Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon annan som har stora problem med Dell?


KingOfTheHill - www.datorexperten.s

Rekommendera Poster

KingOfTheHill - www.datorexperten.s

Dell misshandlar mig totalt som kund!

Vad ska man göra när dom bryter sina löften hela tiden?

 

har skrivit ner hela historien på min hemsida och uppdaterar den löpande.. vad tycker ni?

 

http://www.datorexperten.se/dell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har inga problem med Dell (jag har aldrig haft oturen att ha kontakt med företaget). Däremot vill jag tacka för upplysningen om Dells inkompetens.

Helt klart intressant läsning om ett såpass stort företag.

Hoppas att du får de högtalarna du vill ha. Löjligt vore det av Dell annars.

Stå på dig och lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att själv att Dell har väldigt ojämn support och ifall man har otur kan man få tag på direkt otrevliga människor som mera verkar ute efter att stjälpa än att hjälpa. Det jag brukar göra då är att jag avslutar samtalet snabbt som tusan varefter jag ringer upp igen något senare. Har jag tur så får jag då tag på ett bättre person, har jag inte tur så blir det samma visa igen. Jag brukar notera namnen på de som uppfört sig på ett sätt man kan förvänta sig från en professionell datorsupport (till vilken Dell i mångt och mycket inte hör). Jag försöker då få tag på någon av dessa personer ifall jag finner mig nödgad att kontakta supporten igen. Dessvärre är det väldigt svårt att få tag på en specifik person på supporten eftersom denne oftast sitter upptagen i annat ärende.

 

Något som brukar bita är när man, precis som du gjorde, "hotar" med att hänvisa till personen i fråga på annan nivå i företaget. Då brukar de plötsligt bli alldeles ohyggligt mycket mera tillmötesgående av någon anledning ;). Och ännu mera anmärkningsvärt är att de då plötsligt har befogenhet och möjlighet att göra sådant de inte tidigare sade sig kunna göra (dvs. exakt det du berättade på din hemsida). Så slutsatsen är att de ljuger en rakt i ansiktet för att komma lindrigt undan.

 

Själv brukar jag angripa knepiga ärenden av det slag du haft med att framföra det hela som om det redan vore klappat och klart. Jag behövde t.ex. nyss en ny monitor och fick naturligtvis tvärstopp direkt vid en rak fråga eftersom de hävdade att garantin bara gällde 1 år medan monitorn var 2.5 år. Jag ringde då upp igen men denna gång sade jag att jag från annan Dellrepresentant fått veta att skärmen har 3 års garanti (här fann jag mig tvungen att ljuga för att hävda min rätt). Och vips så hade garantin ökat från 1 år till 3 år och och dagen efter fick jag en ny skärm levererad till dörren. De kan alltså om de vill, men de hoppas tydligen på att kunden ska ge upp på en gång.

 

Tyvärr känns det som att man som privatperson inte har så stora möjligheter att påverkar jätten Dell. Att de förlorar mig som kund rör dem nog knappast i ryggen. Det som krävs för att de ska skärpa sig tror jag är att de hängs ut offentligt och av många personer. De uppför sig kanske bättre när det handlar om stora företag där de ser möjligheten att tjäna stora pengar. Kanske de t.o.m. har en speciell support för denna kundkategori, vad vet jag?

 

 

Till sist vill jag dock säga att jag på senare tid upplevt ett mycket bättre bemötande från supporten. De har t.om. ringt upp mig när de lovat. Man får ju bara hoppas att det håller i sig. Måhända har jag bara haft tur!

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-08 11:45:14 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Jag flyttar tråden till forumet På konsumentens sida.

 

| Noisekiller |

Moderator för Hårdvara - övrigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KingOfTheHill - www.datorexperten.s

Hej!

 

Tack för svaret.

 

Dell har faktiskt precis svarat och lovat att skicka nya högtalare, när jag skickade dom länken till min info-sida gick det snabbt.

 

Dom har inte nämnt något om PUL-problematiken, men å andra sidan ska man enligt lagen ansöka skriftligt om det.

 

Får se vad som kommer av detta, att göra ärendet publikt verkar iallafall vara effektivt så det rekommenderas!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KingOfTheHill - www.datorexperten.s

Hej!

 

Tack för stödet!

Se svaret nedan, Dell verkar ge med sig :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan en tid fimpat Dell som leverantör till mitt företag och fasar ut deras produkter vartefter. Deras totala oförmåga till flexibilitet, fasansfulla inkompetens och ständiga misslyckanden i att kunna leva upp till sina löften var på väg att ge mig hjärnblödning.

 

Trots att vi inte är världens minsta företag, kan jag snabbt räkna ut hur litet säljnissen Greger bryr sig om att förlora oss som kund, och jag har därför tackat för tiden som gått och klippt banden.

 

Har även en bekant som tidigare jobbat i receptionen på Dell som vittnat om irriterade kunder som i princip stormat byggnaden för att fysiskt tvinga till sig sin rätt.

 

De må vara billiga, men de suger...

 

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde en reservdel (fläkt till en 4 år gammal bärbar dator) från Dell för ett par månader sedan. Dell uppgav leveranstiden till 14-20 dagar, men att det tog 30 dagar ett mindre problem.

 

Leveransen skedde med UPS (vilket inte Dell upplyste om vid beställningen), men då budfirman enbart levererar under kontorstid önskade jag ändra leveransen till min arbetsplats (ca 2 km från hemmet), men......

 

1) Fyllde i UPS:s lapp och satt på dörren till nästa leveransförsök.

= Inget resultat, enbart en ny lapp i lådan om att de försökt leverera.

 

2) Telefonsamtal till UPS, numret på lappen.

= UPS får inte ändra leveransadress på leveranser från Dell, Jag uppmanades att kontakta Dell.

