Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hittar inte hårddisk


jopp

Rekommendera Poster

Hej...

Har bytt HD, windows xp pro är installerat på den. Bios hittar den men när jag startar upp så kommer det bara en "black screen" men en blinkande vit cursor i övre vänstra hörnet. Det går inte att köra felsäkert läge...svart rutan kommer tillbaka...ngn som har en susning som sagt nybörjare på pc...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du byglat ny respektive gammal disk? Det kan bli konstiga fel ifall man har råkat bygla dem likadant.

 

Lycka till

/Jetmoon

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar...men ..hmmm...byggla, snälla kan du förklara är ju novis liksom..

 

/lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jopp skrev:

tack för svar...men ..hmmm...byggla, snälla kan du förklara är ju novis liksom..

 

Om du tittar bak på hårddisken där du sätter i den där gråa breda kabeln, som kallas för IDE-kabel. Bredvid denna ser du en "plastbit" kallad bygel eller jumper på fackspråk.

 

Du kan med en pincett plocka bort bygeln/jumpern. Ovanpå hårddisken sitter en etikett där det står vad som är master/slave/Cable Select (CS).

 

Ser ut som bilden jag bifogar (notera att det är baksidan på en CD-romspelare).

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

[bild bifogad 2005-03-15 19:30:15 av Stefan Eklinder]

690139_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju en pärla men har redan checkat det...och så fort jag byglar om så går det int ens att komma in i bios....datorn startar och säger att HD är master slave är CD...och sen svart o blink, blink...

 

känner di igen detta+

/lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jopp skrev:

Du är ju en pärla men har redan checkat det...och så fort jag byglar om så går det int ens att komma in i bios....datorn startar och säger att HD är master slave är CD...och sen svart o blink, blink...

 

Känner inte igen fenomenet.

Om du kopplar bort CD-romspelaren och kör hårddisken ensam. Vad händer?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn startar och säger att primaster är ok

 

lite tid....

 

skriker och piper att sec slave inkompatibel tryck F1 för info och sen...svart blink, blink

 

?????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det är så att man måste fylla på IDE kabeln (kabeln mellan modebordet och hårddisk/CD-rom) utifrån. Det finns två kopplingar och om det sitter en enhet (hårddisk eller cd-rom) på den i mitten och inte på den längst ut så fungerar det ej.

 

Se även till att IDE kabeln sitter i ordentligt i modebordet och hårddisken samt att strömkabeln sitter i ordentligt i hårddisken. Ibland måste man ta i rejält för att den ska hoppa på plats. Det låter som om den inte uppfattar hårddisken riktigt och då är det troligt att inte alla signaler går fram eller att enheten inte svarar.¨

 

Vilken typ och tillverkare av hårddisk 1 och 2 har du? Vad för chip har du på modebordet. (du kan ge mig namnet som står på förpakningen om du inte vet vilket chip du har.)

 

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!!!

 

Har bara en HD nu...samsung.

 

Finns bara en anslutning till IDE kabeln dvs moderkort till HD...hmm kan det fungera såå??

Moderkortet är matsonicMS8303...chippet...asus ngt eller??

ska kolla vidare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan antagligen fungera så att det finns ide kablar med en anslutning.

Om du tittar på din kabel som du använder. Har man skurit ut några av kablarna i mitten mot ena anslutningen på kabeln och snurrat den biten ett halvt varv. I sådana fall använder du en kabel som ska vara till en floppy (diskettenhet) och de har bara en anslutning. (Det borde inte gå för de är olika breda men de e enda kabeln som liknar en ide kabel till en hårddisk).

 

 

Kan det vara så att du vänt din ide kabel. Om du tittar på den ser du ett litet rött sträck på ena sidan. Den ska vara åt rätt håll. Det finns instruktioner i Modebordsmanualen som berättar vilket som är rätt. Troligtvis har du den rätt.

 

jag ska kolla upp ifall ditt modebord och hdd är kompatibla.

 

/Jetmoon

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-16 11:01:38 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

I mina öron (ögon?) låter det mera som om Windowsinstallationen är knäpp - BIOS hittar ju disken & OS'et startas om jag förstått dig rätt?

I så fall pröva att installera om Windows över gamla.

Eller hade du XP på disken o satte in den i denna dator? I så fall behövs en ominstallation - man kan inte enkelt flytta ett installerat operativsystem från en dator till en annan.

 

//Peter

In Pingvino Veritas!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter du har nog rätt...fick "experthjälp" som installerade XP på en annan dator...han hjälpte mig att föra över filer från den gamla till den nya...hade en HDhärdsmälta!!

 

Ska installera om XP på en beg.HD, köra den som primär och köra min nya som slav...

tack för all hjälp...rapporterar eller svär vidare...

 

lena/ som försöker lära sig pc...;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK

Då vet jag inte riktigt vad jag ska säga.

 

Prova med hanpåläggning eller att lägga pentagram med stenar runt lådan.

 

Din hdd och chip bör fungera tillsammans. Har inte hittat någon information som motsätter sig det.

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*skrattar*

 

har börjat med pentagrammet..runt datorn ...den beg.HD kommer ikväll så förberedelserna är igång...:)

 

tack för tipset!;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...