Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på bra backupprogram önskas


andreas30

Rekommendera Poster

Har letat lite men inte hittat så mycket kring detta med backup-program på forumet. Jag har slarvat med denna viktiga bit länge men nu måste det bli ändring på det efter att jag nyss lyckades bli av med ett antal viktiga filer på datorn.

 

Vad jag söker är ett program som skapar säkerhetskopior på mina dokument, mail, favoriter osv. och lägger dessa kopior på en annan hårddisk. Det är bra om kopiorna packas till ett format som är enkelt att öppna överallt t.ex. zip. Backup-uppgifterna ska även gå att schemalägga. Jag är inte ute efter program av typen Ghost för att säkerhetskopiera hela hårddisken utan bara för att kopiera vissa mappar alltså.

 

Hittade någonstans ett program som heter Cobian. Är detta något att rekommendera? Någon som testat det?

 

Vad använder ni som skriver på detta forum för lösningar?

 

Det går kanske att programmera egna bat-filer (eller vad det nu kallas) för sånt här men tyvärr så tror jag inte att jag klarar av det. Men om det finns någon färdig fil att hämta där man bara kan editera katalogsökvägar och sånt så skulle det kanske vara ett alternativ.

 

Mycket tacksam för alla sorters tips!

 

Mvh

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat det inbyggda backup programmet i XP?

Går att schemalägga och spara kopior på andra diskar.

Använder det själv i kombination med Norton Ghost, tycker den lösningen fungerar bra.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Tunna.

 

Har du provat det inbyggda backup programmet i XP?

 

Detta borde jag förstås ha nämnt i mitt första inlägg. Jag har tidigare tittat lite på detta program (som inte var inbyggt i Home Edition men som fanns på XP-skivan). Dock tyckte jag att det hade ett lite bökigt gränssnitt när man ville titta på de inställningar man gjort för olika jobb osv. Har för mig att denna del rentav var textbaserad. Så jag blev inte speciellt förtjust i programmet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt WinBackup från liutilities, http://www.liutilities.com/products/winbackup/

 

Detta program är mycket enkelt att använda, har ett tilltalande gränssnitt (enligt mig) och har fungerat bra sånär som på att schemaläggaren kraschar när jag loggar in på en användare utan administratörsrättigheter. Jag har dock en gammal version och det är ju mycket troligt att detta problem inte existerar nu längre. Har inte heller hittat något om detta fel på nätet så jag kanske är ensam om att ha upplevt det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inkomna tips. Det blir en poäng var! WinBackup verkar vara ett program i min smak.

 

Nu som använder avancerade lösningar med egna skript osv. kan gärna skriva här också, även om jag kanske själv inte skulle begripa allt. Men den här tråden, liksom alla andra trådar, kan säkert vara till nytta för fler läsare än mig. Det kan ju vara bra att lära sig om man vill göra mera skräddarsydda lösningar. Kanske någon känner till någon länk där man kan lära sig detta eller hämta egna skript som kan modifieras till ens egna önskemål.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xcopy c:\backupfrån d:\backuptill /D /E /C /I /H /Y

 

Kopiera in detta i en textfil, ändra katalogerna till det du vill backupa, upprepa tills allt du vill kopiera är med och spara filen som någonting.bat. Schemalägg filen på lämplig tid.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xcopy c:\backupfrån d:\backuptill /D /E /C /I /H /Y

 

Tack Marcus. Jag också i någon tråd kommandot Robocopy nämnas. Men det verkar ju kräva någon slags installation för att finnas tillgängligt på datorn.

 

Vad är det förresten för vinster man kan göra med att använda t.ex. Visual Basic skript, Pearl och liknande (som jag vet att en del använder för sånt här) istället för bat-filer? Tycker att det sistnämnda verkar betydligt enklare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det förresten för vinster man kan göra med att använda t.ex. Visual Basic skript, Pearl och liknande (som jag vet att en del använder för sånt här) istället för bat-filer? Tycker att det sistnämnda verkar betydligt enklare?

 

tja man kan väl göra betydligt mer avancerade saker med felkontroller och loggning och sånt men om det är riktigt kritiska saker så borde man nog köpa ett riktigt bra backupprogram så min gissning är att man skriver ett vbscript för backuper för att man tycker att det är kul.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min gissning är att man skriver ett vbscript för backuper för att man tycker att det är kul

 

Så långt tänkte jag aldrig :). Men det är det säkert.

 

Tack i alla fall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommandot Robocopy nämnas. Men det verkar ju kräva någon slags installation

 

 

Robocopy hittar du i resource kit, det har en del finesser som xcopy saknar. Det är ingen installation i egentlig bemärkelse, bara kopiera in i system32.

 

http://www.windowsitpro.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=39119&DisplayTab=Article

 

http://www.simplefailover.com/tutor/robocopy.asp

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...