Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router efter router - går det?


Mats

Rekommendera Poster

Jag har Telia ADSL och en Netgear RP114 Router. Det fungerar bra med 3 fasta datorer.

 

Nu vill jag ansluta en bärbar dator via D-Ling 624 Router. Netgear routern står vid första telefonjacket och det passar inte bra att byta den mot D-Link routern.

 

Kan man koppla en router efter en annan och i så fall hur konfigurerar jag Dl-624an?

 

Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har två - visserligen inte D-Link men i alla fall trådlösa routrar i samma nät som vår egentliga router - och dessa är konfigurerade som accesspunkter. Routingen är således bortkopplad i dessa. Vi har också stängt ute alla andra MAC-adresser utom dem som ska vara i nätet. De har varit igång i ett halvår och utan problem.

Kort sagt: Det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att konfigurera en Dl-624 som "access point".

 

Hjälp texten är inte så utförlig. Det finns en liten ordförklaring av "Wireless settings" som säger att:

Wireless settings are settings for the (Access Point) portion of the Wireless router

 

Det finns en Setup Wizard som har en punkt som heter "Select internet Connection Type". Där kan jag välja mellan:

Dynamic IP address

Static IP address

PPPoE

PPTP

BigPond

 

Är det något av dessa alternativ som gör att router funktionen kopplas bort?

 

Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag fick ge med mig och plocka bort min Netgear router och ersätta den med med D-Links router (DI-624). Efter att ha valt en fast kanal så fungerar det.

 

Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...