Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Ett omöjligt problem"


Jonas Eriksson

Rekommendera Poster

Jonas Eriksson

Jag har ett mycket underligt problem med min dator... Problemet är så att min diskettstation förstör allt den läser från disketter, och den kan förstöra filer fastän disketten är skrivskyddad (!). Om man prövar att öppna filer ca. 10 gånger efter varann, så förstör den hela disketten då!

 

Jag har ringt & e-mailat tillverkarna över 20 gånger redan och skickat dit datorn kanske 13 gånger, men ingen ordentlig lösning har hittats. En lösning fungerade i en dag, det var att byta minnet, men nästa dag gjorde den likadant igen! Tillverkaren trodde först inte på mig när jag berättade om detta fel, men när jag skickade den dit, så prövade han den och kunde snopet medge att den hade ett såntdär fel.

 

Jag skulle verkligen vilja ha en lösning på detta, för jag kan inte få in några drivrutiner till mitt ISDN kort, och därför inte surfa på internet med den datorn (jag får använda min gamla dator med ett gammalt och långsamt 33 bps modem), och många andra drivrutiner har inte heller kunna sättas in!

 

Min dator är en 400 MHz, 64 MB RAM, med Win2000 och Win98. Den förstör disketter i alla OS som jag har på den datorn, så det borde väl inte då vara ett visst OS som gör det...

 

Detta är ett verkligt underligt fel, tillverkaren av den datorn sade att han aldrig hört något liknande förr! (Dom har gjort & reparerat tusentals datorer)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ehr.. har du provat med att bytta diskettstation ?

det låter som den är kass, köp en ny 150:-

 

------

MVH

/C

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Eriksson

Ja, jag glömde att nämna att jag har redan bytt diskettstationen 3 gånger... inget resultat :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

mm... det är jhu en möjlighet att det är virus...

 

 

------

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Eriksson

Det här är säkert en dum fråga, men vad är ett AV program?

 

Tillverkaren sade (efter att de hade bytit minnen) att de hade testat att öppna och kopiera en fil till 10 olika disketter 10 gånger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Eriksson

Jag har haft virus förr (men på en annan dator), men jag skulle inte tro att jag har ett virus... jag har också senaste McAffe installerat på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man kan utesluta fel på diskettstationen, och förmodligen också virus (disketten var ju skrivskyddad), så skulle det kunna vara floppykabeln eller kontrollern på moderkortet som är åt helsike.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Eriksson

Hmm... floppykabeln byttes på samma gång som diskettstationerna, så antagligen är det då kontrollern på moderkortet... Jag måste ringa på måndag till dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Japp, det låter som kontrollern. Du kan ju testa genom att sätta in diskdriven och kabeln i din "gamla" dator. Funkar de där har du isolerat problemet :-)

Det lär bli ett nytt moderkort skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter kinkigt men det är säkert nåt med moderkortet som nån sa.

Men drivisarna kan du väl lägga upp på nätet med den gamla burken och sen använda det modemet i den nya och hämta hem dem med.

Löser ju inte problemet i sig men du kan ju använda isdn kortet på det viset i varje fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Eriksson

Tråkigt nog, så det modem som jag nu använder på min gamla dator, är ett intert modem, alltså jag måste öppna upp båda datorerna och koppla fast den i nya datorn osv. och jag är inte så himla händig på att byta och ta bort saker inne i datorn...

 

Idag förde jag datorn till tillverkaren (igen...), så den som lever får se... Om den ännu fortsätter efter moderkortsbytet, så då är det verkligen ett "omöjligt problem" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...