Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med upplösning på scanner


Calle2

Rekommendera Poster

Jag har ett problem när jag ska scanna, jag har en Agfa Snapscan 600

 

Om jag t.ex. väljer att ha upplösningen på 600 ppi, så blir resultatet en väldigt stor bild (ytan) i photoshop (om jag väljer att visa den i verklig storlek) men när jag väljer utskriftsstorlek så ser den ut att vara normalstor (men bara några procent av den normala bilden).

 

Detta är ett stort problem om man t.ex. ska klippa ihop bilder eller spara dom till något annat format, därför att det blir väldigt stora (jag menar själva ytan på bilden är stor).

 

Har någon en lösning på detta så är jag mycket tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen är ju att en bild som visas på skärm bara behöver 72 dpi för att se bra ut i rätt storlek medan i tryck så krävs det mer av bilden och bilderna ligger oftast på 200-300 dpi för att bli bra i tryck.

 

Som regel har man att om rastertätheten är 150 linjer per tum så ska dpi:n vara dubbelt så stor, dvs 300 dpi. Har du lägre kvalité på papper med mera så behöver du inte scanna in bilden i högre än dubbla dpi:n.

 

En tidning som Aftonbladet eller Expressen har sina bilder i 85 linjer per tum, så då scannas bilderna in (i rätt storlek förstås) i 170 dpi.

 

Om jag gör ett collage av bilder så minskar jag visningen på skärmen (dvs 50% eller så i visningsfönstret), detta gör det lättare att placera bilderna. Vill jag sedan gå in och retuschera i bilden så förstorar jag bilden så jag ser bättre.

 

Så det viktigaste tipset är väl att scanna in bilderna i rätt storlek och medium direkt. Du kan ju se hur stor bilden blir i centimeter likväl som du ser hur många punkter per tum den har.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...