 

3) Ringde Dell.

För att ändra adress måste dell köra min nya address (min arbetsplats) i en databas i USA över kända tillhåll för terrorister och först efter godkännande av adressen kunde Dell gå med på en adressändring. På min fråga vad det skulle vara bra för fick jag svar att Dell är ett Amerikanskt företag och därför gäller Amerikansk lag för att leverera datorutrusting.

Allt detta (inklusive en helg) gjorde att det tog ytterligare 8 dagar att få leveransen.

 

När jag öppnade paketet låg det en lapp (på engelska) där jag upplystes om att jag bröt mot amerikansk lag om jag använde utrustningen på annan adress än den som stod på packsedeln (min hemmaaddress).

 

Kom ihåg att detta var en fläkt (ca 4cm stor) avsedd till en bärbar dator.

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-08 14:51:18 av Pär H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, ha, den var go :)

Nu blev jag inspirerad att bidra med den senaste incidenten som fick bägaren att rinna över hos oss.

 

Vi hade ett par servrar där fläktpaketen börjat låta misstänkt. (Båda servrarna inom loppen av en månad. Väl uträknad mtbf, eller?) Nåväl, beställde reservdelar från Dell via nätet. Efter fyra veckor hade jag fortfarande inte fått orderbekräftelse och fläktarna började låta riktigt illa.

 

Kontaktade Dell via telefon och fick besked att min order hade hamnat mellan systemen och vi fick börja om. Upprepade min beställning om tre fläktpaket.

En vecka senare får jag orderbekräftelse från Dell. I den så finns bara ett fläktpaket och de är nu 2000 (ex moms) dyrare än för en vecka sedan.

 

Kontaktar Dell för att reda upp detta och får då också beskedet att jag måste boka in en tid för teknikern att montera fläktarna. Jag svarade prompt att det tar ca 60 sek att byta ett fläktpaket och tackar, men jag tror nog att jag kan klara det själv efter att ha jobbat som admin i över 10 år.

 

Dell-representaten ville dock inte backa från teknikeridiotin: -”Det är vår policy att sälja dessa fläktar med teknikerbesök och den kan vi inte avvika från.”

Efter litet tragglande hit och dit blev jag uppringd av supervisorn som insisterade på att detta var deras policy och det finns inget att göra åt.

 

Jag köpte istället fläktarna refurbished från USA och fraktade hit dem själv. Leveranstid, 3 dagar. Kostnad, 1/3 av Dells inkl frakt…

 

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte haft några problem med Dell. Dock bara varit i kontakt med dom en gång. Men vet flera bekanta som inte heller haft några större problem. Tror nog det är ganska lika över lag med dom stora företagen...

Dock så är det drygt att man ju bara kan handla Dell-saker från Dell. Så om dom krånglar så kan man inte direkt vända sig någon annan stans...

 

Sen tyckte jag det var lite fegt att skriva ut alla dom andras namn men inte våga sätta ut sitt eget...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KingOfTheHill - www.datorexperten.s

Ja det kanske var lite fegt att inte lägga ut mitt namn.

Å andra sidan är poängen med sidan att sätta press på dom berörda personerna på Dell och inte på mig.

Om någon är intresserad, kolla på vem domänen är reggad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med PUL är rätt intressant faktiskt. Vad jag kan se är de skyldiga att lämna ut info, och kan inte ens skylla på att den är registrerad i t ex USA - se 4 § !!

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM

(Kolla under 36 § och framåt också, där finns mer kul.)

Att uppgifterna skulle vara undantagna för att de är reggade på datorn och inte på dig är rent nonsens. Finns det uppgifter om dig faller de inom PUL oavsett vilken sorteringskategori de lagt in dem under i sitt system.

Ring Datainspektionen om Dingly Dell fortsätter att trilskas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KingOfTheHill - www.datorexperten.s

Tack!

Idag postar jag en skriftlig ansökan, så får vi se vad som händer.

 

Enligt personen jag talade med på deras supportavdelning var det här första gången en kund begärde ut loggarna.

 

På Compaq och Gateway hände det lite då och då, så det är förvånande.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Anders S <

Japp det har jag nu...

 

En polares dator fick en massa konstiga fel och hade virus osv... som inte gick att ta bort. Så enda utvägen var att installera om allt, det var då problemen BÖRJADE. Datorn är en Dell Dimension 8250 med XP home edition. När jag bootade om datorn efter installationen fick se en blå skärm fladdra förbi, när jag äntligen fick igång datorn så skickade den iväg felrapporten till m$ och jag fick info om att det kunde vara fel på hårdvaran Stop 7F, 0x00000008 (double-fault) error. Men Dell supporten sa att det nog var Norton antivirus som låg bakom felet. Installera om igen.. Sen har det varit två andra som jag inte kommer ihåg, och varje gång har dom sagt "du bör nog installera om xp och köra diagnosverktygen". Sagt och gjort inge fel av intresse rapporterad där, så senast idag installerade jag om datorn och nu fick jag upp STOP 0x00000074 (0x00000003, 0x00000002, 0x80087000) BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO. Vad säger dom på DELL? Kör diagnosverktygen och får du inte upp något fel då så är det bara att installera om datorn, för vi kan inte ta in datorn och byta ut något eftersom vi inte vet vad som är fel. Det är troligt att det är något mjukvaru problem.

 

Felen har kommit vid olika tidpunkter i installationsarbetet så det är svårt att tro på det. Två av felen hänvisar till fel med hårdvaran ett till fel med Symantec antivirus. Men dom bara fortsätter att hålla på.

 

Datorn är ett hempc-paket så min polare kanske bara skall lämna tillbaks den?

 

Har hört fler som haft problem med DELL :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...