Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5.1...Installationsproblem, kolla bilden!


moztwanted

Rekommendera Poster

Hello! Har ett litet problem, är detta rätt ljudkort?

Köpte 5.1 LOGITECH X-530 högtalarna igår, och hoppade och skuttade hem med dom. Smarta jag märkte att jag inte hade ljudkort, så jag kilade ner i centrum och köpte ett SOUNDBLASTER Live 5.1 PCI OEM)

Kopplade in kablarna som jag trodde att dom skulle sitte, men likadant resultat som förut med endast en ljudingång (datorns standard) bara subwoofern och fronthögtalarna (höger-vänster) funkade, alltså 3 högtalare utan ljud. Hur skall kablarna sitta, eller har jag fel kort alt fel drivrutiner. Fick inge drivrutiner för SOUNDBLASTER Kortet, men XP hittade tydligen dom själv. Help me???

 

 

Tobias

 

[bild bifogad 2005-03-25 13:46:47 av moztwanted]

693827_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hur du ska koppla är inte så svårt att klura ut, du har ju färgerna att gå efter, o det är rätt :)

 

Antagligen så behöver du (bättre) drivrutiner till ljudkortet. Sök lite på http://www.soundblaster.com .

 

Sedan så ska du komma ihåg att musik och windowsljud bara spelas i front-högtalarna (och subwoofern förståss). Det är i film och spel som du har nytta av 5.1.

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag altså trycka in den ORANGE kabeln i det ROSA utaget, eftersom det inte finns orange på kortet? Drivrutiner från soundblaster "LIVE" går dom med mitt kort då, för jag har en känsla om att det ej är samma....eller...*amatör som tackar för alla svar*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den oranga sladden sätter du i "digital out" (center/subwoofer).

 

Kolla även i windows ljudinställningar i kontrollpanelen, där ska det gå att ändra högtalarkonfiguration från 2 högtalare till 5.1. Vet inte om det hjälper nåt, men du kan testa.

 

Drivrutiner från soundblaster "LIVE" går dom med mitt kort då, för jag har en känsla om att det ej är samma....eller.

http://se.europe.creative.com/support/downloads/

 

Sound Blaster -> Live! -> ... Live! 5.1

 

Det ska funka. Sedan så måste du tanka hem "Sound Blaster Live! DriverPack - MiniDisc Center (3.29 MB)" först, och sedan "Sound Blaster Live! - Driver Patch (6.17 MB)"

 

Fast jag vet inte om du ska välja "Live! 5.1" eller "Live! 5.1 Digital"...Du får prova, datorn kommer inte gå sönder om du väljer fel...;)

Väljer du "Digital" så prova o tanka ner "Sound Blaster Live! - LiveDrvUni-Pack English (23.32 MB)"

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tankar ner Live digital, provar om det funkar, ändrade till 5.1 i windows, kablarna är på plats....Snart skall vi se...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW!!!! Funkar så perfekt att huset dundrar och skakar, STORT TACK TILL DIG EMINOS!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...