Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ADSL Telias krånglar


Ubby

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har Telias ADSL 8MB. Det funkar bra när det funkar, men råkar ofta ut för att jag inte kan koppla upp mig. Det visar sig då att datorn har tilldelat en 169-adress trots att konfigurationsinställningarna säger att det är dynamiskt.

 

Kör då Kör/cmd/ipconfig osv startar om. Ibland blir det bra , men för det mesta inte. Strartar om datorn och har jag tur funkar det 1:a gången annars kanske 12:e gången. Ibland inte alls.

 

Felet verkar helt slumpartat. Misstänker att det har med något av alla program som loigger minnesresidenta, men jag vet inte.

 

någon annan som har likande bekymmer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cookiehunter

Jag hade liknande problem alldeles nyss.

Jag testade med att gå in i:

 

1. Egenskaper för TCP/IP

2. Fliken IP-adress

3. Avbocka lilla rutan Identifiera anslutning till nätverksmedia

4. Starta om

 

Hjälpte mig i alla fall, har nu full fart direkt vid varje start.

 

/Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Björn för svar.

 

Försökte just testa men jag ser ingen liten ruta där det står Identifiera anslutning till nätverksmedia

Eller gick jag in på fel ställe???? - Gick via Kontrollpanelen|Nätverks- och internetinställningar|Nätverksanslutningar, högerklickade sedan på ikonen där det står Anslutning till lokalt nätverk och valde Egenskaper och sedan Egenskaper igen på fliken Allmänt med raden Internet Protocol (TCP/IP) markerad

 

Jag kör XP Pro SP2

 

/Eva

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cookiehunter

Du är helt rätt ute, men jag måste be om ursäkt.

 

Jag utgick från Win Me, i min stationära PC.

 

Satt länge och letade i min bärbara, efter motsvarande funktion i XP, men kan inte hitta den.

Alltså kvarstår problemet på min bärbara med XP.

Men om någon vänlig kan upplysa oss om denna funktion, blir vi glada. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför det strular för dig men här är en länk till IP Config tool typ den som finns inbyggd i Win98 winipcfg.exe.

 

Den här heter wntipcfg.exe och är egentligen ett verktyg till Win2000 men fungerar lika bra i XP.

 

http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/tools/existing/wntipcfg-o.asp

 

Installera och lägg en genväg på skrivbordet, när det strular så kan du bara starta programmet och köra release all och sedan renew all så kanske du får rätt IP ifrån nätet.

 

Lite enklare en att köra command versionen.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cookiehunter

Den funktionen finns ju redan i XP, "reparera anslutning".

Men det här handlade om, åtminstone för min del, om någon form av konfigurering.

 

/Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet det, jag tyckte fortfarande det gamla verktyget är enklare att nå än att behöva gå igenom halva windows för att nå samma resultat.

 

Kör då Kör/cmd/ipconfig osv startar om. Ibland blir det bra , men för det mesta inte. Strartar om datorn och har jag tur funkar det 1:a gången annars kanske 12:e gången. Ibland inte alls.

 

Det var detta jag menade var enklare med gamla wntipcfg.

Ett dubbelklick, snabb överblick..

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...