Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa egen kod med RegExp


Henkuttt

Rekommendera Poster

Sökte här på forumet men hittade inget.

 

Vill kunna skapa en egen kod enligt:

 

Här följer en text. På den här sidan kan du söka efter intressanta sidor.

 

På något sätt måste detta gå. Undrar nu om någon kanske har färdig kod för detta så ingen behöver ödsla tid med att uppfinna hjulet igen.

 

POÄNGVARNING!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte är det snyggaste sättet att lösa det på, men det fungerar alldeles utmärkt:

 

kod = [GRÅ]"Här följer en text. På [url=http://www.google.se/]den här sidan[/url] kan du söka efter intressanta sidor."[/GRÅ]

testar = kod
testar = [color="#0000ff"]Replace[/color](testar,[GRÅ]"[/url]"[/GRÅ],[GRÅ]"</a>"[/GRÅ])
testar = [color="#0000ff"]Replace[/color](testar,[GRÅ]"[url="[/GRÅ],[GRÅ]"<a href="[/GRÅ]&[color="#0000ff"]Chr[/color](34))
testar = [color="#0000ff"]Replace[/color](testar,[GRÅ]"]"[/GRÅ],[color="#0000ff"]Chr[/color](34)&[GRÅ]" target="[/GRÅ]&[color="#0000ff"]Chr[/color](34)&[GRÅ]"_blank"[/GRÅ]&[color="#0000ff"]Chr[/color](34)&[GRÅ]">"[/GRÅ])

 

Men för att det ska fungera måste [/url] omvandlas innan ], annars blir det fel i uttrycket.

 

/edgren

 

[inlägget ändrat 2005-03-15 00:56:41 av edgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
så ingen behöver ödsla tid med att uppfinna hjulet igen.

Om du efterfrågar något så är det ingen ödsling, men jag såg ingen fråga i ditt inlägg. Jag gissar att du efterfrågar ngn form av enkel regexp för att skapa länkar av skrivna sådana, men isåfall får du väl säga det. Vi kan inte läsa dina tankar. Man är inte så manad att hjälpa folk som inte orkar beskriva sina problem ordentligt. Slappt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hellre vill använda dig av RegExp kan du testa följande kod:

 

text = [GRÅ]"Här följer en text. På [url=http://www.google.se/]den här sidan[/url] kan du söka efter intressanta sidor."[/GRÅ]

[color="#0000ff"]Set[/color] maxRe = [color="#0000ff"]New[/color] RegExp

[color="#0000ff"]With[/color] maxRe
.Pattern = [GRÅ]"\[url=(.+?)\](.+?)\[/url\]"[/GRÅ]
.IgnoreCase = [color="#0000ff"]True[/color]
.Global = [color="#0000ff"]True[/color]
[color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]With[/color]

text = maxRe.[color="#0000ff"]Replace[/color](text, [GRÅ]"<a href="[/GRÅ][GRÅ]"$1"[/GRÅ][GRÅ]">$2</a>"[/GRÅ])	
[color="#0000ff"]Set[/color] maxRe = [color="#0000ff"]Nothing[/color]

 

 

Anjuna Moon:

 

Har du inte sett 'Västa språket'? Så länge man gör sig förstådd är det inte fel... Men å andra sidan så kan man få vara petig nån gång ibland.

 

/edgren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Så länge man gör sig förstådd är det inte fel... Men å andra sidan så kan man få vara petig nån gång ibland.

Det var inget språkbruk jag vände mig mot, hur kunde det låta så?

 

Läs inlägget som skapades och tolka det:

 

Vill kunna skapa en egen kod enligt:

Här följer en text. På den här sidan kan du söka efter intressanta sidor.

På något sätt måste detta gå.

 

Vadå för kod? Vad måste gå? Som du förstod och som du såg att jag förstod så insåg vi vad personen var ute efter. Mitt inlägg syftade mest till att kunna formulera en fråga åtminstone.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, sant. Jag tyckte att du lät lite petig bara. Var inte ute efter att kritisera, du har ju faktiskt rätt i ditt påstående.

 

Lägger du liknande inlägg i framtiden så kan jag värdera dem en extra gång innan jag yttrar mig om det.

 

/edgren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...