Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Buggigt Thunderbird


danh35

Rekommendera Poster

Jag upptäckte idag ett mycket märkligt beteende hos epost-programmet Thunderbird. Jag skulle nämligen döpa om en mapp som hetter Frågor till Frågor-svar. Detta namnbyte fungerade utan problem, men när jag sedan ångrade mig och skulle byta tillbaka till Frågor igen så var alla mail i mappen plötsligt spårlöst försvunna!!

 

Jag startade om programmet i förhoppning om att de försvunna mailen skulle visa sig igen. Som tur var så gjorde de det men dock under mappen Frågor-svar som jag alltså nyss hade döpt om till Frågor. Så nu fanns det alltså både en tom mapp Frågor samt en mapp som hette Frågor-svar. Jag försökte då att ta bort mappen Frågor och sedan döpa om mappen Frågor-svar igen. Men när jag skulle ta bort mappen Frågor så fick jag meddelandet att denna mapp redan finns. Ja, allt detta verkar ju synnerligen buggigt. Efter några omstarter av programmet och ett antal ytterligare försök att döpa om mappen så lyckades jag slutligen.

 

Någon annan som upplevt något liknande?

 

EDIT: Problemet uppkommer bara när man ska döpa om undermappar, dvs inte mappar som ligger direkt i roten på kontot. Konstigt att ett så känt program inte fungerar som det skall på denna punkt.

 

[inlägget ändrat 2005-03-11 15:12:05 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lokala mappar eller IMAP-mappar på servern?

 

Jag testade just med en lokal undermapp och fick samma fel - när jag ändrade tillbaka namnet till det ursprungliga var mappen tom!

 

Men när jag nu startar om Thunderbird har jag två mappar med samma namn. Den ena innehåller mailen från ursprungsmappen och den andra är tom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lokala mappar eller IMAP-mappar på servern?

 

Det är lokala mappar. Jag använder POP3. Jag ser nu när jag kollar i profilmappen under Documents and Settings\Användarnamn\Application Data\Thunderbird .....osv. att alla namnändringar jag gjort ligger kvar som mappar trots att jag fått till det hela i själva Thunderbird. Jag har alltså där mappar som heter Frå.sbd, Fråg.sbd, Frågor.sbd, Frågor-svar.sbd etc. Dvs. alla namnbyten jag testade för att få till felet ligger kvar här.

 

Någon som vet ifall man kan radera dessa sbd-mappar? Det finns inga motsvarigheter till de par av filer "namn" och "namn.msf" som finns för de mappar jag ser inne i själva programmet Thunderbird.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-11 16:04:56 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter omstart av Thunderbird lyckades jag byta tillbaka till det ursprungliga namnet. Det verkar som om namnändringen kanske inte "tar" förrän man startar om Thunderbird?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och på det viset finns nu bara "ursprungsmappen" kvar under "Documents and Settings/...".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och på det viset finns nu bara "ursprungsmappen" kvar under "Documents and Settings/...".

 

För mig hjälper inte en omstart för att få bort de gamla sbd-mapparna, en för varje namnändring jag testade. Jag vet inte riktigt vad dessa mappar är till för? De verkar ju inte längre synas inne i själva Thunderbird. Någon som vet vad sbd-mapparna är till för?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att de sbd-mappar som syns i utforskaren egentligen kan vara helt osykroniserat med vad som visas i Thunderbird. Det skapas ju en sbd-mapp i utforskaren för varje undermapp som man skapar i Thunderbird. Men de mappar man ser i utforskaren verkar bara skapas för syns skull. För ifall man döper om en sbd-mapp direkt i utforskaren så slår ändringen inte alls igenom i Thunderbird. Tydligen lagras alltså uppgifter om undermappar och deras namn i Thunderbird på ett helt annat ställe och har inte direkt något att göra med de sbd-mappar som man ser i utforskaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog snarare så att Thunderbird har sitt eget "register" över hur mappar ska visas, vilken del av allt som finns (i utforskaren) som ska visas.

 

Och i sanningens namn är det ju fritt för ett program att anväånda sig av filsystemet på vilket sätt de vill.

 

Fast lite konstigt är det allt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast lite konstigt är det allt?

