Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar om


Micke -

Rekommendera Poster

Tjenare

 

Jag byggde ihop mig en dator för ett litet tag sen, och nu har jag ett litet problem...

 

När jag stänger av maskinen från windons (start/stäng av/stäng av) så avslutas allting, maskinen stänger av, allt slocknar - men efter ett ögonblick (kan vara upp till en minut!) startar den upp igen...

Gör jag en hård avstängning genom att hålla inne powerknappen så stänger den av fint och startar inte om...

 

Någon som kan ha en aning..?

Det är lite frustrerande...

 

/Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlighet är att något fel inträffar i samband med avstängningen och du har automatiska omstarter vid fel aktiverat.

Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start... Inställningar

 

Eller att t ex nätverkskortet väcker datorn pga någon aktivetet på det. Kommer inte ihåg var man ändrar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det verkar onekligen så att någonting händer vid nedstägningen, men jag har stängt av den automatiska omstarten, precis som du sa, utan någon effekt.

 

Jag har även kontrollerat alla "wake on"-funktioner i BIOS och stängt av dessa...

 

Jag river mitt hår...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla egenskaper för nätverkskortet i windows, under fliken avancerat kan det finnas wake lan, det brukar finnas olika settings för wake events. Vad är det för nätverkskort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... där var det...

 

Har bara letat efter wake i BIOS, men där låg det och gömde sig en liten rackare.

 

Nu verkar det funka kalas...

 

Kortet är förövrigt ett som är inbyggt i mitt ASUS P5AD2-moderkort.

 

Vad är föresten tanken med wake lan-funktionen?

 

Stort tack för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...