Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera funktioner


Daily

Rekommendera Poster

Jag har en kolumn (B) som har olika valutakoder på sig. T.ex EURO, NOK, DKK, USD mm. Nu är det så att jag vill i kolumn C vill göra en formel som returnerar de olika (av mig angivna) valutor som härör till varje valutakod.

Så resultatet i C kan t.ex bli 6,74 om det är USD i kolumn B.

 

Antingen om någon vet funktionen eller om någon vet vad jag kan hitta det? Har kollat på Xldennis men inte hittat, men det finns säkert där för där finns ju allt :-)

 

Mvh Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du får väl skapa en lista på en undagömd plats på arket. För enkelhetens skull döper vi kolumnen med valutakoder till Valuta och den med kursen till Kurs.

 

Om din valutakod som du vill leta upp finns i A1 så kan formeln som hämtar kursen se ut såhär:

=INDEX(Kurs;PASSA(A1;Valuta;0))

 

Listan med valutakoder behöver inte vara sorterad.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det inte att funka, kanske inte fattar redigt vad formlen gör. Jag skall försöka förklara mer hur mitt blad ser ut:

 

_____A ______B ______C_______D_________E ______F ____G

1__Artnr__Valutakod__Kurs__Valutapris__Pris i SEK__Antal__Totalt kr

2____1_____EUR_____________5,00_______________202

3____2_____USD____________7,00________________438

4____3_____________________9,00________________20

5____4_____NOK____________3,00_________________72

 

Sedan har jag en 2 kolumner vilka heter I & J där jag har

 

___I____J

__USD__6,74

__EUR__8,99

__NOK__1,08

 

Hur gör jag för att värdet i cell C2 till C5 skall först kolla vad som står i kolumn B och då kanske hittar att det står USD där. Då skall den kolla vad jag har för värde på dollarn i I & J uppställningen?

Står det inget i B så skall det generera värdet 1.

 

Mvh Micke

 

[inlägget ändrat 2005-03-16 08:58:02 av Daily]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

exempelvis

=OM(ÄRFEL(INDEX($J$1:$J$3;PASSA(B2;$I$1:$I$3;0)));1; INDEX($J$1:$J$3;PASSA(B2;$I$1:$I$3;0)))

 

Där huvduformeln är i princip samma som förut:

=INDEX($J$1:$J$3;PASSA(B2;$I$1:$I$3;0))

PASSA letar i $I$1:$I$3 efter värdet i B2. Den returnerar radindex inom området för träffen elelr värdet #saknas om den ej hittar något som passar

 

INDEX å andra sidan hämtar värdet på radindex som PASSA returnerar inom den matris som anges, dvs $J$1:$J$3.

 

Den omslutande OM-satsen ger värdet ett om INDEX/PASSAR returnerar ett felvärde.

 

Utgår från att du har en svensk version av Excel.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är kung!

Nä, på sin höjd anställd inom hovet. Kung på Excel i detta forum (även i sin frånvaro) är XLDennis.

 

http://www.xldennis.com

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...