Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändring av HAL i Windows XP (APIC)


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har läst på ett par ställen att man inte bör använda APIC, som tydligen är ett sätt att tilldela IRQ-adresser. På datorbyggarnas hemsida http://www.databyggarna.com/soft/winxp.asp säger man att när APIC är aktiverat så står det "ACPI Uniprocessor PC" under "Dator" i Enhetshanteraren. Står det däremot "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" har inte APIC-mode aktiverats. För mig som aldrig brytt mig om denna inställning står det "ACPI Uniprocessor PC" och ACPI är därmed alltså aktiverat. Någon som har något erfarenhet kring det här och hur viktigt det är att tänka på inför nästa ominstallation av OS:et? Det vore intressant att få veta vad det står för någon datorägare i enhanteraren (ni som inte manuellt brytt er om att ändra på detta)?

 

Man kanske kan bespara sig eventuella IRQ-konflikter genom att avaktivera denna finess? Själv fick jag t.ex. problem när jag flyttade några PCI-kort för att ge mera plats åt ett nytt grafikkort.

 

Här kan man läsa mer om hur man ändrar HAL under XP-installationen:

 

http://www.theeldergeek.com/shutdown_issues_in_xp.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är hårdvaran någorlunda modern så är det här enbart av akademiskt intresse enligt min mening. I början kunde man få probs med PCI-kort och den plats de sattes på, men det är historia nu.

 

Artikeln på Eldergeeks du refererar till är mycket riktigt från 2002, och den på Datorbyggarna verkar ännu äldre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, så du rekommenderar alltså att ha stödet för APIC aktiverat i bios, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

if it works, don't touch it, som man säger (-;

 

Själv arbetar jag enligt devisen:

 

If it works then touch it until it gets broken.

 

Men lär sig mera på så sätt :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ACPI Uniprocessor PC

 

Någon annan som har detta i enhetshanteraren? Förstår inte varför XP identifierar datorn med detta HAL eftersom Uniprocessor PC betyder "Use for a ACPI multiple-processor board but with a single processor installed".

 

Och detta är ju inte direkt vad man har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

danh35 skrev:

ACPI Uniprocessor PC

 

Någon annan som har detta i enhetshanteraren?

Nej, men ACPI Multiprocessor PC, men inget som jag funderat över.

På moderkortet finns plats för en processor och den jag har är en HT.

 

[bild bifogad 2005-03-15 17:01:11 av Maratonmannen]

690062_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
danh35 skrev:

Någon annan som har detta i enhetshanteraren?

 

Jag har det och har inte märkt av några problem.

 

Här kan du läsa mera om de olika kombinationerna som kan förekomma:

http://support.microsoft.com/kb/309283

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, jag såg förresten ett par trådar där du nystat lite i detta tidigare.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=405077

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=645410

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-15 17:23:21 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är nog inte bara jag nyfiken: Ditt ämne är helt klart överspelat iom dagens teknologi och OS. Varför är det ändå så viktigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt ämne är helt klart överspelat iom dagens teknologi och OS. Varför är det ändå så viktigt?

 

Problemen verkar fortfarande finnas i viss utsträckning. Det är bara att söka lite här:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=688182

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=555975

 

Artikeln på Eldergeeks du refererar till är mycket riktigt från 2002, och den på Datorbyggarna verkar ännu äldre.

 

Det är möjligt att det hänt mycket de senaste åren. Men det finns ju fortfarande många som inte bara har splitternya kort i datorn. Jag själv fick ju t.ex. problem när jag flyttade korten i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...