan. Dessutom brukar det gå långsamt i början för att sedan öka stadigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ta ett e.x nu seedare 103 Leechers302 och det går bara i 100-110 andra som hämtar ligger på 600-800 så något måste ju vara fel men var..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Har du tittat i din torrentklients inställningar att det inte är satt en begränsning på up- och downrate? Iofs brukar default vara obegränsa bandbredd, men ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ingen gräns både upp och ned har även provat att byta portar och olika klienter inget hjälper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ingen gräns både upp och ned har även provat att byta portar och olika klienter inget hjälper

 

Det går så fort eller sakta det går när man laddar ner torrents. Och att kolla hastigheten på sitt bredband med torrents blir bara fel. Oftast hade det räckt med 0,5 ADSL vid nerladdning av torrents tycker jag...

 

Tp-testet är väl bra men jag kollade på SR:s multikanalsida och laddade ner en 800 Mbs fil på natten. Och då gick det med mitt 8 Mbits ADSL i 850 vilket väl får betecknas som fullt ös från Sr:s server och t. o. m. över max vad mitt bredband ska klara.

 

Högerklicka och spara som på denna länk (792 Mb) så kan du ju se hur fort det går in i din dator. Klickar du bara så vill Wmp köra den strömmande... http://www.sr.se/laddahem/multikanal/dts/Musiqueaneuf.wav

 

Jag provade precis och det gick i 812 kb/ s. Och jag är avundsjuk på att du har samma hastighet in och ut. Här är det bara en tiondel ut mot vad det är in.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte att ladda ner den länken men det gick bara i 400-475 sen körde jag Tptest

 

TCP

Sändning: 7.45 Mbit/s

Mottagning: 13.14 Mbit/s

UDP

Sändning: 23.30 Mbit/s

Mottagning: 21.69 Mbits

TCP/UDP%

Sändning: 32.0%

Mottagning: 60.6%

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte att ladda ner den länken men det gick bara i 400-475 sen körde jag Tptest

 

När gjorde du detta? Jag provade nu 13.30 och då gick det i 381 kb/s. På natten går det i över 800 kb/s. Bara detta bevisar att servrar är belastade olika på olika tider på dygnet och således kan man ha 100 Mbit i sitt bredband och ända bara ladda ner denna filen i 381 kb/s nu.

 

http://www.sr.se/laddahem/multikanal/dts/Musiqueaneuf.wav

 

Jag vet inte riktigt var "gränsen" går för att ladda t. ex. aftonbladet snabbt och utan irritation men kan tänka mig att den ligger vid 2 Mbit:s bredband. Jag gick själv från 0,056 till 8000 Mbit.

 

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-03-30 13:42:38 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade det vid 10 tiden. Testade nu vid 19,40 det började bra 1300 men sen efter några minuter så gick det ner till 500-550 och höll sig där men jag skall testa lite senare så får jag se.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...