 

Jo, jag tyckte om Thunderbird ända tills nu. Om det inte ens går utföra en sådan vardagssak som att döpa om namnen på mapparna utan krångel så är det ju inte ett speciellt lyckat program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är ett alldeles lysande bra program!

 

Sållar man bort alla program som innehåller minst en bugg blir hårddisken helt tom antar jag.

 

Bugglös i och för sig, men rätt tom.

 

Men som sagt, ska du hålla på och ändra namn på mappar ofta kanske nåt annat program passar bätrre. Det är ju bara att prova på!

 

Byter du program kan det ju vara intressant att jämföra de buggar du "byter bort" med de du "byter till dig" :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sållar man bort alla program som innehåller minst en bugg blir hårddisken helt tom antar jag.

 

Det har du tillika helt rätt i. Jag tycker bara att det är konstigt att ett program som är så lysande i övrigt har denna till synes triviala miss. Och om man tittar på buggrapporterna på Mozillas hemsida så verkar problemet ha funnits rätt så länge. Men det kanske är svårt att åtgärda rent programmeringstekniskt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning. Jag har aldrig drabbats av problemet förrän jag testade nu.

 

För mig uppträder problemet när jag ändrar namnet på en mapp och sen ändrar tillbaka namnet innan jag avslutat Thunderbird.

 

De gånger jag ändrat mappnamn har ändringen varit så pass långvarig (mer en en "session") att problemet aldrig manifesterat sig.

 

Tycker man det är en allvarlig brist finns det ju många andra klienter att välja mellan.

 

Själv tycker jag att den hittils helt befriade avsaknaden på säkerhetsrelaterade brister överväger allt annat.

 

[Edit]

OK, innan jag blir översvämmad av kommentarer nu - jag har då inte hört nåt speciellt alarmerande.

 

[inlägget ändrat 2005-03-12 00:16:47 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker man det är en allvarlig brist finns det ju många andra klienter att välja mellan.

 

Allvarligt var ju att ta i. Jag har själv aldrig heller råkat ut för problemet på över ett halvårs användande (idag var första gången jag bytte namn på en mapp, vilket jag dock ångrade och då uppstod problemet :)), men jag är bara förvånad över att en sådan här "enkel" sak inte fungerade.

 

För mig uppträder problemet när jag ändrar namnet på en mapp och sen ändrar tillbaka namnet innan jag avslutat Thunderbird.

 

Vi fick ju lite olika symptom kanske beroende på att jag kör POP och inte IMAP. Här beskrivs lite andra fall:

 

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=230513

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Buggar har ju en tendens att alltid dyka upp på oväntade ställen. Det ligger liksom i deras natur. ;-)

 

Jag låter bli att ändra namn på foldrar tills vidare - det känns tryggt :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag låter bli att ändra namn på foldrar tills vidare - det känns tryggt :-)

 

Hehe, det är nog bäst det!! Jag tänker själv aldrig mera byta namn på en mapp :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till beskrivningen verkar det ju vara en trivial bugg. Men "fixen" behöver ju inte vara trivial för det. Nåja, endast Allah är perfekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en fundering.

 

Har Tunderbird fattat det här med "tray" eller har någon annan fattat det?

 

En mailklient ska inte ligga uppe (som Outlook) hela tiden för att meddela om nya mail.

 

Jag övergav Thunderbid bara för den anledningen. Säg mig ni som använder TB. Finns det nu i Windows versionen att minimera den utan att den fyller ut taskbaren. Eller någon extension som gör detta?

 

Jag skrattgråter hur man kan bygga nästa generations mailklient just utan en "tray minimerings" funktion...tragiskt.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den verkar fungera bra vid ett första test.

 

Tack för länken.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en extension för det:

http://minimizetotray.mozdev.org/

 

Jag har dock inte testat den själv.

 

Tackar för länken. Den funkar fint. Enda "nackdelen" är väl att Thunderbird ligger och tar fullt (25.5Mb) med minne som om den var öppen, fast egentligen inget problem för mig eftersom jag nästan alltid har mycket (+500Mb) minne ledigt men för dom som har lite minne kanske det kan störa lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...