Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ska det vara?


levva

Rekommendera Poster

Har lite frågor om PHP och MySQL...

 

Fråga 1: Måste jag ha PHP installerat på min dator om det finns på mitt webbhotell?

 

Fråga 2: IDG ger följande förslag i sin skola. Är det korrekt eller bör jag göra på något annat sätt? Skolan har ju trots allt några år på nacken.

 

$open = mysql_connect("localhost", "användarnamn", "lösenord");

 

$data = mysql_db_query("adresser", "SELECT * FROM adresser WHERE efternamn LIKE '%sson' ORDER BY Fornamn");

 

while ($rad = mysql_fetch_array ($data)) {

 

print "<B>";

print $rad["Fornamn"];

print " ";

print $rad["Efternamn"];

print "</B><BR>";

print "Stad:";

print " ";

print $rad["stad"];

print "<P>";

 

}

 

Fråga 3: Om jag nu fyller i informationen i

$open = mysql_connect("localhost", "användarnamn", "lösenord");

så kan ju vem som helst se localhost, samt mitt användarnamn och lösenord. Hur gör jag för att skydda denna information? Kan ni visa med ett exempel.

 

Fråga 4: Bör inte databasen stängas på något sätt?

 

Fråga 5: Jag vill att raderna varierar mellan två olika färger. Om första raden är vit önskar jag rad två blå, tredje raden blir vit och fjärde blå osv.

 

Försök att förklara utförligt.

 

Tack på förhand!

 

M.v.h

 

/levva

 

[inlägget ändrat 2005-03-12 18:38:36 av levva]

[inlägget ändrat 2005-03-12 18:41:08 av levva]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: Måste jag ha PHP installerat på min dator om det finns på mitt webbhotell?

Nej, men det kan vara praktiskt att kunna utveckla hemma istället för att behöva ladda upp varenda förändring till webbhotellet för att se hur den fungerar.

 

Fråga 2: IDG ger följande förslag i sin skola. Är det korrekt eller bör jag göra på något annat sätt?

Jag kan inte se något fel men det är rätt att vara vaksam, tittar man på tidigare inlägg på eforum är det rätt uppenbart att skolan i fråga är full av fel.

 

Fråga 3: Om jag nu fyller i informationen i

$open = mysql_connect("localhost", "användarnamn", "lösenord");

så kan ju vem som helst se localhost, samt mitt användarnamn och lösenord. Hur gör jag för att skydda denna information? Kan ni visa med ett exempel.

Nej det kan inte vem som helst se, bara den som kan se källkoden till din fil kan se det (och det kan normalt bara du).

 

råga 4: Bör inte databasen stängas på något sätt?

Nej, men allt sånt kan du få reda på om du läser i php-manualen:

"Using mysql_close() isn't usually necessary, as non-persistent open links are automatically closed at the end of the script's execution."

 

Fråga 5: Jag vill att raderna varierar mellan två olika färger.

...

Försök att förklara utförligt.

1. Långt upp till höger i eforum hittar du texten "Sök kunskap i Eforum"

2. Skriv: varannan rad php

3. Tryck "sök"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En följdfråga blir följande.

 

I ASP kan man skriva <a href="<%=rs("url")%>"><%=rs("link")%> för att få både länk och namn som en valbar länk.

 

Hur skriver man samma sak i PHP?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualen är säkert bra, men då ska man förstå allting också. Det finns ingen bra sida på svenska som förklarar PHP på ett enkelt och bra sätt. Jag känner till IDG:s webbstudio, men finns det någon annan?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualen är säkert bra, men då ska man förstå allting också.

Nej, det är för att man ska lära sig som manualen finns. Tittade du ens på länken?

 

Det finns ingen bra sida på svenska som förklarar PHP på ett enkelt och bra sätt. Jag känner till IDG:s webbstudio, men finns det någon annan?

Ja, manualen är en av de bättre.. Allt är förvisso inte översatt till svenska men du hittar precis allt, från början, enkelt och bra i de inledande kapitlen.

Det går verkligen inte att beskriva det enklare än det görs t.ex här http://www.php.net/manual/sv/introduction.php (på svenska) eller här:

http://www.php.net/manual/sv/tutorial.firstpage.php (också på svenska)

 

Naturligtvis kan man citera in allt åt dig i Eforum men det är rätt onödigt, eller hur :-)

 

Steget efter det är rimligtvis antingen att skaffa sig en bok eller läsa någon introduktion till PHP. En google på "introduktion till PHP" ger massor med träffar, t.ex http://www.snt.se/kurser/phpintro/ men också den stora svenska sajten phpportalen.net (http://www.phpportalen.net/school.php?id=1).

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...